Offentlige
anskaffelser
Det offentlige anskaffer
varer og tjenester for over 400 mrd. kroner i året og er en betydelig
drivstoffkjøper, gjennom innkjøp til egne kjøretøy og fartøy, anbudsutsatt
kollektivtrafikk inklusive fergedrift og som etterspørrer av transporttjenester
der drivstoff og biodrivstoff blir brukt.
Energi- og miljøkomiteen
har i forbindelse med behandlingen av naturmangfoldmeldingen, Meld.
St. 14 (2015–2016), slått fast i en enstemmig merknad i Innst. 294
S (2015–2016):
«Komiteen er positiv
til at regjeringens fremlegg til lov om offentlige anskaffelser
i Prop. 51 L (2015–2016) nå slår fast at det offentlige «skal» ta
miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Komiteen mener det er viktig
at forskriftene i denne forbindelse vektlegger den offentlige innkjøpers
ansvar for at tilvirkingen av varen eller tjenesten ikke går ut
over naturmangfoldet, og at det stilles krav til at offentlige innkjøp
ikke skal bidra til avskoging av regnskog, i tråd med det internasjonale
arbeidet for avskogingsfrie forsyningskjeder, som Norge har bidratt
til.»
Forslagsstillerne
kan ikke se at dette så langt er fulgt opp av regjeringen i sitt
høringsutkast til forskrifter til miljøkrav ved offentlige innkjøp.
Det er nødvendig
at regjeringen følger opp energi- og miljøkomiteens enstemmige merknad
og sørger for at alt biodrivstoff som det offentlige etterspør er
palmeoljefritt, siden økt etterspørsel etter palmeolje bidrar til
økt avskoging av regnskog.
Det offentlige bør
også i all sin innkjøpspraksis premiere de leverandører som gjør
en innsats for å redusere avskoging og med å etablere leverandørkjeder der
regnskogprodukter ekskluderes.