Representantforslag om tiltak for en seriøs og bærekraftig luftfart

Dette dokument

  • Representantforslag 57 S (2020–2021)
  • Fra: Sverre Myrli, Kirsti Leirtrø, Øystein Langholm Hansen, Ingalill Olsen og Jonas Gahr Støre
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Luftfarten er en viktig del av transporttilbudet i Norge og til og fra utlandet. Luftfarten er internasjonal og i høy grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler. Samtidig er bransjen arbeidsplass for tusenvis av ansatte over hele landet.

De politiske myndighetene har ansvar for rammevilkårene for luftfarten i Norge og dermed også ansvaret for at ansatte i luftfarten har trygge arbeidsplasser og anstendige lønns- og arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier i arbeidslivet. Dette er et stort ansvar som dessverre ikke møtes med nødvendig handlekraft i en omskiftelig tid. Det er derfor nødvendig å få på plass en nasjonal luftfartsstrategi.

En nasjonal luftfartsstrategi bør, foruten å vektlegge sikkerhet, være tuftet på økonomisk, sosial og klimamessig bærekraft. Dette vil si økonomisk bærekraft med aktører som evner å bære sine kostnader, sosial bærekraft som sikrer en sunn og rettferdig konkurranse og klimamessig bærekraft som sikrer fornuftig klimaatferd.

Det må iverksettes tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping i luftfartssektoren, for å hindre at lønns- og arbeidsvilkårene utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko. Luftfarten representerer mange og viktige arbeidsplasser i Norge, noe som i seg selv gjør det viktig å holde norske verdier for et godt arbeidsliv i hevd. Forslagsstillerne mener tilsynsorganene må gis mulighet til å øke kontrollvirksomheten overfor selskapene i luftfarten, herunder uanmeldte tilsyn.

Krisen i norsk luftfart er dyptgripende og vil ikke gå over raskt. Det er nødvendig med kontinuerlige tiltakspakker for norsk luftfart så lenge det er behov, med formål om å bringe en samfunnskritisk næring gjennom krisen. Det må selvsagt stilles strenge krav til å motta statlige midler, der mottakere av statlig støtte forplikter seg til økonomisk, sosialt og klimamessig ansvarlig bærekraft.

Det bør vurderes å fastsette minstepris for ruteselskapenes flybilletter etter modell fra EU-landet Østerrike for å opprettholde sunn og rettferdig konkurranse på like vilkår, men uten press på ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Avinor-modellen videreføres for drift og videreutvikling av lufthavnene i hele landet. Avinor må kompenseres for inntektsbortfall, og alle initiativ om å privatisere bakketjenester skal stilles i bero.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen legge frem en nasjonal luftfartsstrategi i form av en stortingsmelding med utgangspunkt i Luftfartsutvalgets anbefalinger i NOU 2019:22 Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart i forandring.

  2. Stortinget ber regjeringen utarbeide tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i luftfartssektoren, for å hindre at lønns- og arbeidsvilkårene utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko.

  3. Stortinget ber regjeringen legge fram tiltak som sikrer et godt flytilbud i hele Norge, og som bidrar til at flyselskaper med norsk driftstillatelse kan videreføre ansvarlig drift. En eventuell kompensasjonsordning for flyselskaper med norsk driftstillatelse må bidra til å sikre norske arbeidsplasser og drift med norske lønns- og arbeidsvilkår.

  4. Stortinget ber regjeringen utrede om det kan settes minstepris for flybilletter etter modell fra Østerrike.

  5. Stortinget ber regjeringen legge til rette for en luftfart som er preget av sunn og rettferdig konkurranse på like vilkår tuftet på den norske modellen, herunder:

    • faste stillinger med direkte ansettelser og krav om at flyselskaper som flyr i Norge, aksepterer fagorganisering

    • tydelige hjemmebaseregler som klart definerer arbeidsgiveransvaret

    • hindre bruk av bekvemmelighetsflagg

    • reversere forskriftsendringen som gjør det mulig å bytte ut norske og europeiske ansatte på norskregistrerte fly i interkontinental trafikk

    • en målsetting om å forby «pay to fly» internasjonalt

  6. Stortinget ber regjeringen sørge for at Luftfartstilsynet har nødvendige ressurser og virkemidler til å kunne ivareta et høyt sikkerhetsnivå i luftfarten. Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet må gjennomføre tilsyn med alle selskaper som opererer i Norge, og gjennomføre flere uanmeldte tilsyn for å kunne avdekke om det forekommer brudd på regelverket. Videre bes regjeringen sørge for at grenseoppgangen mellom tilsynene tydeliggjøres.

  7. Stortinget ber regjeringen sikre at Avinor-modellen videreføres for drift og videreutvikling av lufthavner i hele landet.

  8. Stortinget ber regjeringen gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor sørge for at konkurranseutsetting av drifts- og beredskapstjenester stanses.

  9. Stortinget ber regjeringen sørge for at Avinor kompenseres for inntektsbortfallet fra flytrafikken som følge av reiserestriksjoner i tilknytning til virusutbruddet.

  10. Stortinget ber regjeringen gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor tydeliggjøre at virksomhetsoverdragelse legges til grunn ved skifte av underleverandører innen luftfartens bakketjenester etter samme mal som for andre deler av transportsektoren.

  11. Stortinget ber regjeringen sørge for at offentlige innkjøpere av innenlands helikoptertjenester stiller strengere flysikkerhetskrav.

  12. Stortinget ber regjeringen sette ned et partssammensatt og hurtigarbeidende utvalg som gjennomgår og foreslår tiltak for satsing på utvikling av alternative drivstoffløsninger for luftfarten for å kutte i klimagassutslipp, herunder avansert biojet-drivstoff, alternative energikilder og elektrifisering av luftfarten i Norge.

18. november 2020

Sverre Myrli

Kirsti Leirtrø

Øystein Langholm Hansen

Ingalill Olsen

Jonas Gahr Støre