Kjellers
fly- og forsvarshistoriske betydning
Kjeller flyplass
er Norges eldste flyplass, etablert i 1912, og en av verdens eldste
fortsatt operative flyplasser. Kjeller har Nordens største samling
av flyvende veteranfly. Mye av Norges tidlige flyhistorie er knyttet
til eller har funnet sted på Kjeller. I de første 20 årene av Norges
flyhistorie var Kjeller landets eneste flyplass. Mye av tidlig bygningsmasse
står fortsatt og er vernet. I Landsverneplanen for forsvaret omtales
kulturmiljøet slik:
«Kjeller var sentral
i opprettelsen og utviklingen av et eget norsk flyvåpen og har derfor
stor militærhistorisk verdi. Etablissementet har en rekke bygningstyper
som forteller om sentrale utbyggingsperioder. I Norge står svært
få bygninger og helhetlige miljøer tilbake fra Luftforsvarets tidlige
periode.
Bygningsrekken langs
veien er et kjennetegn ved etablissementet som gjenspeiler dets
historiske opprinnelse og utvikling. Miljøkvaliteten ligger særlig
i strukturens fasade mot veien. Boligene i Gladbakkveien utgjør
sammen med alléen en verneverdig helhet med arkitektonisk verdi
og militærhistorisk interesse. Kjeller gård er knyttet til etableringen
av flyplassen og flyskolen, og har i tillegg verneverdi i landskapsmessig
og lokalhistorisk sammenheng.»
Kjeller-miljøet er
altså med sin 100-årige historie det eldste kulturmiljøet i landet
for ivaretakelse av gammel kunnskap om restaurering, vedlikehold
og operasjoner med flygende veteranfly. Kjeller har spesielt stor
betydning med sin industri-, forsvars- og samferdselshistorie. Flyfabrikken
på Kjeller produserte 180 fly i perioden 1913 til 1940. Det unike
veteranflymiljøet på Kjeller har arbeidet i en årrekke med ivaretakelse,
formidling og bruk.
Det er viktig å ta
vare på og sikre vern av luftfartøy i Norge. Foreløpig kartlegging
viser at det er store hull i den nasjonale luftfartshistorien. Det
ble høsten 2016 igangsatt arbeid med en verneplan for luftfartøy
i Norge. I dialog med de nasjonale museene skal det identifiseres
objekter som må ivaretas, og som det søkes om bidrag til for ivaretakelse
og bruk.
Kjeller som flyplass
er foreløpig ikke verdsatt eller kartlagt som kulturminne, ei heller
har flyplassen vern som reflekterer dagens kulturverdi eller kunnskap
om området. Forslagsstillerne mener det er viktig at dette gjøres.
Forslagsstillerne vil videre fremheve at ivaretakelsen av Kjeller
bør være et nasjonalt ansvar, og at dette blant annet kan sikres
gjennom innsats fra antikvariske myndigheter og Forsvarsdepartementets
ansvar for sektorens kulturminner.
I Innstilling 62
S (2016–2017) uttalte en samlet utenriks- og forsvarskomité bl.a.
følgende:
«Komiteen viser videre
til at Kjeller var den første flyplassen i Norge. Flyplassen spilte
også en viktig rolle under andre verdenskrig og ble utsatt for en rekke
bombeangrep. Komiteen legger til grunn at Kjellers forsvarshistoriske
betydning ivaretas i samarbeid med Skedsmo kommune.»
Stiftelsen Kjeller
flyhistoriske kulturpark (KFK) ble stiftet i 2014. Stiftelsen er
etablert av et samlet veteranflymiljø for å ta vare på det unike
kulturmiljøet på og rundt Kjeller flyplass. KFK har en målsetting
om vern, bruk og bedre rammebetingelser for historiske luftfartøy,
noe stiftelsen mener best vil sikres gjennom etablering av et luftfartøyvernsenter
på Kjeller på linje med allerede etablerte fartøyvernsentre. Med
støtte fra Skedsmo kommune har KFK utarbeidet en mulighetsstudie
der det skisseres tre ulike hovedalternativer for et slikt senter.
Senteret vil trenge en landingsbane på 1 000 meter, og det er utarbeidet
et romprogram for bygg som krever ca. 3 500 kvm.
Representanten Jenny
Følling fra Senterpartiet har tidligere gjennom dokument 15:649
(2016–2017) stilt forsvarsministeren spørsmål om hvordan statsråden
vil sikre at Kjellers forsvars- og flyhistoriske betydning blir
ivaretatt, og hvordan statsråden stiller seg til forslaget om å
etablere et luftfartøyvernsenter på Kjeller. I sitt svar vektla
statsråden prosessen med å avhende, omregulere og selge areal på
Kjeller. Videre slo statsråden fast følgende:
«Om det eventuelt
skal setjast av areal til det flyhistoriske miljøet og forsvarshistoriske
føremål må dermed inngå i ein heilskap og verte avklara i den kommande
prosessen for regulering. Her vil Skedsmo kommune vere den sentrale
aktøren.»
Forslagsstillerne
mener det er viktig å finne en god plan for utvikling av Kjeller-området
i framtida, og er enige i at Skedsmo kommune er sentral i dette arbeidet.
Forslagsstillerne mener imidlertid ikke det er i tråd med Stortingets
føringer når statsråden holder det åpent om det eventuelt skal settes
av areal til det flyhistoriske miljøet og forsvarshistoriske formål på
Kjeller. Forslagsstillerne mener det i tråd med utenriks- og forsvarskomiteens
føringer i forbindelse med behandlingen av Forsvarets langtidsplan
må settes av nødvendig areal for ivaretakelse av Kjellers fly- og
forsvarshistoriske betydning.