Bakgrunn
I januar 2018 intervenerte
Tyrkia i Syria for tredje gang siden krigsutbruddet i 2011. Tyrkia
invaderte 24. august 2016 et område vest for Eufrat i Syria. I oktober
2017 rykket tyrkiske styrker inn i et område lengst nord i Idlib-provinsen
i Syria. Denne okkupasjonssonen grenser mot Afrin-området. Tyrkia
oppga at denne invasjonen var i samsvar med en avtale med Iran og
Russland om å opprette såkalte deeskaleringssoner. 20. januar 2018
startet Tyrkia så en tredje invasjon, denne gangen i Afrin, lengst
nord-vest i Syria. 18. mars meldte tyrkiske og internasjonale medier
at okkupasjonen av Afrin by var fullført.
Tyrkia har, i allianse
med islamistiske opprørsgrupper, angrepet Afrin med bakke- og flystyrker.
Boliger og andre sivile mål har blitt angrepet og ødelagt. Vital
infrastruktur og sivile institusjoner som sykehus har også blitt
angrepet. Bombingen av tettbefolkede områder kan i verste fall utgjøre
krigsforbrytelser.
Tyrkias president
Erdogan har i flere taler sagt at målet nå er å først ta kontroll
over byen Manbij, som ligger vest for Eufrat, og så fortsette den
militære framrykkingen helt til Tigris og grensen til Irak. Til
tross for at Afrin har vært mål for tyrkisk bombing over grensen, har
ikke de kurdiske styrkene som kontrollerer området, på noe tidspunkt
svart med militære angrep mot tyrkisk territorium.
Den pågående og de
to foregående tyrkiske invasjonene av Syria kan altså ikke anses
som spontane enkeltoperasjoner i selvforsvar, men planlagt invasjon
av en annen stats territorium, uten FN-godkjennelse.
Forslagsstiller henviser
til FN-resolusjon 2131 Erklæring om avvisning av intervensjon i
staters indre forhold og beskyttelse av deres uavhengighet og suverenitet.
Der fastslås følgende:
«Ingen stat har rett
til å gripe inn, direkte eller indirekte, uansett grunn, i en annen
stats interne eller eksterne forhold. Følgelig blir væpnet intervensjon
og alle andre former for inngripen eller forsøk på trusler mot statens
integritet eller mot dens politiske, økonomiske og kulturelle elementer,
fordømt.»
FN-pakten
beskriver de grunnleggende reglene i folkeretten:
-
Alle konflikter skal
løses på fredelig vis.
-
Ingen stater har
lov til å bruke makt mot andre stater.
-
Ingen har lov til
å blande seg inn i andre lands interne anliggender.
FN-pakten
og folkeretten for øvrig har detaljerte regler som forbyr enhver
stat å gripe inn militært i en annen stat, og regler om hvordan
tvister skal løses. Forslagsstiller mener folkeretten bør beskytte
og forplikte alle land. Det er dessuten spesielt i Norges interesse,
som en liten nasjon, å bidra til et internasjonalt system der store
og militært overlegne land ikke kan presse eller underlegge seg
mindre og militært svakere land gjennom krig eller trusler om krig.
Forslagsstiller stiller seg bak forsvarsministerens betegnelse av
folkeretten som Norges førstelinjeforsvar og mener derfor det er
viktig at Norge opptrer tydelig og konsekvent til støtte for folkeretten,
uansett hvilke land som måtte opptre i strid med denne.
Tyrkias foregående
og pågående invasjon av Syria har ingen dekning verken i FN-pakten
eller andre deler av folkeretten og utgjør tvert imot klare brudd
på folkeretten. Tyrkia var ikke utsatt for militære angrep fra Syria
annet enn fra IS-kontrollerte områder.
Det er bare Sikkerhetsrådet
som kan pålegge Tyrkia å trekke sine styrker ut av Syria og stanse
militær og økonomisk hjelp til væpnede grupper i Syria. Men ethvert medlemsland
kan uttale seg om andre staters brudd på folkeretten og oppfordre
en stat til å stanse militær aktivitet utenfor eget territorium.
En slik oppfordring fra Norge til Tyrkia kan være et lite bidrag
til å trappe ned krigshandlingene i nordlige Syria og redusere sivilbefolkningens
lidelser.
Norge har den siste
tiden eksportert ulike typer militærutstyr til Tyrkia. Omfanget
og våpentyper varierer fra år til år. Regjeringen oppgir (på side
33) i Meld. St. 5 (2017–2018) disse tallene for verdien av eksport
av A- og B-materiell til Tyrkia:
-
2013: 202 millioner
-
2014: 96,1 millioner
-
2015: 6,8 millioner
-
2016: 78,4 millioner
Norge
har imidlertid klare regler for eksport av forsvarsmateriell. I
regjeringens retningslinjer for eksport av forsvarsmateriell, pkt.
2.3 Særlige avslagsgrunnlag, heter det blant annet at søknader skal
avslås når «…det åpenbart er fare for at den militære teknologien
eller det militærutstyret som skal eksporteres, kan bli brukt til
intern undertrykking», når «...eksport vil kunne fremprovosere eller
forlenge væpnede konflikter eller forverre eksisterende motsetninger
eller konflikter i den endelige bestemmelsesstaten» og når «…det
er åpenbar fare for at den påtenkte mottakeren vil bruke den militære
teknologien eller det militære utstyret som skal eksporteres, til
å angripe en annen stat eller tvinge gjennom territorialkrav med
makt».
Dagbladet omtalte 3. januar
2018 beslutningen om å stanse våpensalget til De forente arabiske
emirater. Avisen skrev at Utenriksdepartementet viser til at etter en
«helhetlig vurdering
av situasjonen i Jemen og av den økende risikoen knyttet til De
forente arabiske emiraters militære engasjement i Jemen, besluttet
Utenriksdepartementet 19. desember 2017 å suspendere gyldige lisenser
for A-materiell (våpen og ammunisjon) til De forente arabiske emirater».
Utenriksministerens
politiske rådgiver Bård Ludvig Torheim skrev 18. januar i Sarpsborg
Arbeiderblad følgende:
«Retningslinjene
praktiseres strengt, og det følges en «føre-var»-linje. Det betyr
at det legges spesiell vekt på en vurdering av risikoen for at norsk
materiell blir brukt til formål som ikke er akseptable. «Føre-var»-linjen
førte blant annet til at vi 19. desember besluttet å suspendere
eksport av våpen og ammunisjon til De forente arabiske emirater.
På denne måten fører Norge en meget restriktiv linje sett i en internasjonal
sammenheng.»
Forslagsstiller mener
føre-var-prinsippet for eksport av forsvarsmateriell bør anvendes
konsekvent, uten forskjellsbehandling basert på politiske og militære
allianseforhold. Tyrkias invasjon av Syria uten FN-mandat og i strid
med folkeretten betyr at kriteriene for avslag på søknad om eksport
av forsvarsmateriell til Tyrkia er til stede.
Som følge av Tyrkias
invasjon av Syria har den humanitære situasjonen i det berørte Afrin-området
blitt betydelig forverret. Krigshandlingene som fulgte angrepet
fra tyrkiske styrker og deres allierte islamistgrupper, har ifølge
FN drevet 170 000 mennesker fra Afrin på flukt. Bare mellom 50 000
og 70 000 av sivilbefolkningen i området har blitt værende. Det
betyr at over 70 prosent av Afrins sivile er fordrevet fra sine
hjem.
Det er derfor behov
for økt humanitær bistand til det nordlige Syria.
En stor andel av
de som flykter fra sine hjem i Afrin, oppholder seg i dag i flyktningleirer
i Shahba-området. Sivile organisasjoner uttrykker ønske om at humanitær bistand
rettes til disse flyktningleirene, som ligger i flyktningenes nærområde.
Det vil gjøre behovet for å flykte ut av landet mindre og øker muligheten
for at flyktningene kan vende tilbake til sine hjem i Afrin så snart
Tyrkia og deres allierte islamiststyrker trekker seg ut. Lokale
hjelpeorganisasjoner driver allerede et omfattende humanitært arbeid,
men mangler midler til å ta hånd om behovene til det store antall
flyktninger som har ankommet de siste ukene. Humanitær bistand til Shahba
kan ytes gjennom samarbeid mellom norske og lokale hjelpeorganisasjoner,
som Kurdiske Røde Halvmåne. Det forutsettes at denne bistanden finansieres med
nye bevilgninger, ikke gjennom å redusere bistanden til andre deler
av Syria, der behovet også er stort.