Bakgrunn
De siste årene har
rovdyr skapt store utfordringer for veldig mange næringsaktører,
særlig innen beitenæringen og reindriftsnæringen.
Flere har de siste
årene opplevd store tap til rovdyr og opplever at systemet rundt
skadefelling går treigt og er lite effektivt. Når man ser på tap
til fredet rovvilt, ser man at størstedelen av det dokumenterte
tapet skjer i beiteprioriterte områder – dette på tross av at rovviltforliket
sier at det ikke skal være rovdyr som representerer et skadepotensial
i prioriterte beiteområder. Mattilsynet konstaterer i rapporten
«Oppsummering av beitesesongen 2018 og utsikter for kommende sesong»
at det er brudd på forskriftsteksten om at
«det ikke skal være
rovdyr som representerer skadepotensiale i prioriterte beiteområder».
Mattilsynet konkluderer
med at det er stor risiko for tap av beitedyr til rovdyr i en rekke
fylker og kommuner for beitesesongen 2019, dette i all hovedsak
i beiteprioriterte områder.
Stortingets rovviltforlik
fra 2004 og 2011 bygget på en todelt målsetting. Det skal sikres
bærekraftige bestander av de store rovviltartene samtidig som det
skal legges til rette for en fortsatt aktiv og allsidig bruk av
utmarksressursene og levende lokalsamfunn. Siste ledd innebærer
at det må føres en rovviltpolitikk som reduserer rovviltskadene,
demper konflikter og motvirker utrygghet for dem som er mest berørt.
Forliket legger til
rette for en tydelig soneinndeling og at uttak av rovdyr i prioriterte
beiteområder skal skje raskt og effektivt. Størstedelen av tapet
skjer i dag likevel i beiteprioriterte områder.
Rovviltforliket legger
opp til årlig lisensjakt som hovedvirkemiddel for regulering av
bestanden av bjørn og jerv. Etter seks års erfaring med rovdyrforliket
er det klart at man ikke har vært i stand til å gjennomføre lisensjakt
på en slik måte at de kvotene som har vært fastsatt, kunne tas ut.
Mattilsynet påpeker i rapporten at rovviltforlikets punkt 2.2.4
omhandler uttak av restkvote som ikke er felt under lisensjakt.
Mattilsynet påpeker at dette ikke er en vurderingssak, men en pålagt
oppgave som skal gjennomføres.
Det viser seg videre
at enkelte forhold ved bestandsmålene er svært problematiske. Som
eksempel kan nevnes bestanden av bjørn. Bestandsestimat fra Rovdata
viser at antall årlige bjørneynglinger i Norge ligger stabilt rundt
seks, mens bestandsmålet ligger på 13. Imidlertid ser man at bjørnebestanden
har økt med rundt 10 pst. bare det siste året, og bestandsestimatet
viser for 2018 at en ligger på 7,7 årlige bjørneynglinger, tilsvarende
8 bjørnekull.
Dagens bestand, som
bare er på halvparten av bestandsmålet, innebærer store tap for
beitenæringa i berørte områder, og da særlig i Hedmark, Nord-Trøndelag, Nordland,
Troms og Finnmark. Det vil følgelig være svært krevende, for ikke
å si umulig, for beitenæringa å tilpasse seg vekst i bjørnebestanden
til 13 årlige ynglinger. Rovviltforlikets punkt 1.1 er knyttet til
innrapportering av rovvilt som gjør skade. Her konstateres det,
ifølge Mattilsynets rapport, brudd ved DNA-analysene, spesielt for
bjørn. Analysene tar for lang tid, slik at resultatene ikke får
praktisk nytte for vurdering av uttak.
Sommeren 2018 ble
det gitt skadefellingstillatelser for flere bjørner i regionen.
Både i Meråker, Gauldalen/Selbu/Tydal og på Fosen ble fellingstillatelsene
forlenget flere ganger. Man hadde en pågående skadesituasjon fra
tidlig sommer til sen høst, uten at man fikk tatt ut skadegjørerne.
Mattilsynet konkluderer med at dette viser at skadefellingen ikke
er effektiv nok.
Et annet eksempel
gjelder jerveforvaltningen. Lisensperioden for jakt på jerv er fra
10. september til 15. februar. Denne lisensfellingen har over flere
år vært mislykket i den forstand at man ikke har vært i stand til å
ta ut de fastsatte kvotene. Antallet jerv som felles av lisensjegere,
ligger i dag på under halvparten av fastsatt lisenskvote. Mørketida
gjør at det er spesielt krevende å få til effektiv lisensfelling
i Troms og Finnmark. I andre deler av landet er det selve terrenget
som skaper utfordringer for jakta. Etter rovdyrforliket i 2004,
hvor Stortinget fastsatte et mål om 39 årlige ynglinger, har jervebestanden
i samtlige år ligget over bestandsmålet. Dette har ført til at tapene
av husdyr og tamrein til jerv i disse årene har vært større enn
det Stortinget har forutsatt.
Manglende uttak av
jerv har ført til større behov for skadefelling, men når det gjelder
rovviltforlikets punkt 2.2.1 om godt skolerte fellingslag, mener
Mattilsynet at skadefellingen ikke utføres så raskt at den sikrer
dyrevelferden godt nok.
Den samiske reindrifta
er sterkt berørt av gjeldende rovviltpolitikk. Her opplever reindrifta
et krysspress fra flere rovviltarter: bjørn, jerv, gaupe og kongeørn.
I flere områder i Troms og Nordland har det gått så langt at det er
et åpent spørsmål om tamreinnæringa kan overleve. Det er kritisk
også for den sørsamiske og lulesamiske reindriftskulturen.
Stortinget vedtok
et nytt bestandsmål for ulv i mai 2016. Fram til da hadde man et
bestandsmål på tre årlige ulvekull i helnorske revir innenfor forvaltningsområdet
for ulv (ulvesonen). Det nye bestandsmålet ble på 4–6 årlige ulvekull
(ynglinger) i Norge og i grenserevir, hvor minst tre kull skulle
være født i helnorske revir. Ynglinger utenfor ulvesonen skulle
medregnes, og ulvekull i norsk-svenske grenserevir skulle regnes
med, men kun med en faktor på 0,5.
I både 2016, 2017
og 2018 ble det konstatert at bestandsmålet for ulv var overskredet,
og rovviltnemndene fattet vedtak om lisensuttak av ulv.
Det helhetlige bildet
som avtegner seg, er at rovviltforvaltningen i dag i for liten grad
tar hensyn til berørte lokalsamfunn og næringsutøvere, noe som skaper
særlig store utfordringer for beitenæringen og reindriftsnæringen.
For å klare å følge
opp intensjonene i rovviltforliket om en todelt målsetting og uttak
av rovdyr i prioriterte beiteområder, er det nødvendig med tiltak
for å kunne ta ut rovdyr som gjør skade, raskt og effektivt.