Bakgrunn
Når offentlig sektor
privatiserer virksomhet, går det ofte ut over de ansattes lønns-
og pensjonsvilkår. I anbudsrunder i kommunene, staten og helseforetakene
ser man ofte at det er kutt i pensjon og lønns- og arbeidsvilkår
for de ansatte som gjør at private aktører vinner anbud. Særlig
eldre arbeidstakere kan oppleve å tape mye på dette, uten mulighet
til å påvirke egne rettigheter, kort tid før pensjonsalder.
Politisk må en ta
stilling til om en mener ansatte i kommunale sykehjem, i renhold
og renovasjon har for høye lønninger og for gode pensjoner. Forslagsstillerne
mener at det har de på ingen måte, og at organisering som kan gi
et slikt resultat, må forhindres. Samfunnet bør øke verdsettingen
av arbeid innen omsorg, velferd, renhold og opplæring.
Offentlig tjenestepensjon
er normalt bedre og tryggere enn private ordninger. En vanlig arbeidstaker
med normal lønn kan tape opp til én mill. kroner i pensjon på privatisering.
Billige pensjonsordninger er en viktig grunn til at private vinner
anbudskonkurranser. Et eksempel er at offentlig tjenestepensjonsordning
gir rett til uførepensjon, mens mange av de private ordningene har
lite eller ingenting ut over Nav-ytelsen eksempelvis ved uførhet.
For brukerne er det
best med ansatte i hele, faste stillinger. Det gir forutsigbarhet,
kontinuitet og trygghet i hverdagen. De som mottar tjenestene, får færre
å forholde seg til, noe som er veldig viktig for å få god kvalitet
for brukerne. Med få fast ansatte i hel stilling og stor gjennomtrekk
av vikarer bygges det ikke opp kompetanse som blir værende, og som brukerne
kan nyte godt av.
Det finnes alternativer.
For å få bedre kvalitet på tjenestene, mer for pengene og trygghet
for de ansatte, må politikerne samarbeide med kommunen og de ansatte
i stedet for å la andre gjøre arbeidet. Et eksempel på slikt samarbeid
er prosjektet Sammen om en bedre kommune, som Fagforbundet er pådriver for.
Behovet for å rekruttere
og beholde kompetente ansatte i årene som kommer vil være enormt.
Organisering som bidrar til negativ utvikling i lønns- og pensjonsforhold,
er derfor en svært dårlig strategi for framtidens omsorg, velferd
og offentlige tjenester.
Myndighetene må også
ta stilling til om en mener det er rimelig at de pengene ansatte
taper i lønns- og pensjonsutbetaling ved anbudsutsetting, skal tilfalle eiere
av private selskaper som vinner anbud. Er det god og riktig bruk
av skattepenger å sikre utbytte til private selskaper istedenfor
å sikre bedre omsorg og bedre lønn og pensjon til dem som faktisk
utfører de viktige jobbene?
De offentlige velferdstjenestene
vokste fra begynnelsen fram som en motvekt mot de frie markedskreftene.
Velferdsstatens kjernetjenester skulle skjermes mot kapitalinteressenes
ønske om utbytte og styrke den demokratiske styringen av samfunnet. Slik
fikk man en stor, og voksende, sektor i samfunnet som dempet konkurransepresset
og fungerte som et korrektiv med hensyn til lønns-, arbeids- og
pensjonsforhold. De offentlige velferdsordningene skulle først og
fremst tilfredsstille grunnleggende behov hos befolkningen – ikke
være underlagt markedets behov for overskudd og fortjeneste.
Det er også grunn
til å påpeke at noen av de største kommersielle selskapene som driver
innen velferd, renhold og omsorg, er lokalisert i skatteparadis, slik
at de i liten eller ingen grad selv bidrar til det spleiselaget
velferdsstaten er. Mens fortjenesten kommer fra befolkningens skatteinnbetalinger
på sine inntekter, vil eiernes inntekter fra denne virksomheten
i langt mindre grad komme til beskatning i Norge.
Velferdstjenester
er arbeidsintensive, og rundt 80 pst. av kostnadene er personalkostnader.
Den beste muligheten til å tjene store penger er dermed ved å kutte
i lønn og pensjoner eller ved å endre bemanningen. Telemarksforskning,
som har studert kostnadsforskjeller i barnehagesektoren, konkluderer
entydig når det gjelder konsekvensene av privatisering:
«Det viktigste man
oppnår ved å privatisere sektoren, er å redusere den gjennomsnittlige
bemanningsgraden og lønnsnivået i sektoren.»
Dette vil være tilfelle
også for andre deler av omsorg, opplæring, velferd, renhold og renovasjon.
Et konkret eksempel
på hvordan dette kan slå ut, er Rødtvet sykehjem. To 62 år gamle
hjelpepleiere skulle om kort tid gå av med opptjent avtalefestet pensjon
(AFP). På grunn av at Rødtvet sykehjem ble privatisert 1. september
2014, mistet de ansatte retten til å ta ut AFP og måtte belage seg
på å arbeide fem år til.
Slike erfaringer
er ikke uvanlige med de reglene rundt anbud en har i dag. AFP-ordningen
i privat sektor har et absolutt krav om at man må ha arbeidet i
en virksomhet med privat AFP i minst sju av de siste ni årene før
man fyller 62 år for å kunne gå av da. Dermed vil ansatte som er
over 55 år, ved konkurranseutsetting miste retten til å gå av ved
fylte 62 år med mindre det offentlige aktivt går inn og sørger for
at de ansatte kompenseres. Mange ansatte vil også gå markant ned
i utbetalt pensjonsbeløp. De som er under 55 år, vil også kunne
tape mye.
Det er en myte at
ansatte i privatiserte virksomheter tjener mer enn de som arbeider
i det offentlige. Grunnlønna kan være lik eller høyere, men ulempetilleggene
er som regel langt lavere hos de private, slik at totallønna blir
dårligere. I private barnehager er gjennomsnittslønna lavere enn
i de kommunale. De ansatte i Adecco-drevne Ammerudlunden sykehjem
fikk etterbetalt millionbeløp fordi de ikke hadde fått den lønna
de hadde krav på. Vinnerne er uansett eierne som kan ta ut store
overskudd.
Forskjellene i AFP-
og tjenestepensjonssystemet kan ha store konsekvensene for de ansatte
ved bytte av arbeidsgiver. Det er også konkurransemessige konsekvenser
av forskjeller i tjenestepensjonsordningene i offentlig og privat
sektor som kan gi uheldige utslag på hvem som vinner anbud. Arbeidsmiljøloven
§ 16-2 sier at pensjonsordningen kan videreføres ved virksomhetsoverdragelse,
men brukes i praksis ikke etter at lov om obligatorisk tjenestepensjon
trådte i kraft i 2006. Det er heller ikke noen bestemmelse i forskriftene
om arbeidsvilkår i offentlige kontrakter om å stille krav til kvaliteten
på pensjonsordninger ved tjenestekontrakter.
Forskjellene er store
mellom offentlig sektor og private arbeidsgivere når det gjelder
pensjonssparing. Mens kommunene betaler mellom 15 og 20 pst. av
lønnskostnadene til pensjon, betaler de private arbeidsgiverne mellom
2 og 5 pst. Dette betyr at hvor man arbeider, og om arbeidsplassen
din blir konkurranseutsatt eller ikke, vil ha mye å si for hvor
stor pensjon man vil få utbetalt senere. Eksempler fra Fagforbundet
viser at for mange ansatte kan det i sum komme opp i millionbeløp
i tap gjennom livsløpet når arbeidsplassen blir konkurranseutsatt.
Dette er derfor et viktig signal fra besluttende myndigheter om
verdsetting av ansatte som utfører viktig arbeid for felleskapet.
Fordi pensjon i liten
grad er tariffestet i privat sektor, vil gjentatte anbudsrunder
for eksempel hvert fjerde år kunne medføre en nedadgående lønns-
og pensjonsspiral med stadig dårligere lønns- og pensjonsvilkår
som innsatsfaktor for å vinne nye anbud.
Det er vanskelig
å forstå at kommunestyrer som har valgt å utsette for eksempel sykehjem
på anbud, har vært fullt klar over hvilke konsekvenser det ville få
for de ansattes rettigheter. I Austevoll kommune måtte kommunestyret
i etterkant av vedtaket om konkurranseutsetting av sykehjemmet i
kommunen gripe inn og selv betale for at de ansatte det gjaldt,
fikk beholde AFP-ordningen sin.
Det er uakseptabelt
at ansatte som har stått lenge i yrkeslivet, i sine siste arbeidsår
opplever at de mister mye av pensjonen som skulle gi en trygg og
god alderdom. Men også for yngre ansatte vil manglende etterlatte-
og uførepensjonsordninger, samt lav sparing til alderspensjon, gjøre
framtidas pensjonstilværelse mer usikker og dårlig.
Offentlige oppdragsgivere
skal ikke være med på å presse ned pensjoner og lønns- og arbeidsvilkår. Det
er flere løsninger det er mulig å vurdere for å gjøre noe med dette.
Man har i dag regelverk
innenfor spesifikke yrker og bransjer som regulerer dette og sikrer
like pensjonsrettigheter for alle ansatte. Det finnes allerede et regelverk
som gjør at sykepleiere ikke taper pensjon når deres arbeidsplasser
privatiseres. Gjennom lov om pensjonsordning for sykepleiere har
offentlig godkjente sykepleiere rett til den samme pensjonsordningen
uavhengig av om de arbeider i offentlig eller privat sektor.
Lov om pensjonsordning
for apotekervirksomhet omfatter ansatte ved alle apotek over hele
landet. Den sikrer like rettigheter for ansatte på tvers av ulike
kjeder og eiere, og den sikrer at ingen mister pensjonsrettighetene
sine dersom de skifter arbeidsplass til et nytt apotek. Disse to
ordningene viser at myndighetene har gjort slike prinsipielle og
verdiforankrede beslutninger når det gjelder noen yrker.
Det skulle derfor ikke være noe i veien for å kunne gjøre det samme
også overfor andre. Forslagsstillerne mener regjeringen bør utrede
innføringen av et regelverk tilsvarende det som sykepleierne eller
de ansatte ved apotekene har, for flere offentlige tjenesteområder.
I dag regulerer lov
om offentlige anskaffelser, med tilhørende forskrifter, hvilke arbeidsvilkår
oppdragsgiver skal sette krav til i forbindelse med utlysing av
offentlige kontrakter. Regjeringen bør utrede innføringen av krav
om pensjonsordningens kvalitet og innhold i dette lovverket.
En lovendring som
sikrer ansattes pensjon ved konkurranseutsetting, vil gjøre hverdagen
tryggere for mange som i dag frykter for konsekvensene dersom virksomheten
de arbeider i, settes ut på anbud. Å forhindre pensjonsdumping i
offentlig sektor vil være avgjørende for om man lykkes med å rekruttere og
beholde kvalifiserte ansatte.
I Oslo gikk politikerne
inn og sørget for at de to hjelpepleierne ved Rødtvet sykehjem fikk
lov til å gå av med pensjon likevel, men løsningen ble ikke like god
for alle ansatte. Det bør den bli, og det bør ikke være forskjellsbehandling
innad i eller mellom kommunene på dette området.
I Austevoll kommune
fikk påtrykk fra lokale tillitsvalgte de lokale politikerne til
å betale for de tapte AFP-ordningene etter at konkurranseutsettingen
var vedtatt. Det er bra når det ryddes opp lokalt i enkeltsaker,
men det er ikke tilstrekkelig. Det kan ikke være avhengig av stort
medietrykk om politikere skal måtte ta stilling til hva slags pensjon
ansatte får dersom anbud vedtas. Det må være en del av vilkårene.
Forslagsstillerne
mener på denne bakgrunn at det er behov for et regelverk som sikrer
ansatte like lønns- og pensjonsvilkår ved anbud i offentlig sektor. Dette
medfører et behov for å utrede pensjonsordninger etter modell av
sykepleierordningen og for å legge til rette for at det blir mulig
å sette krav til likeverdige pensjonsordninger i forbindelse med
offentlige anbud.