Det er krise i luftambulansetjenesten.
Utfordringene med anbudet var varslet allerede i 2016 og ble en realitet
da Babcock fikk tilslaget. Høsten 2019 er det satt inn en rekke
ekstratiltak for å dekke manglende beredskap. Blant disse finner
man helikoptre fra Forsvaret og erstatningsfly fra Babcock som enten
står svært langt unna eller ikke kan lande på kortbanenettet.
På Universitetssykehuset i Nord-Norge
beskriver de en svært tung høst, der halvparten av de 286 uønskede hendelsene
skyldes en svikt i luftambulansens beredskap. I media har det vært
skrevet om en rekke situasjoner der syke pasienter har måttet vente
svært lenge eller har måttet benytte alternativ transport.
Lørdag 8. desember
ble fem av Babcocks ambulansefly satt på bakken på grunn av teknisk
feil. De resterende flyene fikk restriksjoner på hvor sterk vind de
kan fly i. Det forverret en allerede uholdbar situasjon. Babcock
og Luftambulansetjenesten HF brukte svært lang tid på å finne kompenserende
tiltak, og da disse ble satt inn, tilfredsstilte de ikke behovene.
Samtidig som krisen
er et faktum, står det fullt brukbare fly med en erfaren driftsorganisasjon,
erfarne teknikere og piloter klare i Tromsø. I stedet for å lappe
på en tjeneste som ikke virker, må regjeringen raskest mulig sikre
kortsiktige tiltak og etablere fullverdige, langsiktige tiltak for
å sikre en tilfredsstillende beredskap. Den tjenesten som fungerte
svært godt fram til anbudsprosessen ble avsluttet, er i ferd med
å bygges ned. Det haster derfor med initiativ også for å etablere
en god langsiktig løsning.