Bakgrunn
Norge har som nasjonalt
miljømål å sikre trygg luft. Selv om luftkvaliteten i Norge sett
under ett har blitt noe bedre de siste årene, sliter fremdeles flere
byer og tettsteder med sterkt forurenset luft flere dager i året.
Det er først og fremst
nitrogenoksider og nitrogendioksid (samlet ofte omtalt som NOx)
og svevestøv som skaper dårlig luftkvalitet i Norge. NOx er
først og fremst et problem i storbyer, mens svevestøv kan være et
problem både i større og mindre kommuner.
Flere norske storbyer
har lenge slitt med helsefarlig luft, noe som førte til at Norge
i 2015 ble dømt av EFTA-domstolen for ulovlig høy luftforurensning.
Veitrafikk er som
regel en av de viktigste kildene til svevestøv gjennom slitasje
på asfalt, dekk og bremser. Biler med forbrenningsmotor, og spesielt
dieselbiler, slipper ut helseskadelige partikler samt nitrogenoksider
og nitrogendioksider (NOx).
For svevestøv er også vedfyring og langtransportert luftforurensning
betydelige forurensningskilder. Også bygg- og anleggsvirksomhet
kan bidra til dårlig luftkvalitet.
Det nasjonale målet for svevestøv
av typen PM10 kommer sannsynligvis til å bli overskredet i årene
som kommer, dersom lokale tiltak ikke intensiveres. Nivåene av PM2,5
har generelt gått nedover på de stedene der PM2,5 måles i Norge,
ifølge miljøstatus.no.
Mange kommuner, blant
andre Oslo, har innført politikk som gjør at luften blir renere
ved at biltrafikken går ned, ved at stadig flere går, sykler og
reiser kollektivt, og ved at det er en rekordvekst i bruk av elbil.
Det er imidlertid behov for økt innsats fra statens side. Forslagsstiller
mener derfor at byer og tettsteder i Norge trenger en nasjonal plan
med kraftigere virkemidler mot svevestøv, samt bedre harmonisering
mellom nasjonale miljømål og juridisk rammeverk, for å sikre innbyggerne
god luftkvalitet gjennom hele året.
Lokal luftkvalitet
er regulert gjennom forurensningsforskriften. Grenseverdiene for
svevestøv og NOx er imidlertid
høyere enn Folkehelseinstituttets anbefalinger, og høyere enn i
nasjonalt miljømål 4.4 om å sikre trygg luft. Forslagsstiller mener
dette må harmoniseres, og at de nasjonale miljømålene skal legges
til grunn.
Forslagsstiller mener
at staten som en del av et nasjonalt arbeid for renere luft bør
innføre sanksjoner for kommuner som overskrider grenseverdiene for
luftkvalitet i forurensningsforskriften, og samtidig innføre et belønningssystem
for kommuner som iverksetter tiltak som forbedrer luftkvaliteten.
Bergen kommune vedtok
i november 2017 å forby fyring i gamle ovner. 1. januar 2021 blir
det forbudt å fyre med ikke-rentbrennende ildsteder i kommunen. Ifølge
Bergen kommune er det mellom 30 000 og 40 000 gamle, ikke-rentbrennende
ildsteder i kommunen i dag. Bergen har satt av 50 mill. kroner som
skal gå til en refusjonsordning for gamle ildsteder. På landsbasis
er det ca. 1 million ikke-rentbrennende ildsteder av totalt 2,5
millioner ildsteder. Forslagsstiller mener at staten som en del
av et nasjonalt arbeid for renere luft bør opprette en nasjonal
støtteordning for privatpersoner i områder med luftforurensningsproblemer
som vil skifte ut sine gamle vedovner med nye, rentbrennende ovner.
Ordningen bør prioritere lavinntektshusstander.
Lavere fartsgrense
reduserer dekkslitasje, støy og utslipp fra biler. Forslagsstiller
mener derfor at normalfartsgrense i tettbygde strøk bør reduseres
fra 50 km/t til 40 km/t, og til 30 km/t i byområder med blandet
trafikk og rundt skoler og barnehager. Lavere hastighet i byer og
tettsteder anbefales også av Helsedirektoratet for å gjøre det tryggere
og sikrere å ferdes som gående eller syklende. Forslagsstiller mener
også at gjeninnføringen av miljøfartsgrensen på deler av hovedveinettet
i Oslo (langs rv. 4, Østre Aker vei, Ring 3 og E18 vestover) har vært
svært vellykket, og at dette tiltaket bør vurderes i større utstrekning
i og rundt norske byer og tettsteder. I andre land brukes miljøfartsgrenser
vanligvis hele året og iverksettes ofte hovedsakelig for å redusere
eksosutslippet. Effekter av hastighetsreduksjonen er vurdert å være
redusert drivstofforbruk, svevestøv og eksosutslipp, men mindre
kø, støy og ulykker er også argumenter for innføringen av tiltaket.