Bakgrunn
Det seriøse og organiserte
arbeidslivet, selve grunnmuren i arbeidslivet, er bygget opp gjennom
en streng, men fleksibel arbeidsmiljølov og omfattende avtaler mellom
partene i arbeidslivet. Her ligger også det viktigste vernet mot
økt innslag av useriøsitet, sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Men i tillegg til denne grunnmuren er det behov for tilsyn og kontroller som
sikrer at lovene og reglene som regulerer arbeidslivet, følges,
og at det sanksjoneres dersom de brytes.
Forslagsstillerne
viser til at en viktig del av regjeringen Stoltenberg II sine tiltaksplaner
mot sosial dumping var økt samarbeid og koordinerte tilsyn mellom
flere etater. Arbeidstilsynet, Skatteetaten, Nav og politiet samarbeider
i dag ved sju samlokaliserte arbeidslivskriminalitetssentre i Oslo,
Bergen, Trondheim, Stavanger, Bodø, Tønsberg og Kristiansand. I
tillegg til de samlokaliserte enhetene er det etablert lokale og
regionale samarbeidsavtaler mellom etatene flere steder i landet.
Et viktig mål for samarbeidet er å utnytte etatenes virkemidler
og etterretningsinformasjon bedre for å få best mulig effekt. Et
godt og effektivt tverretatlig samarbeid er helt avgjørende for
å lykkes i arbeidet mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Styrkingen av kampen
for et seriøst og organisert arbeidsliv, og mot sosial dumping og
arbeidslivskriminalitet, er et tema som arbeidstakerorganisasjonene
og arbeidsgiverorganisasjonene har fremmet en rekke ganger gjennom
høringer, herunder høringen om statsbudsjettet for 2018. Men etter
forslagsstillernes syn har dagens regjering så langt vist liten
vilje til å prioritere dette feltet, noe som vises i svake bevilgninger
og få nye tiltak. De relativt sett få virkningsfulle grepene som
er gjort, er hovedsakelig kommet som følge av budsjettforlik i Stortinget
gjennom etablering av nye arbeidslivskriminalitetssentre.
Sentrene har imidlertid
store utfordringer som må løses for effektivt å kunne løse oppgavene
med kontroll, etterforskning, sanksjonering, beslag og anmeldelse
av saker. Taushetsplikten fungerer i dag som en beskyttelse av kriminelle
aktører. Etatene kan ikke fritt dele informasjon seg imellom for
å sikre en mest mulig effektiv kontroll og sanksjonering. En annen
utfordring er hvordan det tverretatlige samarbeidet er organisert.
Felles oppdragsbrev til tross, så er hver enkelt etat styrt av sine egne
måltall og sin egen ledelse. Dette blir problematisk for sentrene
som sådan, og det er også usikkert hvem som er ansvarlig og tar
beslutningene for det tverretatlige samarbeidet.
Forslagsstillerne
mener arbeidslivskriminalitetssentrene trenger en enhetlig ledelse
som setter egne mål for hvert enkelt senter, basert på behov og
forekomst av arbeidslivskriminalitet i senterets område. Det er
også en utfordring at lovverket, sanksjoner og handlingsrom tolkes
ulikt mellom etatene og mellom de ulike sentrene. Her er det behov
for en felles opplæring og en lik tolkning av handlingsrommet.
Forslagsstillerne
viser til at Arbeiderpartiet har fremmet en rekke forslag for å
styrke det seriøse og organiserte arbeidslivet, blant annet en omfattende
handlingsplan med 30 konkrete tiltak våren 2017, jf. Dokument 8:111
S (2016–2017). Blant tiltakene som ble fremmet, er ulike grep for
å styrke kampen mot arbeidslivskriminalitet, herunder å gjøre arbeidslivskriminalitetssentrene
mer effektive.
Forslagsstillerne
mener det er behov for en opptrappingsplan for å sikre at hele landet
dekkes av arbeidslivskriminalitetssentre, at sentrene får økt sine
ressurser, og at deres virkemidler styrkes. Større ressurser og
mer målrettet oppmerksomhet på arbeidslivskriminalitet vil dessuten
medføre økte inntekter til fellesskapet, siden milliarder av kroner
unndras statskassen gjennom arbeidslivskriminalitet hvert år.