Bakgrunn
Miljøets manglende
rettssikkerhet er en stor trussel mot både natur og klima. I Sverige
og Danmark har man en ordning med en såkalt miljøklagenemnd. Begge
land gir sivilsamfunnet muligheten til å prøve forvaltningsvedtak
miljørettslig, på en rask måte uten store kostnader.
I Norge er kostnadene
ved et vanlig søksmål gjennom rettssystemet så store at det kun
er unntaksvis at miljøsaker i det hele tatt når domstolene. Sivilsamfunnet
og frivillige organisasjoner har ikke ressurser til å ta forvaltningsvedtak
gjennom rettssystemet, og feilaktige vedtak som rammer natur og
klima, blir stående.
Hvert år fattes tusenvis
av forvaltningsvedtak med betydning for miljøet. Vedtakene fattes
av både kommunale, fylkeskommunale og statlige myndigheter. Natur-
og miljøhensyn er underlagt lovgivning og forpliktelser som skal
ivareta de felles natur- og miljøverdiene som en allmenn, overordnet
samfunnsinteresse.
De fleste sektorlover
som berører natur og miljø, stiller miljørettslige krav til den
aktuelle virksomheten. I tillegg skal de miljørettslige prinsippene
i naturmangfoldloven §§ 8-12 ivaretas i all offentlig beslutningstaking,
jf. naturmangfoldloven § 7. Et sunt miljø, en natur der produksjonsevnen
og mangfoldet ivaretas, og disponering av naturressursene til det
beste for kommende slekter er også en menneskerettighet nedfelt
i Grunnloven § 112.
Når den rettslige
reguleringen på miljøområdet blir stadig viktigere, må også den
miljørettslige kontrollen med vedtakene styrkes og ivaretas. Likevel
er domstolskontrollen i miljøsaker nesten fraværende. Undersøkelser
viser at av alle sivile saker i norske domstoler i perioden 1996
til 2005 handlet bare omkring 0,4 prosent om miljø. Ref: Fauchald.
Environmental Justice in Courts – a case study from Norway. Nordisk
miljörettslig tidsskrift/Nordic Environmental Law Journal 2010:1.
http://www.nordiskmiljoratt.se/haften/NMT%202010-1.pdf s. 54.
For å sikre at en
miljørettslig kontroll med forvaltningsvedtak blir ivaretatt, trengs
et rimelig, effektivt og uavhengig overprøvingsorgan, en miljøklagenemnd, som
påser at miljølovgivningen overholdes i forvaltningen, noe Norge
i henhold til Århuskonvensjonen også er pålagt å ha, jf. konvensjonens
artikkel 9.
Artikkel 9 nummer
4 lyder:
«I tillegg, og uten
å berøre nummer 1 ovenfor, skal prosedyrene nevnt i nummer 1, 2
og 3 ovenfor sikre tilfredsstillende og effektive virkemidler, herunder
midlertidige forføyninger når dette kan være påkrevet, som skal
være rettferdige, komme til rett tid og ikke være uoverkommelig
dyre. Avgjørelser i medhold av denne artikkel skal formidles eller
nedtegnes skriftlig. Avgjørelser truffet av domstoler, og av andre
organer når det er mulig, skal være allment tilgjengelige.»
Den sentrale årsaken
til at miljøretten er sterkt underrepresentert i domstolene, på
tross av omfattende forvaltningspraksis og miljørettens samfunnsmessige betydning,
er at domstolsprøving er svært dyrt.
Saksomkostningene
ved et søksmål vil variere betydelig avhengig av sakens kompleksitet.
For et søksmål om et alminnelig og relativt ukomplisert enkeltvedtak om
et avgrenset miljørettslig spørsmål må det påregnes to dagers hovedforhandling
i tingretten. Det må tas høyde for at saken ankes til lagmannsretten.
Sakskostnader til advokatbistand og rettsgebyrer vil i en sak av
et slikt omfang normalt utgjøre minst 200 000 kroner for hver part
i hver instans. Etter tvistelovens hovedregel må tapende part bære
både egne og motpartens saksomkostninger, og således påregne en
økonomisk prosessrisiko på minst 800 000 kroner for å få prøvd gyldigheten
av et alminnelig forvaltningsvedtak av mindre komplisert karakter
for domstolene. Dersom en sak slipper inn for Høyesterett, vil den
totale prosessrisikoen sjelden være under 1 mill. kroner.
I tillegg til store
økonomiske kostnader tar det vanligvis 2–3 år fra det tas ut søksmål
til saken er rettskraftig avgjort i domstolen. I mange miljøsaker
er dermed skaden skjedd før en rettskraftig dom foreligger. En mer
effektiv nemnd kan bidra til at det gjøres flere avklaringer før
inngrep eller utslipp finner sted.
En miljøklagenemnd
vil, i tillegg til å være et effektivt tvisteløsningsorgan og et
korrektiv til forvaltningen, også bidra til å styrke legitimiteten
til omdiskuterte vedtak på miljøområdet.
Sverige har en egen
miljødomstol, og Danmark har en miljøklagenemnd. I Norges naboland
blir mange forvaltningsvedtak hvert år gjenstand for effektiv miljørettslig
kontroll gjennom disse ordningene.
I Danmark er Miljø-
og Fødevareklagenævnet et uavhengig og nøytralt klageorgan i saker
som angår miljøspørsmål. Det innebærer at prøvingen ikke er under instruksjon
fra politisk hold vedrørende sakens utfall. Nemnden er satt sammen
av jurister og personer med særlig naturfaglig kompetanse, den nærmere
sammensetningen avhenger av hvilket saksfelt som skal prøves. Omtrent
1 400 forvaltningsvedtak prøves hvert år. I tillegg har Danmark
en tilsvarende nemnd for planer om arealutnyttelse, Planklagenævnet,
som behandler ca. 800 saker i året.
I Sverige er det
sterkere tradisjon for forvaltningsdomstoler som prøver offentlige
organers handlinger og vedtak, og det er en særskilt Mark- och miljödomstol og
Mark- och miljööverdomstol. Dette er en hybrid mellom en domstol
og et forvaltningsorgan som hører inn under domstolene, og opptrer
som klageorgan for vedtak truffet etter miljø- og planlovgivningen.
I 2017 behandlet Mark- och miljødomstolen 2 900 saker, og rundt
20 prosent av dommene ankes videre til Mark- och miljööverdomstolen.
Domstolen kan gjøre en full prøvelse av forvaltningens avgjørelser,
og kan også overprøve de politiske prioriteringene i vedtakene.
Det praktiseres ikke samme strenge skille mellom rettsanvendelsesskjønn
og hensiktsmessighetsskjønn (fritt skjønn) som ved overprøving av
vedtak etter norsk rett.