Svekket
stillingsvern
Forslagsstillerne
mener bestemmelsen om tilbakevirkende kraft er et angrep på lærernes
stillingsvern. Selv om ingen lærere vil bli kjent ukvalifiserte
til å arbeide som lærere som sådan, eller til å undervise i basisfagene
før 2025, så innebærer den vedtatte lovendringen at deres mulighet
til å undervise blir sterkt begrenset.
Det å fratas muligheten
til å undervise videre i fag som en har undervist i over mange år,
fører til tap av yrkesstolthet, oppfattes som et angrep på den ansattes faglig
integritet og svekker motivasjonen for å fortsette i yrket.
I tillegg vil det
bli vanskelig for «avskiltede» lærere å søke på stillinger ved andre
skoler, for eksempel ved nødvendig flytting eller ønske om nye utfordringer.
Arbeidsgivere vil mest sannsynlig foretrekke å ansette lærere med
fulle kvalifikasjoner framfor søkere som de må påregne at må ta
videreutdanning i løpet av få år, med de ulemper det vil medføre
for arbeidsgiver i form av fravær og kostnader. Erfarne lærerne
blir i realiteten «innelåst» i nåværende stillinger fram til de
har fått mulighet til å ta videreutdanning.
Det å avskjære erfarne
lærere fra å undervise i fag de har lang erfaring fra, er etter
forslagsstillernes oppfatning, ikke bare dårlig personalpolitikk
og seniorpolitikk, men det tapper i tillegg skolen for verdifull
kompetanse som ikke så enkelt lar seg erstatte av nyutdannede uten
tilsvarende erfaring fra klasserommet.