Innkjøpernes
kompetanse
For å realisere intensjonen
og potensialet som det nye regelverket legger til rette for, må
anskaffelsene brukes som et mye mer aktivt virkemiddel – med stimulering
av innovasjon, bruk av miljørelaterte tildelingskriterier og vekting
av kostnader i et livssyklusperspektiv. I proposisjonsteksten til
den nye anskaffelsesloven står det blant annet at
«Etterlevelse av
bestemmelsen forutsetter kompetanse, noe som krever økt grad av
profesjonalisering hos oppdragsgiver.»
Utvalget for grønn
konkurransekraft har anbefalt at
«Det bør opprettes
et nasjonalt senter for innkjøpskompetanse. Senteret skal sikre
at statlige organer, fylker og kommuner og andre som har innkjøpsoppgaver basert
på offentlige reguleringer får opplæring i og har tilgang til relevant
kompetanse på anskaffelse av lavutslippsløsninger. Kompetansesenteret
skal ha kapasitet til å gi råd og veiledning.»
Uten et styrket utdannings-
og veiledningstilbud er det stor risiko for at lite vil skje for
å integrere klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser, ettersom
dette er en kompetanse de færreste offentlige innkjøperne ennå har.
I Norge er ansvaret for offentlige innkjøp svært desentralisert,
og det er ikke rimelig å forvente at alle innkjøpere lokalt besitter
den nødvendige kunnskap og erfaring. Det mest effektive vil være
å ha et sentralisert kompetansesenter som betjener lokale innkjøpsansvarlige.
Uten dette risikerer man også en lite enhetlig praksis fra offentlige
oppdragsgivere, dersom noen innkjøpere velger å stille miljøkrav
mens andre ikke gjør det. Dette kan skape en uheldig, manglende
forutsigbarhet for leverandørene.
Inntil høsten 2013
hadde Difi en avdeling finansiert av Miljøverndepartementet, som
arbeidet med å styrke miljøkompetansen i offentlige innkjøp. Da
ble de 10 mill. øremerkede kronene til Difis miljøarbeid fjernet.
I 2017 fikk Difi en økning på 15 mill. kroner til å «fremme klima-
og miljøhensyn i offentlige anskaffelser». I henhold til tildelingsbrevet
for 2017 er en av Difis hovedprioriteringer at de skal
«styrke sin kompetanse
på klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser for å bidra til
at oppdragsgivere kan redusere miljøpåvirkning og fremme klimavennlige
løsninger i sine anskaffelser. Difi skal bidra til å bygge oppdragsgivernes
kompetanse gjennom blant annet veiledning, verktøy, kriteriesett
og maler. Difi skal i dette arbeidet se hen til anbefalingene fra
regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft.»
I november 2017 etablerte
Difi Anskaffelsesakademiet i samarbeid med NHO, LO, Virke, KS og
med høgskole- og universitetssektoren. Anskaffelsesakademiet er
et forsknings- og utdanningssamarbeid med formål om å opprette en
nasjonal rammemaster i offentlige anskaffelser, samt styrke etterutdanning
og forskningsinnsats på fagområdet.
Til sammen gir dette
et godt utgangspunkt for at Difi kan utvikle seg til det kompetansesenteret
som utvalget for grønn konkurransekraft anbefaler. Anskaffelsesakademiet
vil kunne bli en velfungerende arena for å styrke offentlige innkjøperes
kompetanse i Green Public Procurement og grønn vekst. Difi må i
enda større grad være aktiv mot kommuner, fylker og statlige organer
for å nå målene Norge har forpliktet seg til gjennom Parisavtalen.
Difi må kunne bidra til å utvikle en dynamisk organisasjonskultur
blant innkjøperne og interne bestillere, der det sikres at læringspunkter
defineres og deles slik at kompetansen hele tiden øker. Kompetansebygging
for innkjøpsprosessene vil også bidra til en generell økt profesjonalisering
som vil gi økonomiske gevinster i form av økt innovasjon, bedre
kvalitet og reduserte kostnader til administrasjon.3 I tillegg vil økt vekting
av kostnader i et livssyklusperspektiv også være mer samfunnsøkonomisk
lønnsomt enn ensidig vekt på anskaffelseskostnadene.