Sjømat
De siste tiårene
har transporten av sjømat fra Nord-Norge generelt eksplodert, og
sikret Norge store eksportinntekter. En jernbane vil styrke denne
næringsutviklingen vesentlig.
I 2013 gjorde Sintef
Fiskeri og havbruk en analyse av status og fremtidige muligheter
for de marine næringene i Nord-Norge – Sektoranalyse av for de marine
næringene i Nord-Norge. Rapporten inngår i en rapportserie utarbeidet
under paraplyen Kunnskapsinnhenting – verdiskaping i nord, på oppdrag fra
det daværende Nærings- og handelsdepartementet. Rapporten estimerer
potensiell verdiskaping i marin sektor i Nord-Norge for 2030, 2050
og 2010 under to sett av forutsetninger:
Mulig utvikling dersom
dagens rammevilkår fortsetter, kalt «dagens fortsetter».
Mulig utvikling gitt
optimale rammer ved at alle virkemidler/tiltak legges til rette
og trender og drivkrefter blir gunstige, kalt «alt legges til rette».
For havbruk presenterer analysen to alternativ («alt legges til
rette» 1 og 2).
Konklusjonene
for sjømatnæringene ses i figurene under.
Figur 1: Mulig utvikling
av fremtidig verdiskaping for verdikjede havbruk i Nord-Norge frem
mot 2050. Bidrag til BNP i mill. 2011-kroner.
Figur 2: Mulig utvikling av fremtidig
verdiskaping for verdikjede fiskeri i Nord-Norge frem mot 2050.
Bidrag til BNP i mill. 2011-kroner.
Sintef
gjennomførte en enkel regionalisering av disse tallene ved å fremskrive
dagens fordeling av næringene på de enkelte fylker og konkluderte
slik:
«Dersom man forutsetter
at fordelingen mellom fylkene vil vedvare slik den er i dag, vil
verdiskapingen fra verdikjede fiskeri utgjøre ca. 3,8 mrd NOK i Nordland
i 2030 for alternativ 'Dagens fortsetter' (43 % av 2030 tallet)
og 4,6 mrd NOK for 'Alt legges til rette'. For Troms vil verdiskapingen
fra verdikjede fiskeri utgjøre ca. 3,2 mrd NOK for alternativ 'Dagens
fortsetter' (36 % av 2030 tallet) og ca. 3,9 mrd NOK for 'Alt legges
til rette'. For Finnmark vil verdiskapingen fra verdikjede fiskeri
utgjøre ca. 1,9 mrd NOK for alternativ 'Dagens fortsetter' (21 %
av 2030 tallet) og ca. 2,3 mrd NOK for 'Alt legges til rette'.»
Dersom dette skulle
stemme, vil transporten fra havbruk og fiskeri alene øke fire ganger
fra dagens nivå og innebære en betydelig utfordring for godstransport
ut av regionen. Denne utviklingen ble overhodet ikke vurdert i Jernbaneverkets
godsstrømsanalyse.
En økning vil være
en betydelig utfordring for dagens infrastruktur og veibudsjetter.
Slitasje på dagens veisystemer i regionen er allerede en stor utfordring,
etterslepet av vedlikehold på Troms-veiene alene er i dag på 6–8
mrd. kroner.