Skolebibliotekenes
rolle
Skolebibliotekene
er og skal være en læringsarena i og på tvers av alle fag og et
samlingspunkt som formidler litteratur og digitale ressurser uavhengig
av lesenivå og funksjonsnivå. PISA-undersøkelser viser at barn og unge
som leser mye, men kommer fra hjem uten bøker, presterer bedre enn
dem som kommer fra hjem med mange bøker, men som ikke leser på fritiden.
Forskning viser at skolen, ved å gi elevene mulighet og tid til
å lese selvvalgte bøker på skolen og på fritiden, kan utjevne virkninger
av ulik sosial bakgrunn på elevers skoleprestasjoner og lesing.
Dessverre ser man
at forskjellene i skolebibliotekene i dag er for store. Mange skoler
har ikke eget skolebibliotek, og noen skoler kan dessverre kun tilby
nedstøvede kasser med gamle bøker eller stengte rom. Skoleelever
har rett og slett svært ulikt tilbud om skolebibliotek i Norge i
dag, og dette er et demokratisk problem. Alle barn og unge skal
ha like muligheter, og dermed bør alle ha tilbud om skolebibliotek
på sin skole.
Det er behov for
lokaler slik at skolebibliotekene kan være tilgjengelige og åpne
i skoletiden. I tillegg trengs det kompetente skolebibliotekarer
med skolebibliotekfaglig kompetanse som har kunnskap om læreplanen
og pedagogikk, og som kan finne riktig bok til riktig leser, noe som
er sentralt for å skape leselyst.
Folkebibliotek er
også en viktig arena for leselyst, fritidslesing og tilgang til
litteratur og er et gratis, åpent og inkluderende sted der barn
og unge kan oppholde seg.