Bakgrunn
Stortinget vedtok
8. juni 2017 ny inndeling av regionalt folkevalgt nivå gjennom følgende
sammenslåinger av dagens fylkeskommuner:
Stortingets
vedtak ble gjort i strid med fylkeskommunenes egne vedtak med unntak
av Agderfylkene, hvor det forelå positiv innstilling til sammenslåing
fra begge fylkestingene. Hordaland og Sogn og Fjordane la føringer
for en eventuell sammenslåing gjennom krav om overføring av statlige
oppgaver, noe som ikke er imøtekommet.
I Meld. St. 22 (2015–2016),
Nye folkevalgte regioner – rolle, struktur og oppgaver, foreslo
regjeringen Solberg en prosess for gjennomføring av regionale utredninger om
sammenslåing av fylkeskommuner. Fylkeskommunene ble bedt om å innlede
forhandlinger med nabofylkene for å vurdere sammenslåinger. Fylkeskommunenes
rolle som samfunnsutvikler ble understreket av regjeringen. Det
het at desentralisering av oppgaver og styrking av regional planlegging
er de sentrale elementene i reformen. Ved siden av Trøndelagsfylkene,
som allerede var i prosess for å slå seg sammen, var det bare i Aust-
og Vest-Agder at begge fylkene gjorde vedtak om sammenslåing uten
forbehold.
Forslagsstillerne
konstaterer at Stortingets vedtak om tvangssammenslåing av fylkeskommuner
ble gjort uten at det foreligger forslag til desentralisering av
oppgaver og styrking av regional planlegging. Fylkeskommunenes nye
og sterkere rolle som samfunnsutvikler er ikke utformet. Regjeringen
har derimot foreslått å svekke fylkeskommunenes ansvarsområder gjennom
å åpne for overføring av den offentlige tannhelsetjenesten til kommunene
og for at større kommuner kan få delansvar for kollektivtrafikken.
Forslagsstillerne
viser til at regjeringens regionreform ble igangsatt gjennom en
invitasjon til fylkeskommunene om å utrede eventuelle sammenslåinger.
Tilbakemeldingene som ble gitt, var negative. Fylkeskommunene mente
generelt sett de var store nok til å løse de oppgavene de er pålagt,
og også til å ta imot nye oppgaver som i dag forvaltes av statlige
myndigheter. Regjeringen valgte å ikke lytte til høringsuttalelsene,
men å gjennomføre regionreformen som en tvangsreform.
Forslagsstillerne
viser også til at regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet
begge mener fylkeskommunene/regionnivået skal fjernes, og at begge
partier i forbindelse med behandlingen av saken har framhevet at
denne reformen er et skritt på vegen mot det. Dette er i strid med
Stortingets flertall, som ønsker å opprettholde det regionale nivået
og som ikke har gitt klarsignal til en gradvis nedbygging.
Forslagsstillerne
viser til at det er å bruke tid, penger og krefter på å etablere
store regioner uten felles identitet i befolkningen, med færre oppgaver
og svakere økonomi.
Forslagsstillerne
mener de fylker som ber om omgjøring av tvangsvedtak de er omfattet
av, skal få slike søknader innvilget.