Bakgrunn
I desember 2017 vedtok
Stortinget å nedsette et offentlig utvalg som skal kartlegge pengestrømmer
i offentlig finansierte velferdstjenester. Det såkalte velferdstjenesteutvalget
ble nedsatt høsten 2018. Korrespondanse mellom sekretariatet i velferdstjenesteutvalget
og regjeringen viser at det har vært uenighet i utvalget, og at
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) i juli valgte side med flertallet.
I brev datert 21. juli 2020 fra NFD står følgende:
«Utvalget spør om
de 1) skal legge til grunn at det er ønskelig å bruke private aktører
til å levere velferdstjenester, og at de kun skal vurdere hvordan
bruken av private kan gjøres mer effektivt (flertallets forståelse), eller
2) om de skal vurdere hvordan velferdstjenestene kan leveres samfunnsøkonomisk
effektivt, noe som kan bety både anbefaling om økt bruk og redusert
bruk, eller bortfall av bruk, av private aktører til levering av enkelte
velferdstjenester (mindretallets forståelse).»
Departementets konklusjon
er at «NFD legger flertallets forståelse til grunn, altså at utvalget
kun skal vurdere hvordan bruken av private aktører kan gjøres mer effektivt».
Departementet hevder
videre at deres avklaring «sammenfaller også med den politiske bakgrunnen
for at dette utvalget ble satt ned», men det stemmer ikke. Bakgrunnen
er et enstemmig stortingsvedtak (nr. 182 (2017–2018)), der
«Stortinget ber regjeringen
sette ned et offentlig utvalg som skal kartlegge pengestrømmer i
offentlig finansierte velferdstjenester, herunder handel mellom nærstående,
bruk av skatteparadis, tynnkapitalisering og utbytte. Utvalget skal
foreslå løsninger som kan sørge for at offentlige midler i størst
mulig grad går til produksjon av faktisk velferd, og hvordan uønsket
skattetilpasning i selskap som i all hovedsak er finansiert av offentlige
midler, kan hindres».
Vedtaket ble gjort
ved behandling av Innst. 43 S (2017–2018), med utgangspunkt i spørsmålet
om profitt i barnevernstjenestene. Bakgrunnen for forslaget var en
artikkelserie i VG som avdekket at millioner av kroner strømmer
ut av norsk barnevern og går til å bygge formuer for noen få.
Geir Jørgen Bekkevold,
nestleder i familie- og kulturkomiteen da saken ble behandlet og
vedtaket gjort, kommenterer NFDs brev til Klassekampen 17. september
i år med at departementets tolkning «er ikke i henhold til hva som
var utgangspunktet for dette vedtaket»,
og uttaler videre:
«Jeg håper regjeringen
ber om å få svar på det vi faktisk stilte spørsmål om. Utvalget
må svare på hvordan vi skal sikre at offentlige midler ikke går
til utbytte. Det var utgangspunktet for hele diskusjonen i Stortinget.»
I nevnte brev skriver
departementet at «Utvalget har bedt NFD om en presisering av mandatet,
slik at de kan legge riktig forståelse til grunn for sine anbefalinger».
Men det kommer også fram i Klassekampen at utvalgsleder ikke var
kjent med dette brevet, to måneder etter at det ble sendt fra NFD,
selv om denne forståelsen ifølge brevet ble forelagt sekretariatet
før utvalget skulle bli orientert.
En rekke saker de
siste årene har avslørt hvordan penger bevilget til velferd ender
som privat profitt. Stortingets vedtak var at utvalget «skal foreslå
løsninger som kan sørge for at offentlige midler i størst mulig
grad går til faktisk velferd».
En tilnærming som
legger fortsatt bruk av kommersielle aktører i velferdstjenestene
til grunn, og at utvalget ikke kan anbefale bortfall av bruk av
kommersielle – selv ikke når det er det mest samfunnsøkonomisk effektive
– og kun skal vurdere en «mer effektiv» bruk av disse, står i veien
for en viktig diskusjon om velferdstjenestene. Forslagsstiller mener
at man må sikre at felleskapets skattepenger som er bevilget til
velferd, går til nettopp velferd – gode tjenester og skikkelige
arbeidsvilkår – ikke privat berikelse. Forslagsstiller frykter at dette
kan bidra til at utvalgets arbeid får karakter av et bestillingsverk
framfor et relevant bidrag til debatten om hvorvidt det skal være
mulig å ta ut profitt fra samfunnets felles velferdstjenester, uavhengig
av om det er samfunnsøkonomisk effektivt eller gir bedre tjenester.