Bakgrunn
Taxi er en viktig
del av kollektivtransporttilbudet. Taxi utgjør i et moderne samfunn
en integrert del av det felles transportsystemet ved at den gir
en fullstendig geografisk dekning. Offentlig regulering av løyver,
strenge kvalitets-, sikkerhets- og miljøkrav samt regulering av
takster gjør tjenesten transparent, trygg og profesjonell. Taxi
utgjør også en del av velferdstilbudet i samfunnet ved at en yter
transporttjenester til eldre, skolebarn, syke og personer med nedsatt
funksjonsevne.
I 2014 var det registrert
8 379 drosjeløyver i Norge. Samlet omsatte disse for 8,8 mrd. kroner,
noe som igjen ga det offentlig inntekter på om lag 2,65 mrd. kroner.
Næringen sysselsetter ca. 17 000 mennesker.
Den offentlige reguleringen
av bransjen har i det siste vært diskutert blant allmennheten samt
i nasjonale og internasjonale instanser. Dette har medført usikkerhet
for taxinæringen. Regjeringens utvalg for delingsøkonomi la tidligere
i år frem NOU 2017:4 Delingsøkonomien – muligheter og utfordringer, som
innbefatter flere forslag som angår taxinæringen.
Blant annet foreslår utvalget å fjerne løyvekravet og
den tilhørende plikten som løyvehaverne har til å tilby døgnkontinuerlige
drosjetjenester året rundt. Dette vil etter forslagsstillernes vurdering
medføre en svekkelse av tilbudet og gjøre konkurransevilkårene ulike
og uholdbare. EFTAs overvåkingsorgan (ESA) mener på sin side at
behovsprøvingen av drosjeløyver er i strid med EUs regler om fri
etableringsrett, trass i at persontransport er underlagt nasjonal lovgivning
i EU og flere EU-land har tilsvarende reguleringer.
Det etterspørres
fra forslagsstillernes side blant annet en klar juridisk definisjon
på hva som kan kalles taxivirksomhet. Dette er viktig for å sikre
forutsigbarhet for eksisterende og nye aktører.
Den oppståtte usikkerheten
og behovet for en forutsigbar politikk i tiden fremover gjør at
forslagsstillerne mener det er fornuftig med en stortingsmelding.
En slik melding må
blant annet omhandle disse temaene:
-
Taxiens rolle som
kollektivtilbud
-
Beredskapsfunksjon
-
Helsetransport
-
Kjøreplikten
-
Sikkerhet for passasjerer
-
Arbeidsmiljø
-
Løyveordningen
-
Kompetansekrav
-
Definisjon av hva
som er taxivirksomhet
-
Økonomiske rammevilkår
-
Prisregulering