Manglende
muligheter for kontradiksjon
En rekke aktører
har over lang tid kritisert Utlendingsnemnda (UNE) for manglende
innsyn og kontradiksjon i saksbehandlingen. UNE ble i en evaluering
bestilt av Kommunal- og regionaldepartementet allerede i 2003 kritisert
for ikke å oppfylle krav til partsinnsyn i forvaltningsloven. I følge
evalueringen hadde klagerne ikke innsyn i interne merknader som
dannet grunnlag for behandling av saken i nemndmøte, og fikk ikke
innsyn i innhentet landinformasjon i saken.
Selv om enkelte endringer
har blitt gjennomført i etterkant av evalueringen, blant annet ved
at utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon (Landinfo)
offentliggjør de fleste av sine rapporter, kan UNE bygge vurderinger
på landinformasjon innhentet fra andre kilder enn Landinfo uten
at klageren får mulighet til å imøtegå vurderingene. Klageren får
heller ikke innsyn i kontakten mellom UNE og Landinfo. Selv om landinformasjonskilder
fremkommer i UNEs vedtak, er det da i prinsippet for sent for klageren
å imøtegå vurderingene. Det gis fortsatt heller ikke innsyn i UNEs merknader
til nemndmøte. I Graver-utvalgets utredning (NOU 2017:8) fremgår
det at flere organisasjoner på utlendingsfeltet påpeker at klagere
og fullmektiger ofte får lite innsyn i hvilke vurderingstemaer UNE
anser som avgjørende, noe som begrenser mulighetene for kontradiksjon.
Hovedelementene i
kritikken går ut på at man ikke får tilsendt merknadene/saksfremlegget
fra saksbehandler til nemndleder (forut for nemndmøte, eller forut
for nemndleders avgjørelse). Videre er det anført at det ved flere
tilfeller ikke har vært kontradiksjon knyttet til springende punkter
i avgjørelsesgrunnlaget – UNE «skifter» vurderingstema, vektlegger
andre forhold enn det klager/UDI har vektlagt, eller bygger sin
argumentasjon på landrapporter som klager ikke har sett mv. Kjernen
er «nye avgjørende ting» klageren ikke har fått respondert på, innbrakt
i saken fra UNE og vektlagt av UNE uten at klager har fått mulighet
til å kunne gi uttrykk for sitt syn.
Mangel på kontradiksjon
svekker den enkeltes rettssikkerhet og er særlig alvorlig
på et saksfelt der et uriktig vedtak kan få svært alvorlige konsekvenser.
Manglende muligheter for kontradiksjon vil i mange tilfeller øke sjansene
for et uriktig vedtak, fordi viktige opplysninger ikke fremkommer
eller misforståelser ikke blir oppklart.
Viktigheten av kontradiksjon
understrekes i Graver-utvalgets utredning. De påpeker:
«Det må være en sentral
forutsetning at prosessen sikrer at partene har sett og fått kommentert
det som andre, vitner og sakkyndige, har bragt inn i saken, og at avgjørelsen
fra UNE ikke bygger på omstendigheter som parten ikke har hatt foranledning
til å uttale seg om. Allerede i dag er det oppstilt krav til kontradiksjon
i forvaltningsloven §§ 16-19. Etter utvalgets syn bør det gis en
regel som forsterker dette kontradiksjonskravet for saksbehandlingen
for UNE.»
Utvalget mener derfor
at følgende bestemmelse bør tas inn i utlendingsloven:
«Utlendingsnemnda
kan ikke bygge avgjørelsen på et faktisk grunnlag som utlendingen
ikke har hatt foranledning til å uttale seg om. Avgjørelsen kan
ikke gjelde andre krav enn de som klager har tatt opp, og de faktiske omstendigheter
som avgjørelsen bygger på, må i hovedsak ligge innenfor det som
er fremhevet i saken for UNE.»
Ved innføring av
full kontradiksjon vil UNEs avgjørelser få større legitimitet hos
den saken gjelder, og i allmennheten. I tillegg vil bedre kontradiksjonsadgang kunne
medføre at det vil bli enklere for den enkelte søker å akseptere
UNEs vurdering av saken.