Bakgrunn
Alle barn skal trives
og lære mye på skolen. Da trengs det flere lærere, og de må få tid
og mulighet til å følge opp hver enkelt elev. Barna trenger sunn
mat og mer tid til å bevege seg. Det er bra for læring og helse. Barn
lærer på ulike måter, og det må lærerne ha tid og mulighet til å
følge opp. De må ha kunnskap om et bredt register av metoder for
å kunne tilpasse undervisningen til barns ulike forutsetninger og
behov.
Å lære grunnleggende
ferdigheter som lesing og skriving er viktig for å kunne fungere
godt i et moderne samfunn som er helt dominert av skriftspråk. Svake
basisferdigheter i lesing, men også skriving, regning og språk,
er svært ekskluderende for arbeidsdeltagelse og sosial deltagelse
og for å kunne fullføre videregående opplæring og ta høyere utdanning.
Dette er en av vår tids største samfunnsutfordringer, og tiltakene
må igangsettes allerede i skolen.
Av dem som strever
med språk, lesing, skriving og regning, har de fleste generelle
problemer som i stor grad kan ivaretas gjennom en styrket opplæring.
Med en opplæring tilpasset barnets forutsetninger og behov, kan
også ferdighetene til elever med spesifikke vansker forbedres. Men
det er viktig å presisere at spesifikke vansker er vedvarende, og
at problemene aldri vil forsvinne helt.
Ca. 5 pst. av elevmassen
har dysleksi, som er en spesifikk vanske. Opplæringstiltak som egner
seg til å forbedre ferdighetene til elever med dysleksi, vil være
til hjelp for alle med lese- og skriveutfordringer. Lykkes man med
en skole som ivaretar elevene med dysleksi, lykkes man med å hjelpe
mange andre elever med andre utfordringer også.