Situasjonen
i dag
Stortinget rettighetsfestet
brukerstyrt personlig assitanse (BPA) fra 1. januar 2015.
Rettighetsfestingen
skulle sikre BPA til mennesker med funksjonsnedsettelser som trenger
mer enn 25 timer assistanse i uka, og som er under 67 år. Denne
gruppa utgjør omtrent 14 000 mennesker, men bare 3 500 av disse
hadde BPA i 2017. Det er fremdeles få som er klar over, benytter
seg av eller får tilgang til ordningen. Dette trass i at rettighetsfestingen
skulle være et viktig bidrag til likeverd, likestilling og deltakelse
i samfunnet.
I dag ligger BPA-ordningen
under Helse- og omsorgsdepartementet (HOD), og det er opp til hver
enkelt kommune å tolke regelverket. Dette fører til at ordningen
gjerne likestilles med hjemmebaserte kommunale helse- og omsorgstjenester,
og at tjenestetilbudet er svært forskjellig fra kommune til kommune.
Kommuner har forskjellig innvilgningspraksis og definerer innholdet
i tjenesten på ulik måte. Mange kommuner har innført reiserestriksjoner
for BPA, noe som fører til at borgere med assistansebehov ikke får
samme mulighet som andre til å reise ut av kommunen. Enkelte mennesker
blir «fange» i eget hjem fordi de ikke får tildelt nok BPA-timer,
eller fordi kommunen legger strenge føringer for utførelse av assistansen.
I slike tilfeller kan ikke BPA sies å bli praktisert som det verktøyet
for frihet og likestilling det er ment å være. Ved flytting til
ny kommune må søknad om BPA behandles på nytt, og brukeren blir
uten assistanse i saksbehandlingsperioden. I sum gjør dette det
vanskelig å flytte til ny kommune, noe som blant annet har ført
til at enkelte ikke har kunnet begynne på studier i en annen kommune,
en rettighet alle andre tar som en selvfølge.
Fylkesmennene og
pasient- og brukerombudene har fått hundrevis av klager og henvendelser
om BPA, noe som gjenspeiler utfordringene knyttet til den kommunale
saksbehandlingen. Det er i dag en motsetning i intensjonen med rettighetsfestingen
på den ene siden, og plasseringen i helse- og omsorgslovgivingen
på den andre. Kommunenes saksbehandlere må støtte seg på to sett
lovverk som står mot hverandre.
Personer med nedsatt
funksjonsevne vet hva de trenger, og til hvilke tider. Ordningen
kan for mange erstatte en rekke andre tjenester, som hjemmehjelp
og deler av hjemmetjenesten, noe som gir mulighet til å styre eget
liv i stedet for å måtte innrette livet etter kommunens rutiner
og timeplaner. En BPA-ordning som fungerer etter intensjonen, gir
langt større frihet til enkeltmennesket og mer treffsikkerhet og
effektivitet i tjenesten.