Bakgrunn
22. mars 2019 streiket
40 000 elever rundt om i Norge for klima. Flere klimastreiker er
varslet. Streiken er en viktig markering av ungdommers avmakt og
deres motstand mot politikernes handlingslammelse i klimakampen.
Fraværssystemet på
videregående skoler brukes i dag til å straffe ungdommer for å streike.
I forbindelse med klimastreiken sa hele 16 av 18 fylkeskommuner
til NRK at de ville føre ugyldig fravær på elever som streiker,
selv om de ba om politisk fravær. «De må være politisk aktive» for
å kunne få politisk fravær, svarte Oppland fylkeskommune elevene
ved Lillehammer videregående skole. Elevene mener at deltakelse
i klimastreiken er politisk arbeid, og at de burde fått fri.
Denne situasjonen
minner om elevstreiken i 2016 mot fraværsgrensen. Også da var det
få skoler som tillot politisk fravær som gyldig grunn. Likevel streiket
ti tusen elever over hele landet for det de står for. Forslagsstiller
mener at begge disse streikene er spesielt viktige fordi flertallet
av skoleelever ikke har muligheten til å stemme. Mange elever er
16- og 17-åringer som engasjerer seg for sin egen skolehverdag og
fremtid. De har ikke muligheten til å påvirke gjennom stemmeseddelen.
De er derfor prisgitt at politikerne vil høre på dem, og deres meninger
er noe politikerne kan velge å se bort fra om de ikke liker det
de hører.
Å delta i en politisk
streik er en viktig måte å bli hørt på i et demokrati. Tilsvarende
er rettigheten til å kunne organisere seg, arrangere og delta i
en politisk streik uten noen form for straff eller gjengjeldelse
en sentral institusjon i det norske demokratiet.
Derfor mener forslagsstiller
at opplæringsloven og tilhørende forskift må endres slik at dokumentert
deltakelse i politisk streik er å anse som politisk fravær.
Mangelen på streikerett
for elever bidrar til å svekke barn og unges legitimitet som politiske
aktører, og derigjennom deres ideer og krav. Dette har vært spesielt
tydelig i debatten rundt klimastreiken, hvor de unges bekymring
for klimaendringene er større enn hos generasjonene med størst makt
i samfunnet. I Aftenposten (23. mars 2019) beskriver forskeren Guro
Ødegård klimastreiken som et «generasjonsoppgjør». Tall fra Fremtiden
i våre hender viser dette: 53 prosent av unge mellom 18 og 24 år
ønsker at Norge skal stanse videre olje- og gassleting av hensyn
til klima, ifølge en undersøkelse gjort sommeren 2017. Blant unge
under 34 år er tallet 41 prosent. Den mest oljeglade aldersgruppen
er dem mellom 45 og 54, hvor 28 prosent er enige i at Norge bør stanse
leting etter olje og gass. De norske unge følger en internasjonal
trend: Over hele verden er det de yngste velgergruppene som er mest
bekymret for klimaendringene, og som ønsker flere grep for å kutte
utslippene. Ifølge en undersøkelse utført i 186 land for World Economic
Forum i 2017, er klimaendringer den største bekymringen for unge
mellom 18 og 35.
Forslagsstiller mener
at det er spesielt viktig i en slik situasjon, hvor mange barn og
unge opplever at deres framtid er truet og at det ikke blir tatt
på alvor, å anerkjenne og forsterke deres legitimitet som politiske
aktører. Den fremste måten det kan skje på, er ved å gi barn og
ungdom stemmerett og streikerett. Forslagsstiller viser til at Miljøpartiet
De Grønne, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt stemte for
å innføre 16 års stemmerett i Norge, da et grunnlovsforslag om dette
ble nedstemt i Stortinget 29. januar 2019, jf. Dokument 12:7 (2015–2016).
Barn og unge er dermed avskåret fra å påvirke egen framtid gjennom
stemmeseddelen i lang tid framover. Innføring av streikerett for
elever blir derfor enda viktigere for å gi barn og unge politisk
legitimitet.
Opplæringsloven gir
i dag elevene rett å ha medansvar og rett til medvirkning (§ 1-1)
– for eksempel til å påvirke egen skolehverdag gjennom rett til
deltakelse i skoleutvalg (§ 11-5), skolemiljøutvalg (§ 11-5a), elevråd (§ 11-6)
og fylkeskommunale nemnder (§ 11-8). Opplæringslovens formålsparagraf
(§ 1-1) slår dessuten fast at
«Elevane og lærlingane
skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre
liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.
Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.»
Forslagsstiller mener
at deltakelse i politisk streik i aller høyeste grad bidrar til
å utvikle kunnskap, dyktighet og holdninger i tråd med formålet
i opplæringsloven.
Elevene har imidlertid
ikke rett til fravær for å markere sine standpunkt i offentligheten,
til politikere og til beslutningstakere gjennom å delta i en politisk
streik i skoletiden, eller rett til å selv arrangere en politisk
streik.
Forslagsstiller mener
derfor at Norge bør videreutvikle elevenes rett til å ha medansvar
og rett til medvirkning ved å innføre regler og rammer for streikerett for
skoleelever, slik at elevråd og elevorganisasjoner kan arrangere
og oppfordre til politisk streik for å påvirke egen skolehverdag,
og slik at elever som deltar i en politisk streik i skoletiden,
kan få det godkjent som politisk fravær.