Bakgrunn
For å kunne nå Norges
nasjonale klimamål, og for at de store byene skal kunne nå sine
klimamål, er det viktig at lokale politikere har mulighet til å
stille miljøkrav i transportsektoren. Transportsektoren står for
om lag en tredel av utslippene i Norge, og veitrafikken står for
den største andelen av disse. Miljøkrav er et helt sentralt virkemiddel
for å bidra til å omstille veitrafikken til lav- og nullutslipp.
Forslagsstilleren
ønsker med dette forslaget å gi fylkeskommunale politikere muligheten
til å stille slike miljøkrav for kommersielle bussruter, noe de
ikke har anledning til i dag.
Hoveddelen av bussrutetransporten
i Norge inngår i fylkeskommunalt kjøp av kollektivtransporttjenester. Der
er det full mulighet til å stille miljøkrav gjennom loven om offentlige
anskaffelser.
Når det gjelder ren
kommersiell busstransport, dvs. transport som ikke inngår i offentlig
kjøp, enten den utføres med turvogn eller drives som rutetransport
som krever ruteløyve, har man ikke hjemmel i yrkestransportloven
til å kunne stille krav til kjøretøyene som benyttes, annet enn
at de oppfyller vegtrafikklovgivningens til enhver tid gjeldende
krav til teknisk standard på kjøretøyer.
Dette ble tydeliggjort
i forbindelse med et løyve til Turbuss Vest AS i Hordaland fylkeskommune,
da det ble stilt spørsmål om muligheten til å stille miljøkrav ved tildelingen
av løyve. Fylkesmannen innhentet en juridisk vurdering av spørsmålet
fra Advokatfirmaet Thommessen AS. Den vurderingen konkluderte med
at loven ikke åpner for å stille miljøkrav på løyver som gjelder konkrete
ruter.
Bakgrunnen for vurderingen
om at det ikke lenger er hjemmel til å sette miljøkrav for bussruter,
er en tolkning av yrkestransportloven. § 11 i loven sier at «Løyvestyresmakta
kan setje vilkår for det einskilde løyvet». Våren 2017 trådte en
endring av yrkestransportloven § 9 i kraft, som spesifiserer at
det er mulig å stille miljøkrav til drosjeløyve. Dette var et forslag
Sosialistisk Venstreparti fremmet og fikk flertall for i forrige
periode, jf. Dokument 8:94 S (2013–2014) og Innst. 72 S (2014–2015).
Lovendringen ble gjort fordi samferdselsdepartementet hadde konkludert
med at § 11 i samme lov ikke ga grunnlag for slike miljøkrav.
Tolkningen Hordaland
fylkeskommune har gjort, basert på en ekstern juridisk vurdering,
er at § 11 heller ikke åpner for å stille miljøkrav i anbud som
gjelder konkrete ruter for buss. Og siden lovendringen i § 9 kun gjaldt
drosjer, og ikke bussruter, har Fylkesmannen sett seg nødt til å
fjerne alle miljøkrav i anbud som gjelder enkelte bussruter.
Statsråd Ketil Solvik-Olsen
støttet denne vurderingen i et svar på skriftlig spørsmål og bekreftet
at det ikke var anledning til å stille miljøkrav til kommersielle
bussruter for fylkeskommunene. For å åpne for det, trengs det en
endring av yrkestransportlova. Det er det forslagsstillerne foreslår
i dette representantforslaget.
Et motargument som
ble trukket frem av statsråden i hans vurdering av om det var behov
for en slik lovendring, var at det er marginal lønnsomhet på en
del kommersielle bussruter, og at fylkeskommunen ikke på samme måte
har mulighet til å kompensere dem som får løyve på samme måte som
gjennom ordinære anbudsprosesser. Forslagsstillerne mener dette
ikke er et argument mot at fylkeskommunene skal gis mulighet til å
stille krav. Forslaget vil ikke innebære at det blir miljøkrav på
alle kommersielle bussruter, men at lokalpolitikerne kan innføre
dette, om de finner det rimelig. Det må vurderes i hvert enkelt
tilfelle. Det burde for eksempel være mulig for turistbusser og
en stor kjede som IKEA å kjøre busser med lav- eller nullutslipp
uten at det går utover lønnsomheten i den bedriften som helhet.