Bakgrunn
Det må snarleg settast
i gang eit arbeid med å finne alternative modellar for finansskatten,
slik at ekstraordinær arbeidsgivaravgift på 5 pst. kan avviklast
og erstattast med ei meir treffsikker ordning som ikkje går på talet
på tilsette. Provenyet skal oppretthaldast.
Dagens modell med 5 pst.
auke i arbeidsgivaravgifta har store negative konsekvensar, spesielt
for dei små og mellomstore bankane. Det påverkar konkurransekrafta og
kan bidra til å svekke moglegheita deira til å finansiere privatpersonar
og næringsliv. Innretninga av finansskatten aukar kostnadane ved
bruk av arbeidskraft. Finans Norge og Finansforbundet er redde for
at resultatet av dagens innretning kan bli nedlegging av mange arbeidsplassar,
særleg i distrikta. Finansnæringa i Noreg er ei veldriven næring
med sterk produktivitetsvekst. Ved innføringa sa næringa sjølv at
1 pst. auke i selskapsskatten ville ivareta same proveny som dagens
todelte modell.
I Finansmarkedsmeldinga
2015–2016 (Meld. St. 29 (2015–2016)) står det at
«det norske finansmarked
er tjent med et strukturelt mangfold av banker. Lokale sparebanker,
regionale sparebanker, norske forretningsbanker og utanlandske banker
fyller ulike roller, i tillegg til å konkurrere med hverandre».
Dagens innretning
av finansskatten kan true det strukturelle mangfaldet av bankar.
Det var semje blant
dei fleste av dei politiske partia om at dagens modell med høgre
selskapsskatt og eit påslag på 5 pst. på arbeidsgivaravgifta ikkje
var ei ideell innretning, men at ein ikkje ønskte å utsette innføringa av
ein finansskatt.
Finans Norge og Finansforbundet
foreslo ein alternativ modell til auka arbeidsgivaravgift. Den modellen bygde
på ein auke i selskapsskatten saman med forskotsbetaling av skatt
(terminskatt). Finansdepartementet hevda at ordninga med ei høgre
arbeidsgivaravgift og ein høgre selskapsskatt var betre i forhold
til statsstøttereglane, men modellen til Finans Norge og Finansforbundet
vart ikkje utsjekka mot ESA. Nå har også Jeløyaplattforma ei formulering
som gjer at innretninga av finansskatten bør greiast ut på ny.
I Prop. 1 LS (2013–2014)
Skatter, avgifter og toll 2014 har regjeringa Stoltenberg II omtala
meirverdiavgift på finansielle tenester. Det vart presentert ei
skisse til korleis ein kan utvide meirverdiavgiftsgrunnlaget der
det er praktisk mogleg. Der det ikkje er mogleg vert det innført ei
avgift på margininntekter.
Fleire europeiske
land har nå innført moms på finanstenester, og det kan også vere
eit alternativ til dagens modell.
Eit moment som må
takast med i utredninga, er at alle banker som opererer i Noreg,
må omfattast av finansskatten.