Bakgrunn
Forslagsstillerne
er opptatt av å legge til rette for et organisert arbeidsliv som
både ivaretar hensynet til fleksibilitet og arbeidstakernes behov
for et trygt og familievennlig arbeidsliv. Lover, regler og avtaler
om arbeidstid danner rammene for arbeidstakernes arbeidshverdag, og
samvirket mellom lov og avtaler for arbeidstid skal sikre et godt
forhold mellom fleksibilitet, trygghet og forutsigbarhet både for
arbeidstaker og arbeidsgiver.
Gjennomsnittsberegning
av arbeidstid benyttes i mange bransjer og virksomheter for å sikre
effektiv drift innenfor trygge rammer. Dette håndteres i mange tilfeller
bra og etter godt samarbeid mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
Men forslagsstillerne er samtidig oppmerksomme på at gjennomsnittsberegning
av arbeidstid i enkelte sektorer gjennomføres på måter som i all hovedsak
er til gunst for arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt utenlandske
arbeidstakere innenfor allmenngjorte områder. Her begrunnes mange
søknader om gjennomsnittsberegning av arbeidstid til Arbeidstilsynet
med ønske fra arbeidstakere om intensive arbeidsperioder når de
er i Norge, slik at de kan få lengre etterfølgende friperioder i
hjemlandet. Resultatet er at mange utenlandske arbeidstakere ikke
får rett til bl.a. overtidsbetaling og således blir mer konkurransedyktige
enn ansatte på vanlige norske lønns- og arbeidsvilkår.
Tariffnemnda har
nylig fattet vedtak om endringer i forskrift om delvis allmenngjøring
av Industrioverenskomsten for skips- og verftsindustrien som innebærer begrensninger
i arbeidsgivers plikt til å dekke reise, kost og losji.
Forslagsstillerne
mener det er grunnlag for å regulere bruken av gjennomsnittsberegning
av arbeidstid på en tydeligere måte.