Samferdsel
Veitrafikken stod
for utslipp på 9,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter
i 2016. Framskrivingene tyder på at utslippene vil være på 9,7 millioner
tonn i 2020. Innenriks luftfart, sjøfart og fiske står for 6,5 millioner tonn
CO2-ekvivalenter, og utslippene
er forventet å være 6,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter
i 2020.
Transportsektoren
er en sektor som i svært stor grad er avhengig av fossil energi,
og en av de sektorene i Norge som slipper ut mest klimagasser. For
å klare å kutte utslippene nok trengs flere strategier, både reduksjon
i transportbehovet og god arealpolitikk, infrastrukturinvesteringer
i miljøvennlige transportformer som kollektivtrafikk, virkemidler
for overgang fra bil og fly til kollektivtransport, sykkel og gange,
samt overføring av gods fra vei til sjø og bane, og dessuten et
teknologiskifte som faser ut den fossile energien. På kort sikt
vil et teknologiskift bort fra fossil energi kunne gi de raskeste
utslippskuttene, men de andre strategiene trengs på lengre sikt,
også for å kunne redusere den totale miljøbelastningen til sektoren.
I stortingsperioden
2013–2017 har Stortinget gjort en rekke vedtak for å kutte utslipp
i transportsektoren. Dette gjelder for eksempel vedtak 388 (2014–2015),
jf. Innst. 147 S (2014–2015), vedtatt 3. februar 2015:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at kollektivtrafikken i 2025 som hovedregel benytter null-
eller lavutslippsteknologi eller klimanøytralt drivstoff.»
Regjeringen har så
langt ikke gjort noe for å følge opp vedtaket, til tross for at
enkelte fylkeskommuner har gått foran og stilt krav. Dette er alvorlig
fordi fylkeskommunale anbud på kollektivtrafikk har lang virketid, og
det vil inngås avtaler i dag som vil vare forbi 2025. For å oppfylle
vedtaket må konkrete retningslinjer for dagens anbud innføres.
Stortinget venter
også på at regjeringen skal følge opp vedtak 957 fra behandlingen
av Meld. St. 27 (2016–2017) 15. juni 2017, jf. Innst. 453 S (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
utarbeide krav i forskrift til lov om offentlige anskaffelser om
at alle nye ferger og rutebåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi
når situasjonen tilsier at det er mulig.»
Dette vedtaket er
viktig fordi det sørger for at klimateknologi blir innarbeidet uavhengig
av om det er staten eller fylkeskommunen som utarbeider anbudet.
Det samme gjelder
vedtak 80, vedtatt 3. desember 2015 i forbindelse med behandlingen
av Prop. 1 S (2015–2016), jf. Innst. 25 (2015–2016):
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide krav om eller iverksette tiltak som gjør at
alle nye offentlige kjøretøy og alle nye drosjer, ferjer, rutebåter
og dieseltog benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien
tilsier dette. Krav og tiltak skal være på plass innen 1. januar
2017. Regjeringen orienterer Stortinget om fremdrift i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2016. Det lages en egen strategi for
Nordlandsbanen.»
Dette gjelder også
vedtak 19, vedtatt 18. oktober 2016 i forbindelse med behandlingen
av Dokument 8:71 (2015–2016), jf. Innst. 22 S (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
foreslå et omsetningskrav for bruk av bærekraftig biodrivstoff i
drivstoffet for skipsfarten.»
Stortinget venter
dessuten på regjeringens oppfølging av vedtak 1110 gjort i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2017 om å etablere et CO2-fond for tungtransport. For
å ha mulighet til å nå Stortingets klimamål for 2020 trengs det
rask gjennomføring av vedtatte klimatiltak, og at vedtakene må gjennomføres
med ambisiøse ambisjoner om utslippskutt.
Stortinget har vedtatt
at en viss andel av alt drivstoff som brukes i kjøretøy på norske
veier, skal være biodrivstoff. Målet er å øke omsetningspåbudet
av biodrivstoff til 20 prosent innen 2020. Som en oppfølging av
dette vedtaket har Stortinget gjort flere vedtak for å bedre klimanytten
til biodrivstoffet som blandes inn, slik at utslippskuttene ikke
bare er positive for det norske utslippsregnskapet, men også globalt.
Dette gjelder vedtak 749, vedtatt 2. juni 2017 i forbindelse med
behandlingen av Dokument 8:69 S (2016–2017), jf. Innst. 331 S (2016–2017),
som venter på oppfølging:
«Stortinget ber regjeringen
raskest mulig gjennomføre prosess med ESA for å avklare om det er
rom for Norge til å gjøre gjeldende EUs bærekraftskrav for alt biodrivstoff
som omsettes i Norge, eventuelt endringer som kan gjøres fra Norges
side med sikte på å gjøre EUs bærekraftskrav gjeldende for alt biodrivstoff
som omsettes i Norge så raskt som mulig.»
Også vedtak 753,
vedtatt 2. juni 2017 i forbindelse med behandlingen av Dokument
8:69 S (2016–2017), jf. Innst. 331 S (2016–2017), venter på oppfølging:
«Stortinget ber regjeringen
gjennom forskrift til lov om offentlige anskaffelser stille krav
om at det ikke skal benyttes biodrivstoff basert på palmeolje eller
biprodukter av palmeolje. Forskriftsendringen skal tre i kraft så
snart som mulig.»