Erfaringer
fra andre land
Tyskland var i 2005
første land i verden til å introdusere veiprising basert på GNSS-teknologi.
Tyskland har en enkel form for GNSS-basert veiprising for tunge
godskjøretøy. Godskjøretøy over 7,5 tonn betaler for antall kilometer
kjørt på motorveier (Autobahn) og utvalgte riksveier (Bundesstraßen).
Det er ingen tids- eller trafikkdifferensiering i systemet, men
det er en miljødifferensiering ved at det er ulike priskategorier
for ulike utslippsklasser av kjøretøy (deriblant euroklasser). Veiprisingen
har to komponenter, en for finansiering av infrastruktur og en for
betaling for luftforurensing. For Euro VI-kjøretøy er luftforurensningskomponenten
satt til null, og de betaler dermed kun for finansiering av infrastruktur.
Siden oppstarten i 2005 er ordningen utvidet til å omfatte flere
riksveistrekninger enn de opprinnelige. 1. juli 2018 ble alle riksveier
omfattet av ordningen.
Sveits innførte elektronisk
avstandsbasert skatt på lastebiler over 3,5 tonn fra 2001. Skatten,
som kalles Leistungsabhängige Schwerverkehrsabgabe (LSVA), administreres
av den sveitsiske tollmyndigheten. Bakgrunnen for innføringen av
avgiften var å kompensere for kostnader knyttet til tungtransport,
beskytte alperegionen, stimulere til økt jernbanetransport og støtte
finansieringen av nye jernbanetunneler.
I en rapport fra
The European GNSS Agency (GSA) dokumenteres fordelene ved det sveitsiske
systemet ved at det fungerer godt og har lave administrasjonskostnader
(5 pst. av inntektene), lastebiltrafikken er redusert, miljøeffektene
er positive, avgiften bidrar til at veitransporten har blitt mer
rasjonell (eksempelvis færre tomme turer), og jernbanesystemet har
opprettholdt en høy markedsandel (40 pst. totalt og 65 pst. i transalpinsk transport).
Singapore skal fra
2020 innføre nytt system for elektronisk veiprising (Electronic
Road Pricing – ERP) basert på GNSS-teknologi.
Det svenske finansdepartementet
sendte i mars 2018 forslag til ny beskatning av tunge lastebiler
over 3,5 tonn på høring. Ifølge høringsnotatet bør dagens tidsbaserte
avgiftssystem for tunge kjøretøy erstattes med et avstandsbasert
system for beskatning av lastebiltrafikk. Et nytt system bør være
satellittbasert.