Representantforslag om et jobbskattefradrag for uføre
Dette dokument
- Representantforslag 215 S (2017–2018)
- Fra: Kjell Ingolf Ropstad, og
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Forslagsstillerne viser til at den nordiske velferdsmodellen ivaretar Norges historiske fortrinn i å mobilisere landets viktigste ressurs, folks arbeids- og kunnskapspotensial.
Den nordiske modellen kombinerer ganske fleksible arbeidsmarkeder med et godt sikkerhetsnett og en utstrakt bruk av arbeidsmarkedstiltak. Dette har vist seg å være effektivt i å bevege arbeidstakere i næringer med avtakende produktivitet til næringer med høyere produktivitet.
Arbeidsmarkedstiltak er viktige i nedgangstider og for utsatte personer som kan trenge hjelp til å komme i arbeid. Et godt sikkerhetsnett kan bidra til at arbeidstakerne tar sjansen på å bytte jobb, og kan dermed styrke økonomiens omstillingsevne.
Men den nordiske modellen kan og må bli enda bedre på det den er god på, for å møte fremtidens utfordringer. Særlig må flere komme i arbeid for at velferden skal være bærekraftig i møte med fallende oljeinntekter og aldring av befolkningen.
Forslagsstillerne viser til at økonomiprofessor Magne Mogstad ved universitetet i Chicago har tatt til orde for et jobbskattefradrag for uføre for å bidra til å utnytte uføres restarbeidsevne bedre.
Professor Mogstads forskning viser at det er en restarbeidsevne hos mange uføre som kan aktiveres gjennom økonomiske virkemidler. En måte å gjøre det på kan være å senke skatten for en trygdemottaker som delvis kommer seg i arbeid.
Den trygdede kunne for eksempel få 20 øre i skattelette for hver tjente krone. Da sitter vedkommende igjen med mer av trygden når han eller hun er tilbake i jobb – staten betaler den uføre for å jobbe.
Med et slikt «jobbskattefradrag» kan flere komme i arbeid samtidig som offentlige utgifter reduseres, fordi de som kommer i arbeid på sikt betaler mer i skatt.
Sverige er blant landene som har et generelt jobbskattefradrag for alle som er i arbeid. Fordelen med et jobbskattefradrag kun for uføre er at det er mer målrettet mot noen av dem som trenger det mest. Dermed er det også rimeligere å gjennomføre, fordi skatteletten blir mye mindre enn ved et jobbskattefradrag som gjelder for alle.
En annen måte å sikre større insentiv for uføre på er å gjøre noe med avkortningsreglene – enten å øke fribeløpet eller redusere hvor stor avkortning man får i uføretrygden når man jobber ved siden av.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
Stortinget ber regjeringen legge frem en vurdering av et jobbskattefradrag og redusert avkortning for uføre i forslag til statsbudsjett for 2019.
Olaug V. Bollestad |
Kjell Ingolf Ropstad |
Tore Storehaug |