Representantforslag om tiltak for en seriøs og bærekraftig luftfart
Dette dokument
- Representantforslag 57 S (2020–2021)
- Fra: Sverre Myrli, Kirsti Leirtrø, Øystein Langholm Hansen, Ingalill Olsen og Jonas Gahr Støre
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Luftfarten er en viktig del av transporttilbudet i Norge og til og fra utlandet. Luftfarten er internasjonal og i høy grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler. Samtidig er bransjen arbeidsplass for tusenvis av ansatte over hele landet.
De politiske myndighetene har ansvar for rammevilkårene for luftfarten i Norge og dermed også ansvaret for at ansatte i luftfarten har trygge arbeidsplasser og anstendige lønns- og arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier i arbeidslivet. Dette er et stort ansvar som dessverre ikke møtes med nødvendig handlekraft i en omskiftelig tid. Det er derfor nødvendig å få på plass en nasjonal luftfartsstrategi.
En nasjonal luftfartsstrategi bør, foruten å vektlegge sikkerhet, være tuftet på økonomisk, sosial og klimamessig bærekraft. Dette vil si økonomisk bærekraft med aktører som evner å bære sine kostnader, sosial bærekraft som sikrer en sunn og rettferdig konkurranse og klimamessig bærekraft som sikrer fornuftig klimaatferd.
Det må iverksettes tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping i luftfartssektoren, for å hindre at lønns- og arbeidsvilkårene utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko. Luftfarten representerer mange og viktige arbeidsplasser i Norge, noe som i seg selv gjør det viktig å holde norske verdier for et godt arbeidsliv i hevd. Forslagsstillerne mener tilsynsorganene må gis mulighet til å øke kontrollvirksomheten overfor selskapene i luftfarten, herunder uanmeldte tilsyn.
Krisen i norsk luftfart er dyptgripende og vil ikke gå over raskt. Det er nødvendig med kontinuerlige tiltakspakker for norsk luftfart så lenge det er behov, med formål om å bringe en samfunnskritisk næring gjennom krisen. Det må selvsagt stilles strenge krav til å motta statlige midler, der mottakere av statlig støtte forplikter seg til økonomisk, sosialt og klimamessig ansvarlig bærekraft.
Det bør vurderes å fastsette minstepris for ruteselskapenes flybilletter etter modell fra EU-landet Østerrike for å opprettholde sunn og rettferdig konkurranse på like vilkår, men uten press på ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Avinor-modellen videreføres for drift og videreutvikling av lufthavnene i hele landet. Avinor må kompenseres for inntektsbortfall, og alle initiativ om å privatisere bakketjenester skal stilles i bero.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
-
Stortinget ber regjeringen legge frem en nasjonal luftfartsstrategi i form av en stortingsmelding med utgangspunkt i Luftfartsutvalgets anbefalinger i NOU 2019:22 Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart i forandring.
-
Stortinget ber regjeringen utarbeide tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i luftfartssektoren, for å hindre at lønns- og arbeidsvilkårene utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko.
-
Stortinget ber regjeringen legge fram tiltak som sikrer et godt flytilbud i hele Norge, og som bidrar til at flyselskaper med norsk driftstillatelse kan videreføre ansvarlig drift. En eventuell kompensasjonsordning for flyselskaper med norsk driftstillatelse må bidra til å sikre norske arbeidsplasser og drift med norske lønns- og arbeidsvilkår.
-
Stortinget ber regjeringen utrede om det kan settes minstepris for flybilletter etter modell fra Østerrike.
-
Stortinget ber regjeringen legge til rette for en luftfart som er preget av sunn og rettferdig konkurranse på like vilkår tuftet på den norske modellen, herunder:
-
faste stillinger med direkte ansettelser og krav om at flyselskaper som flyr i Norge, aksepterer fagorganisering
-
tydelige hjemmebaseregler som klart definerer arbeidsgiveransvaret
-
hindre bruk av bekvemmelighetsflagg
-
reversere forskriftsendringen som gjør det mulig å bytte ut norske og europeiske ansatte på norskregistrerte fly i interkontinental trafikk
-
en målsetting om å forby «pay to fly» internasjonalt
-
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at Luftfartstilsynet har nødvendige ressurser og virkemidler til å kunne ivareta et høyt sikkerhetsnivå i luftfarten. Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet må gjennomføre tilsyn med alle selskaper som opererer i Norge, og gjennomføre flere uanmeldte tilsyn for å kunne avdekke om det forekommer brudd på regelverket. Videre bes regjeringen sørge for at grenseoppgangen mellom tilsynene tydeliggjøres.
-
Stortinget ber regjeringen sikre at Avinor-modellen videreføres for drift og videreutvikling av lufthavner i hele landet.
-
Stortinget ber regjeringen gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor sørge for at konkurranseutsetting av drifts- og beredskapstjenester stanses.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at Avinor kompenseres for inntektsbortfallet fra flytrafikken som følge av reiserestriksjoner i tilknytning til virusutbruddet.
-
Stortinget ber regjeringen gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor tydeliggjøre at virksomhetsoverdragelse legges til grunn ved skifte av underleverandører innen luftfartens bakketjenester etter samme mal som for andre deler av transportsektoren.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at offentlige innkjøpere av innenlands helikoptertjenester stiller strengere flysikkerhetskrav.
-
Stortinget ber regjeringen sette ned et partssammensatt og hurtigarbeidende utvalg som gjennomgår og foreslår tiltak for satsing på utvikling av alternative drivstoffløsninger for luftfarten for å kutte i klimagassutslipp, herunder avansert biojet-drivstoff, alternative energikilder og elektrifisering av luftfarten i Norge.
Sverre Myrli |
Kirsti Leirtrø |
Øystein Langholm Hansen |
Ingalill Olsen |
|
Jonas Gahr Støre |