Bakgrunn
Fagbevegelsen opplever
stadig at eiere omorganiserer eller slår et selskap konkurs for
å slippe tariffavtaler og arbeidsgiveransvar. Konsekvensen er at
ansatte mister rettigheter og i ytterste konsekvens jobben. Retten
til fagorganisering blir truet når de reelle arbeidsgiverne gjemmer
seg bak ugjennomtrengelige selskapsstrukturer.
I sitt handlingsprogram
skriver LO:
«Det gode arbeidslivet
utfordres av uoversiktlige organisasjonsformer, utstrakt bruk av
innleie- og bemanningsforetak og sosial dumping. Denne utviklingen
har eskalert etter EUs østutvidelse, som har bidratt til økt tilbud
av utenlandsk arbeidskraft. Flytting av arbeidsgiveransvaret internt
i selskapsstrukturen, inngåelse av lange kontraktskjeder, etablering
av bemanningsforetak som leier inn personell til mor- og datterselskap,
etablering av lokale foretak med ‘ansettelse på stedet’ er eksempler
på denne utviklingen.»
LO skriver videre:
«Denne utviklingen
vil, hvis den får fortsette, føre til et løsarbeidersamfunn med
mindre trygghet og mindre innflytelse for arbeidstakerne, og der
lønningene presses nedover. Dette rammer særlig de som fra før står
svakest på arbeidsmarkedet. I kjølvannet følger alvorlig økonomisk
kriminalitet og skatteunndragelser.»
Et av tiltakene LO
går inn for, er å nedsette et eget lovutvalg som skal se nærmere
på disse problemstillingene.
Det er dessverre
mange eksempler på at fagforeningsknusing brukes nærmest som en
forretningsmodell. Forslagsstiller vil trekke fram to slike saker:
Ansatte i Norwegian
kjemper i disse dager en kamp i Høyesterett for at Norwegian Air
Shuttle ASA skal være den reelle arbeidsgivermotparten.
Bakgrunnen for rettssaken
er at Norwegian, under en arbeidskonflikt i 2015, flyttet sine piloter
over i et nyopprettet datterselskap. Det innebærer at pilotene jobber
for Norwegian Air Shuttle ASA, men er ansatt i datterselskapet Norwegian
Pilot Services Norway AS. Endringen i selskapsstrukturen førte blant
annet til at morselskapet Norwegian Air Shuttle kunne hente inn
utenlandske piloter til å gjennomføre flyvninger under streiken
i 2015, til streikebrytervirksomhet.
De ansatte tapte
i lagmannsretten. YS-forbundet Parat mener dommen er problematisk
for norsk arbeidsliv fordi den gir virksomheter mulighet til å organisere
seg slik at de kan beholde all innflytelse over arbeidsforhold,
men uten at de samtidig har ansvaret for ansatte. Ifølge Parat innebærer
dommen fra lagmannsretten at rettigheter og ansvar i arbeidsmiljøloven
ikke lar seg håndheve og dermed ikke gir norske arbeidstakere de rettigheter
og det vern de ifølge loven skal ha.
Den andre saken gjelder
lakseselskapet Sekkingstad. Fram til utgangen av 2012
stod stort sett norske ansatte i selskapet Sekkingstad AS for driften
av Sekkingstad, i kombinasjon med hovedsakelig polske arbeidere
innleid fra ulike bemanningsbyråer. De som var fast ansatt i Sekkingstad,
fikk 170 kroner i timen, mens de innleide arbeiderne fikk 90 kroner
i timen.
Da vikarbyrådirektivet
ble gjort til norsk lov i 2013, ble slik forskjellsbehandling mellom
fast ansatte og innleide ulovlig. Eierne av selskapet gjorde deretter
om Sekkingstad til en ren salgs- og markedsføringsbedrift, mens
slakting av laksen skulle utføres av et nyopprettet underselskap,
Norse Production. Både de norske ansatte i Sekkingstad og de innleide
ble overført til Norse. Ved å skille ut de ansatte og innleide i
et eget selskap slapp Sekkingstad å betale lik lønn til norske og
polske arbeidere.
Da arbeiderne ble
overført til Norse, mistet de tariffavtalen sin. De mistet også
den direkte forbindelsen til verdiskapningen ettersom kunstig lite
av verdiene ble overført til Norse, der arbeiderne nå var ansatt
og måtte kjempe for en ny tariffavtale.
De ansatte i Norse
krevde tariffavtalen gjeninnført, men kravet ble avvist. De ansatte
gikk dermed til streik høsten 2017 og vant fram med kravet etter
noen uker. Bare et halvt år seinere ble Norse slått konkurs. Kun noen
dager senere ble slaktingen av laks og leveransene til Sekkingstad
gjenopptatt, denne gangen i regi av bedriften Sund laksepakkeri,
som fortsatte med nøyaktig samme virksomhet som Norse Production
hadde hatt. Sund laksepakkeri overtok uorganiserte arbeidere fra Norse,
mens ingen av de fagorganiserte fikk fortsette. Kampen for en tariffavtale
var dermed nullet ut.
Sund laksepakkeri
kunne gjøre dette på grunn av et unntak i arbeidsmiljølovens kapittel
16-1 annet ledd. Dette unntaket gjør at Sund laksepakkeri, som overtok konkursboet,
ikke måtte overta de ansatte, deres lønn og vern mot oppsigelse.
Dette er forpliktelser som gjelder ved virksomhetsoverdragelse,
men ikke ved overdragelse av et konkursbo.
De fagorganiserte
i Norwegian og Norse Production har tatt sakene til retten. Selv
om de skulle vinne fram, er det grunn til å gjennomgå lovverket
for å sikre at arbeidsgivere i framtida ikke omorganiserer seg for
å kvitte seg med fagorganisert arbeidskraft. Dagens lovverk skaper
stor usikkerhet for ansatte, og vi risikerer at bare de sterkeste
ansattgruppene vinner fram ved å gå til søksmål.
Forslagsstiller mener
derfor det er behov for et lovutvalg som legger fram forslag til
nødvendige innstramminger i lovverket for å sikre en bedre maktbalanse
i arbeidslivet.
Forslagsstiller mener
konkurslovgivningen må endres slik at den blir mer effektiv, blant
annet med hensyn til strafferammer og konkurskarantene.
Forslagsstiller påpeker
at unntaket for konkurs i kapittel 16-1 annet ledd i arbeidsmiljøloven
åpner for at bedrifter kan kvitte seg med organiserte ansatte og
deres rettigheter, og drive videre med uorganisert arbeidskraft.
Unntaket må derfor fjernes.
Forslagsstiller påpeker
at reglene om virksomhetsoverdragelse er tatt inn i arbeidsmiljøloven
som en implementering av EU-direktivet 2001/23/EC, som har til formål
å beskytte ansattes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse.
Forslaget om å fjerne
unntaket ved konkurser er ikke i strid med direktivet. Vernebestemmelsene
for ansatte finnes i direktivets artikler 3 og 4. De gjelder ikke ved
overdragelse fra konkursbo, med mindre medlemsstaten bestemmer noe
annet. En EØS-stat kan altså bestemme at vernebestemmelsene i artikkel
3 og 4, herunder stillingsvernet, også skal gjelde ved overdragelse fra
konkursbo.
Flertallet på Stortinget
har slått fast at det er et mål at organisasjonsgraden i arbeidslivet
øker. Det er også bred enighet om at et organisert arbeidsliv bidrar
til både høy velferd, effektive virksomheter og seriøse forhold.
I tråd med dette må lovverket gjennomgås for å hindre at den norske
modellen undergraves av bedrifter som omgår og tøyer lover og regler.