Bakgrunn
Ved stortingsvedtak
av 6. juni 2001 ble lov om helseforetak m.m.(helseforetaksloven)
vedtatt, jf. Innst. O. nr. 118 (2000–2001). Reformen ble fremmet
av Stoltenberg I-regjeringen etter en svært kort høringsrunde. Reformen
har vært omstridt siden den ble vedtatt. Arbeiderpartiet, Høyre
og Fremskrittspartiet sto bak lovvedtaket, og helseforetaksloven
trådte i kraft 1. januar 2002. Dette innebar at ansvaret for spesialisthelsetjenesten
ble overført fra fylkeskommunen til staten. Med loven gikk man vekk
fra tidligere forvaltningsmodell, og det ble etablert en ny styringsmodell der
spesialisthelsetjenesten ble organisert i selvstendige økonomiske
og juridiske enheter kalt helseforetak og regionale helseforetak.
Foretakene er egne rettssubjekter og således ikke en integrert del
av den statlige forvaltningen. Spesialisthelsetjenesten styres i
dag gjennom fire regionale helseforetak (RHF) og 20 helseforetak
(HF). Målet med helseforetaksreformen var å skape en styringsmodell
hvor man politisk kun klargjorde overordnet styring, mens de faglige
og driftsmessige oppgavene skulle løses av de regionale helseforetakene.
Statsråden skulle styre helseforetakene etter tre hovedlinjer:
-
Gjennom de årlige
oppdragsdokumentene og budsjettene.
-
Gjennom foretaksmøter
og ved sammensetning av styrer.
-
Gjennom vedtak truffet
med hjemmel i lov eller forskrift.
Med helseforetaksmodellen
ble Norges offentlige, skattefinansierte spesialisthelsetjeneste
for første gang organisert og drevet ut fra markedsøkonomiske prinsipper.
Innføringen hadde klar sammenheng med innføring av markedsløsninger
i helsesektoren, som innføring av bestiller/utfører-modell og aktivitetsbasert
finansiering av spesialisthelsetjenesten (penger følger pasienten).
Bestillerfunksjonen ligger i dag på to nivå: fra Helse- og omsorgsdepartementet
til fire regionale helseforetak (Helse Nord RHF, Helse Midt-Norge
RHF, Helse Vest RHF og Helse Sør-Øst RHF), og fra RHF-ene til deres
datterforetak (HF-er) og private institusjoner. Foretakets hovedfinansiering
kommer fra to kilder, rammebevilging og innsatsstyrt finansiering
(ISF). De står hver for seg for om lag 50 pst. av finansieringen.
For å innpasse pasientbehandling i et markedsmessig system, er systemet
med diagnoserelaterte grupper (DRG-kode) utviklet for å gi en bestemt inntekt
per behandling. Foretakenes økonomistyring og -rapportering har
siden starten i 2002 vært basert på regnskapsloven fra privat sektor,
som er utviklet for lønnsomhetsstyring i forretningsvirksomhet,
og som skiller seg ut fra budsjett- og regnskapssystemet brukt i kommunal
og fylkeskommunal sektor. Forretningsorganiseringen medførte flere
viktige endringer:
-
Felles system for
budsjett og langtidsbudsjett/økonomiplan forsvant.
-
Systemet med
fylkesvise helseplaner ble borte og ble ikke erstattet av et tilsvarende
felles plansystem for de regionale helseforetakene og helseforetakene.
-
Samordning og
samspill mellom primær- og spesialisthelsetjenesten gjennom kommunenes
og fylkeskommunenes helseplaner og øvrig lokalt og regionalt planarbeid
ble også borte.
Det primære
i reformen fra 2002 var å avvikle regional folkevalgt styring og
erstatte den med styring etter mønster fra næringslivet. Systemendringen
betydde at beslutningsmyndighet ble overført fra ansvarlige folkevalgte
organer som måtte vurdere helsetjenestene ut fra befolkningens behov
og i et samfunnsøkonomisk perspektiv. I stedet overtok upolitiske
foretaksstyrer, såkalte profesjonelle styrer, som ble pålagt å vurdere spesialisthelsetjenesten
basert på mål og krav fra Helse- og omsorgsdepartementet gjennom
oppdragsdokumentet og bedriftsøkonomisk styring ut fra det enkelte foretakets
interesser.