Søk

Bakgrunn

Forslagsstillerne ønsker økt satsing på gang- og sykkelveg i hele landet. Dette er viktig for å skape trygghet for alle som ferdes langs vegen, samtidig som det har en positiv klimaeffekt og helsegevinst hvis flere velger sykkel og gange fremfor bil. Dessverre ser man at Statenes vegvesens vegnormaler for gang- og sykkelveg oppfattes som lite fleksible. Overdimensjonerte gangveger fører til høyere kostnader enn nødvendig. Det har også uheldige sider fordi det båndlegger mer areal enn nødvendig og fører til mer nedbygging av dyrket mark. Vegnormalene tar ikke hensyn til at det er ulike utfordringer i ulike deler av landet, blant annet er trafikkmengden svært forskjellig. For mange kommuner og fylkeskommuner kan det bli dyrt dersom man skal følge Statens vegvesens vegnormaler for gang- og sykkelveg Totalt sett fører alt dette til at det blir bygd mindre gang- og sykkelveg enn ønsket.

Selv om både kommuner og fylkeskommuner i dag har mulighet til å fravike vegnormalene, er terskelen for å gjøre dette høy, og det medfører ekstraarbeid og økte kostnader sammenlignet med om det fantes alternative vegnormaler, eksempelvis basert på trafikkgrunnlaget. Det er også viktig å klargjøre hvem som er vegeier og har myndighet til å gi dispensasjon fra gjeldende vegnormaler.

Målet med endringene er å gjøre det lettere å bygge mer gang- og sykkelveg til redusert kostnad.