Representantforslag om at maksimalt antall prikker før inndragning av bevilling skal være åtte, ikke tolv.

Dette dokument

  • Representantforslag 216 S (2017–2018)
  • Fra: Olaug V. Bollestad, Kjersti Toppe og Nicholas Wilkinson
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Forslagsstillerne viser til behandlingen av Innst. 252 L (2014–2015), jf. Prop. 58 L (2014–2015), der Stortinget etter forslag fra regjeringen vedtok normerte regler for inndragning av bevilling ved overtredelse av alkohollovens regler. Endringene kom som en oppfølging av Meld. St. 30 (2011–2012) Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk – alkohol – narkotika – doping. I behandlingen av stortingsmeldingen sluttet en enstemmig helse- og omsorgskomité seg til utarbeidelsen av nasjonale, normerte krav til kommunenes reaksjoner ved brudd på alkoholloven, jf. Innst. 207 S (2012–2013). Formålet med reglene i alkoholloven er å redusere skadevirkningene av alkoholbruk, og innføringen av normerte regler for inndragning av bevilling skulle bidra til å øke etterlevelsen av dagens regelverk knyttet til salg og skjenking av alkoholholdig drikke. Det ble i utarbeidelsen av dagens regelverk vektlagt at reaksjonsnivået må være høyt nok til at risikoen for inndragning framstår som reell, og for å oppnå selve formålet med å innføre normerte regler for inndragning av bevilling, og dermed bygge opp under alkohollovens formål.

Prikktildelingssystemet er utformet slik at det er knyttet til nær sagt alle brudd på kommunale salgs- eller skjenkebevillinger, enten forpliktelsene følger direkte av alkoholloven, alkoholforskriften, vilkår i bevillingsvedtaket eller brudd på annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål, jf. inndragningsbestemmelsen i alkoholloven § 1-8 første ledd. De ulike overtredelsene er kategorisert etter graden av alvorlighet. Overtredelsene er gruppert slik at de mest alvorlige overtredelsene gir åtte prikker, mens de øvrige gir henholdsvis fire prikker, to prikker og én prikk. Eksempelvis gir salg og skjenking til mindreårige, brudd på bistandsplikten, brudd på kravet om forsvarlig drift og hindring av kontroll åtte prikker. Overtredelser som salg og skjenking til åpenbart påvirket person, brudd på tidsbestemmelsene og skjenking av alkoholholdig drikk over 22 volumprosent til person mellom 18 og 20 år gir fire prikker. Overtredelser som å ha en åpenbart påvirket person i lokalet, gjentatt diskriminering og gjentatt narkotikaomsetning gir to prikker. Diverse brudd som brudd på reglene om alkoholfrie alternativer, konsum av medbrakt alkohol og at gjester tar med alkohol ut, gir én prikk.

Ved behandlingen av regjeringens proposisjon kom det fram ulike synspunkter på regelverket, herunder antallet prikker som medfører inndragning av skjenkebevilling.

Forslagsstillerne mener at enkeltlovbrudd, som skjenking til mindreårige, er så alvorlig at det bør føre til umiddelbar inndragning av skjenkebevillingen. Forslagsstillerne mener det vedtatte reaksjonsnivået er for lite strengt til å ha ønsket effekt. Flere av de store byene, som Trondheim og Bergen, har tidligere høstet positive erfaringer med et strengere regelverk. Det er viktig med et tydelig signal om hvilket ansvar bevillingshavere har, og at de mest alvorlige bruddene på alkohollovgivningen vil medføre inndragning av skjenkebevillingen. Forslagsstillerne mener derfor at regelverket bør endres slik at åtte prikker medfører inndragning av skjenkebevilling.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen i alkoholforskriftens bestemmelse om inndragning av bevilling ved overtredelse av alkohollovens regler legge til grunn at maksimalt antall prikker før inndragning av bevilling skal være åtte, ikke tolv.

12. april 2018

Olaug V. Bollestad

Kjersti Toppe

Nicholas Wilkinson