Bakgrunn
I store deler av
landet er folk og næringsliv avhengige av flytilbudet på kortbanenettet
for å komme seg fram. Kortbanenettet er avgjørende for bosetting
og verdiskaping i hele landet. Årlig reiser cirka 1,6 millioner
passasjerer på kortbanenettet, hvorav cirka 1 million passasjerer
på anbudsruter (FOT-ruter) og 0,6 millioner passasjerer på kommersielle
kortbaneruter.
Mandag 17. februar
2020 varslet Widerøe at de kutter 4 000 avganger i året, 15 pst.
av den kommersielle produksjonen på kortbanenettet. Endringene trer
i kraft 4. mai 2020. Widerøe begrunner kuttene med at lønnsomheten
på de kommersielle kortbanerutene er under hardt press på grunn
av økte avgifter over flere år. Når Widerøe kutter i tilbudet, er
det en viktig del av kollektivtransporten i store deler av Norge
som rammes. Også pasienter som benytter kortbanenettet, rammes når
tilbudet reduseres. Det vil gjøre det dyrere for helseforetaket
og gi større ulempe for pasienter som bruker Widerøe til å komme
seg til og fra sykehus, ifølge Einar Holand, rådgiver for Pasientreiser
ved Universitetssykehuset Nord-Norge. Videre sier han at pasientene
i større grad må reise dagen før og bli til dagen etter. Det gir
helseforetaket større utgifter til overnatting og kost. Færre avganger
kan også føre til at prisen på reisene øker, og pasientene må legge
ut for større beløp.
Forslagsstillerne
viser til at Senterpartiet i flere år har advart mot at økte avgifter
vil føre til økte priser og redusert tilbud på kortbanenettet. Blant
regjeringens tiltak som har ført til et dårligere tilbud på kortbanenettet,
er flypassasjeravgift, økt merverdiavgift på persontransport og
CO2-avgift. Ifølge Silje Brandvoll
i Widerøe betaler selskapet 73 pst. mer avgifter i 2020 enn i 2012
og 5 mill. kroner mer i 2020 enn i 2019.
Senterpartiet har
tidligere fremmet en rekke forslag som, hadde de blitt vedtatt,
ville ha vært viktige bidrag til å sikre et godt tilbud på de stedene
som nå rammes av Widerøes nedleggelser. Senest i forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 2020 ble det fremmet forslag
om å bruke 40 mill. kroner mer enn regjeringen på FOT-rutene. I
tillegg er det fremmet forslag om fjerning av flypassasjeravgift
på fly under 20 tonn og reduksjon av merverdiavgift på persontransport.