Bakgrunn
I dag finst det ei
lita, men voksande gruppe sosiale entreprenørar i Noreg. Ein sosial
entreprenør kan definerast som ein person som gjennom ein forretningsmodell
ønskjer å løyse eit samfunnsproblem. Sosialt entreprenørskap handlar
om å utvikle nye og innovative løysingar på sosiale problem, og
i kjernen av sosialt entreprenørskap ligg bruken av tverrfaglege
modellar, kor stat, privat næringsliv og frivillig sektor samarbeider.
Sosiale entreprenørar bringar i tillegg eit sterkt brukarperspektiv
inn i si handtering av sosiale utfordringar, som blant anna eksklusjon
frå arbeidslivet, rus og psykisk helse, integrering av flyktningar
eller manglande lese- og skrivekunnskap hos vaksne. Slik gjev sosiale
entreprenørar eit viktig bidrag til å betre det offentlege tilbodet
i landet.
Sosialt entreprenørskap
er i dag tett knytt til velferdssektoren, samstundes som velferdstenester
i dag står for ein betrakteleg del av norsk BNP. Anslagvis har omfanget
av offentlege velferdstenester auka frå 10 pst. av BNP i 1910 til
nærmare 60 pst. i 2010. Velferdsteknologi har vorte ein stadig viktigare
del av velferdstenestene i Noreg, og ifølgje ei spørreundersøking
utført av InFact på vegne av FERD Sosiale Entreprenører seier om
lag 70 pst. av respondentane at dei meiner det er viktig eller svært
viktig at
«det offentlige holder
seg orientert om, og benytter ny teknologi og nye metoder».
Dette viser behovet
for innovasjon i offentlege tenester, og som ein drivar for innovasjon
er fremje av sosialt entreprenørskap eit viktig verkemiddel for å
oppnå ein nyskapande offentleg sektor.
Kvart år kjøper stat
og kommune tenester for over 400 mrd. kroner, og anskaffing av varer
og tenester utgjer om lag 37 pst. av kommunale budsjett og 13 pst.
av statsbudsjettet. For sosiale entreprenørar er samspelet
med det offentlege viktig, og den nye innkjøpsforskrifta har fjerna
fleire formelle barrierar for samarbeid mellom sosiale entreprenørar
og det offentlege. Den nye kokeboka for samarbeid mellom sosiale
entreprenørar og kommunane legg også ei god ramme for nye lokale
prosjekt. Innanfor statlege innkjøp er derimot slik samhandling
sjeldan og toppstyrt. Det er òg mangel på kompetanse blant sosiale entreprenørar
når det gjeld statlege innkjøpsreglar og i staten når det gjeld
samarbeid med sosiale entreprenørar.