Ruspåvirkningens
konsekvenser
Ruspåvirkning er
påvist som medvirkende årsaksfaktor i 21 prosent av dødsulykkene
i perioden 2005–2015, jf. Statens vegvesen/ulykkesanalysegrupper
(UAG). Kategorien omfatter både promillekjøring og kjøring hvor
fører var påvirket av narkotika eller medikamenter. Forslagsstillerne
viser til at dette er et minimumsanslag, da kun om lag halvparten
av alle trafikkdrepte obduseres. En veikantundersøkelse i 2008–2009
viste at 6,7 prosent av førerne kjørte under påvirkning av trafikkfarlige
stoffer. Ut fra disse tallene er det beregnet at det daglig foregår ca.
21 000 kjøreturer hvor førerne kan være alkoholpåvirket. I 2016
var det 29 dødsulykker i trafikken hvor rus var involvert.
Rus påvirker blant
annet oppmerksomhet, vurderingsevne, kritisk sans, evne til planlegging,
reaksjonstid, impulsivitet, syn, hørsel og oppfattelse av rom, tid
og hastighet. Effekten av promille er godt kjent. Jo høyere promille,
desto høyere ulykkesrisiko. Dersom promillen øker fra 0,2 til 0,5,
dobles risikoen for personskadeulykke sammenlignet med en edru sjåfør.
Risikoen øker med åtte ganger fra 0,5 til 0,8 og med 87 ganger ved
promille over 1,3, jf. Transportøkonomisk institutt (TØI), Trafikksikkerhetshåndboka.
Forslagsstillerne viser til at TØI har beregnet at antallet drepte
kan reduseres med 15 til 20 prosent dersom promillekjøring elimineres.