Forslagsstilleren
viser til at matinformasjonsforskriftens artikkel 3. 1 fastslår
at:
«Næringsmiddelopplysninger
skal bidra til å sikre et høyt vernenivå for forbrukernes helse
og interesser ved å gi sluttforbrukerne et grunnlag for å foreta
velbegrunnede valg og bruke næringsmidler på en sikker måte, særlig
ut fra helsemessige, økonomiske, miljømessige, sosiale og etiske
hensyn.»
For å ivareta det
nasjonale ansvaret for at forbrukerne får viktig og relevant informasjon
om matvarer de kjøper, tar forslagsstiller til orde for å innføre
tre nye merkeordninger på matvarer, norskproduserte og importerte,
på det norske markedet: merking om dyrevelferd, merking om grovfôrandel
og merking om antibiotikabruk. Med dette ønsker forslagsstiller
å gi forbrukerne informasjon som gjør dem i stand til å velge animalske
produkter som er produsert med høye krav til dyrevelferd og miljø-
og helsemessig gjennomtenkte fôr- og medisinvalg. Forslagene vil supplere,
ikke erstatte, dagens merkeordninger.
Matmerkingen i Norge
i dag består i hovedsak av to typer informasjon. Alle matvarer merkes
med obligatoriske opplysninger om innhold. Dette omfatter blant
annet informasjon om næringsinnhold, allergener og bruk av genmodifiserte
produkter. I tillegg kommer den frivillige merkingen, som omfatter merking
av økologiske produkter, nøkkelhullsmerking, grovhetsmerking av
brødprodukter samt merking av produkters geografiske opprinnelse,
noe som blant annet stimulerer til regional og lokal matproduksjon
av nisjeprodukter.
Imidlertid gir matmerkingen
i dag liten eller ingen informasjon om produksjonsforholdene. Kunnskapen
forbrukerne får om varene som selges i norske dagligvareforretninger,
begrenser seg i all hovedsak til innholdet i det endelige produktet.
Kun for økologiske matvarer vil miljø- og dyrevelferdsmessige prioriteringer
i produksjonsforholdene, utover det loven krever, rutinemessig bli
synliggjort. Stiftelsen Matmerk ivaretar produsentenes og dagligvarebransjens
interesser, men forslagsstiller mener det er behov for mer informasjon
om forhold som er viktige for konsumentene.
Symbolmerking er
populært og effektivt. Fairtrade-merket har vært i bruk
i Norge i 29 år, er internasjonalt anerkjent og i bruk på til sammen
mer enn 30 000 produkter i over 125 land.
Informasjonsteknologien åpner muligheter for å gjøre mer informasjon
om hvert enkelt produkt tilgjengelig for forbrukerne, og det er
ingen motsetning mellom å gjøre produktet sporbart og merkingen
lettlest. I butikken er det imidlertid viktig at merkingen er så
lettforståelig som mulig. En fersk rapport fra miljøstiftelsen GrenNudge,
forbruksforskningsinstituttet SIFO, forskningsinstituttet Nofima,
Sykehuset i Vestfold og Helse Sør-Øst viser at symbolmerking har
vesentlig større innvirkning på forbrukernes valg enn informasjonsrike
skilt med ernærings- og energiinnhold.