Forslagsstillerne
viser til behandlingen av Innst. 252 L (2014–2015), jf. Prop. 58
L (2014–2015), der Stortinget etter forslag fra regjeringen vedtok
normerte regler for inndragning av bevilling ved overtredelse av
alkohollovens regler. Endringene kom som en oppfølging av Meld.
St. 30 (2011–2012) Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk – alkohol
– narkotika – doping. I behandlingen av stortingsmeldingen sluttet
en enstemmig helse- og omsorgskomité seg til utarbeidelsen av nasjonale,
normerte krav til kommunenes reaksjoner ved brudd på alkoholloven,
jf. Innst. 207 S (2012–2013). Formålet med reglene i alkoholloven
er å redusere skadevirkningene av alkoholbruk, og innføringen av normerte
regler for inndragning av bevilling skulle bidra til å øke etterlevelsen
av dagens regelverk knyttet til salg og skjenking av alkoholholdig
drikke. Det ble i utarbeidelsen av dagens regelverk vektlagt at
reaksjonsnivået må være høyt nok til at risikoen for inndragning framstår
som reell, og for å oppnå selve formålet med å innføre normerte
regler for inndragning av bevilling, og dermed bygge opp under alkohollovens
formål.
Prikktildelingssystemet
er utformet slik at det er knyttet til nær sagt alle brudd på kommunale
salgs- eller skjenkebevillinger, enten forpliktelsene følger direkte
av alkoholloven, alkoholforskriften, vilkår i bevillingsvedtaket
eller brudd på annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens
formål, jf. inndragningsbestemmelsen i alkoholloven § 1-8 første
ledd. De ulike overtredelsene er kategorisert etter graden av alvorlighet.
Overtredelsene er gruppert slik at de mest alvorlige overtredelsene
gir åtte prikker, mens de øvrige gir henholdsvis fire prikker, to
prikker og én prikk. Eksempelvis gir salg og skjenking til mindreårige,
brudd på bistandsplikten, brudd på kravet om forsvarlig drift og
hindring av kontroll åtte prikker. Overtredelser som salg og skjenking
til åpenbart påvirket person, brudd på tidsbestemmelsene og skjenking
av alkoholholdig drikk over 22 volumprosent til person mellom 18
og 20 år gir fire prikker. Overtredelser som å ha en åpenbart påvirket
person i lokalet, gjentatt diskriminering og gjentatt narkotikaomsetning gir
to prikker. Diverse brudd som brudd på reglene om alkoholfrie alternativer,
konsum av medbrakt alkohol og at gjester tar med alkohol ut, gir
én prikk.
Ved behandlingen av regjeringens
proposisjon kom det fram ulike synspunkter på regelverket, herunder
antallet prikker som medfører inndragning av skjenkebevilling.
Forslagsstillerne
mener at enkeltlovbrudd, som skjenking til mindreårige, er så alvorlig
at det bør føre til umiddelbar inndragning av skjenkebevillingen.
Forslagsstillerne mener det vedtatte reaksjonsnivået er for lite
strengt til å ha ønsket effekt. Flere av de store byene, som Trondheim
og Bergen, har tidligere høstet positive erfaringer med et strengere
regelverk. Det er viktig med et tydelig signal om hvilket ansvar
bevillingshavere har, og at de mest alvorlige bruddene på alkohollovgivningen
vil medføre inndragning av skjenkebevillingen. Forslagsstillerne
mener derfor at regelverket bør endres slik at åtte prikker medfører
inndragning av skjenkebevilling.