Hemmelege
legemiddelprisar
Ved handsaminga av
Innst. 311 L (2015–2016) om Prop. 83 L (2015–2016), Endringar i
legemiddellova (refusjonskontraktar og rabattar), vedtok Stortinget
å legge til rette for hemmelege rabattavtalar mellom legemiddelindustrien
og staten for legemiddel som blir finansierte over blåreseptordninga.
Formålet var å sikre befolkninga likeverdig og rask tilgang til
legemiddel til lågast mogleg pris. Lovendringa blei gjort imot høyringsuttalen
frå Helsedirektoratet, som meinte at hemmelege rabattar ville gi
manglande høve til å sikre at ulike grupper vert prioriterte etter
gjeldande prioriteringskriterium. Også Folkehelseinstituttet meinte
at hemmeleghald ville kunne svekke det offentlege si moglegheit for
å få fram gode oversikter over totalkostnadene ved legemiddelbruk
i Norge.
Hemmeleghald av rabattprisar
er etter det forslagsstillarane er kjende med, mykje av grunnen
til at møta i Beslutningsforum i dag er lukka. Saksdokumenta er unntekne
offentlegheita. Etter at avgjerda er tatt, er dokumenta offentlege.
Men legemiddelprisane, som er hemmelege, blir «sladda». Vedtak kan
heller ikkje påklagast. Nye medikament eller metodar kan avvisast
på bakgrunn av kostnader. Men prisen blir altså ikkje offentleg
kjend.
Prosessane rundt
godkjenning av nye metodar og medisinar i sjukehusa er gjenstand
for stor offentlig debatt. Eit eksempel er medisinen Kadcyla, som
Beslutningsforum først etter tre år og åtte forhandlingsrundar godkjente
som eit tilbod for brystkreftpasientar i det offentlige helsevesenet.
I dag fungerer systemet
slik at ved innføring av nye, ofte kostbare medikament eller metodar,
så fører det ikkje automatisk til meir pengar til sjukehusa. Helseføretaka
må prioritere innanfor allereie tildelte budsjettrammer.
Innføring av kostbare medikament kan føre til at sjukehusa må prioritere
ned andre pasientgrupper. Men desse prioriteringane er ikkje like
synlege.
Forslagsstillarane
viser til at finansminister Siv Jensen i VG 12. august 2017 uttalte
at ho ville ta eit oppgjer med den hemmelege priskrigen på legemiddel:
«I dag er det slik
at det ikke er mulig for offentligheten å få innsyn hva medisinene
faktisk koster oss. Har vi mer åpenhet, er det enklere å kunne presse
prisene og forhandle frem bedre avtaler.»
Forslagsstillarane
er einige med finansministeren i denne vurderinga.
Forslagsstillarane
viser også til uttale frå Jan Abel Olsen, professor i helseøkonomi
ved Institutt for samfunnsmedisin på Universitetet i Tromsø, i VG
6. august 2017:
«Jeg har forståelse
for at politiets sikkerhetstjeneste har hemmelighold rundt regnskapsposter,
men ikke at helsevesenet har det.»
Forslagsstillarane
viser også til uttale i same avis frå Steinar Madsen i Statens legemiddelverk:
«Det er bestemt at
prisene på legemidler skal være hemmelige. Offentlig legemiddelstatistikk
blir upålitelig, folk får ikke innsikt i firmaenes prispolitikk
og ingen kjenner de virkelige kostnadene. Det er et kaos.»
Også norske kreftleger
er sterkt imot hemmelege prisar, og i eit brev til Legeforeningen
går dei hardt ut mot ordninga:
«Norsk onkologisk
forening kan ikke se at pris som oppnås gjennom forhandlinger mellom
tilbyder(farmasøytisk industri) og Sykehusinnkjøp bør holdes hemmelig
for offentligheten. Vi mener rabatterte priser må være åpne.» (VG
6. august 2017)
Forslagsstillarane
viser til at § 6 i legemiddelloven fram til endringa gjort av Stortinget
våren 2016, omhandla eit forbod mot å gi rabattar som ikkje er fastlagde
på tidspunktet for sal av et legemiddel. Formålet med den tidlegare
lovparagrafen var at rabattane på legemiddel enten skal reflekterast
direkte i ein nettoversjon av salsprisen, eller at det på andre
måtar skal være mogleg å finne fram til den reelle legemiddelprisen
på ein enkel og transparent måte.