Om
representantforslaget
Forslagsstillerne
har merket seg samferdselsministerens uttalelse til NRK Rogaland
29. april 2020 om at «intensjonen er at Rogfast fortsatt skal bygges».
Forslagsstillerne deler denne intensjonen og ønsker med dette forslaget
å signalisere til statsråden at regjeringen har støtte i Stortinget
til å forsere arbeidet med gjennomgang av saken. Samtidig ønsker
forslagsstillerne at departementet bekrefter at prosjektet videreføres
basert på gjeldende vedtak i Stortinget.
Dette innebærer at
gjeldende styrings- og kostnadsramme beholdes, og at det, jf. gjeldende
vedtak, også er åpnet for ytterligere 1,3 mrd. kroner i statlig
finansiering om det er behov for det. Det forutsettes at Statens vegvesen
tar utgangspunkt i de allerede detaljprosjekterte kontraktene. Dette
vil muliggjøre en rask fremdrift og få ut mulige oppdrag til en
entreprenørbransje som har behov for sysselsetting. I denne typen
omfattende prosjekter vil det alltid være vesentlig usikkerhet på kostnads-
og bompengeinntektssiden, og i den grad det på et senere tidspunkt
skulle oppstå behov for det, får heller regjeringen komme tilbake
til Stortinget med saken.
Forslagsstillerne
mener at det ikke er uventet at samferdselsprosjekter i denne størrelsesorden
kan utvikle seg kostnadsmessig når man går fra tegnebrett til byggeplass,
men Stortinget har tydelig uttrykt et ønske om å realisere prosjektet,
og forslagsstillerne har en klar forventning om at det også lar
seg gjøre å rasjonalisere kostnadene innenfor vedtatte ramme.
Statens vegvesen
har i april 2020 uttalt i en vurdering til Samferdselsdepartementet
at de mener det kan kuttes om lag 4 mrd. kroner fra de nåværende
kostnadene i prosjektet. Disse besparelsene skal kunne tas innenfor
rammene av det allerede vedtatte prosjektet med det samme konseptet.
Videre vil forslagsstillerne
vise til at uenigheten i kostnadsoverslag er mellom den lokale prosjektorganisasjonen
i Statens vegvesen og Vegdirektoratet. Den lokale prosjektorganisasjonen
har god erfaring med tunnelbygging og har nettopp ferdigstilt Ryfast
og Eiganestunnelen. De er av den oppfatning at arbeidet bør kunne
ferdigstilles innenfor de kostnadsrammer som Stortinget allerede
har vedtatt.
Vegdirektoratet opererer
imidlertid med et risikopåslag på om lag 6 mrd. kroner, hvor om
lag halvparten av dette skyldes inntektsusikkerhet rundt det urealistiske
scenarioet privat ferjedrift.
Forslagsstillerne
er opptatt av at Rogfast-prosjektet kommer i gang igjen raskt. Ved
å videreføre gjeldende detaljprosjekterte kontrakter vil man kunne
få både lokale, regionale og nasjonale anleggsfirma til å gjennomføre
arbeidet. Dette er spesielt viktig i disse koronatider.
Forslagsstillerne
mener regjeringen må forsere arbeidet med gjennomgangen av kostnadskuttene
og om nødvendig legge frem ny sak for Stortinget så snart det lar
seg gjøre. Stortingets vilje er klar mht. at prosjektet må realiseres,
og forslagsstillerne er utålmodige på vegne av både innbyggere og
næringsliv i regionen.