Bakgrunn
For å løse klimakrisen
og ta vare på miljøet er det nødvendig med en storstilt utbygging
av kollektivtransport. Det vil både kutte klimagassutslipp fra transportsektoren,
som står bak en tredjedel av Norges utslipp, og gjøre reisehverdagene
til folk enklere.
Noen viktige prosjekter for
bedre kollektivtransport er mer lavthengende enn andre, for eksempel
å åpne for trafikk igjen mellom Mysen/Rakkestad og Sarpsborg på
Østfoldbanens østre linje. Her har det tidligere gått persontrafikk,
og det ligger allerede en toppmoderne og godt vedlikeholdt jernbanelinje
nesten klar til bruk.
De nødvendige tiltakene
som må gjennomføres for å åpne for trafikk, vil være utvidelse av
kapasiteten på Sarpsborg stasjon og ett til to flere togsett.
Å gjenåpne for persontransport
er viktig fordi det i dag er svært få muligheter for å reise kollektivt
mellom indre og ytre Østfold. Behovet har økt den siste tiden, blant
annet med det nye sykehuset på Kalnes i Sarpsborg med tusenvis av
ansatte og pasienter fra hele fylket.
I tillegg er godstransporten
avgjørende for næringslivet i Østfold, blant annet for treforedlingsindustrien, som
har hele 20 prosent av sine kostnader knyttet til transport. Denne
industrien ønsker å ta i bruk mer transport på skinner, men med
dagens tilbud er ikke det mulig. Norske Skog Saugbrugs i Halden
har sammen med andre aktører i fylket og eksperter vist at en åpning for
godstransport på østre linje hele veien til Sarpsborg vil være samfunnsøkonomisk
lønnsomt.
Derfor er det både
mulig og nødvendig å åpne for trafikk hele veien til Sarpsborg på
østre linje.