A
I
Lov om kontroll
med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-kontrolloven)
skal lyde:
§ 1 Kontrollområdet
Stortinget velger
et utvalg til å kontrollere etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
som utføres av den offentlige forvaltning eller under styring av
eller på oppdrag fra denne (EOS-utvalget). Kontrollen utføres innenfor
rammene av bestemmelsene i §§ 5, 6 og 7.
Kontrollen omfatter
ikke overordnet påtalemyndighet.
Offentleglova og
forvaltningsloven, med unntak av reglene om ugildhet, gjelder ikke
for utvalgets virksomhet.
Stortinget kan gi instruks
om virksomheten til utvalget innenfor rammen av denne lov og fastsetter bestemmelser
om dets sammensetning, funksjonsperiode og sekretariat.
Innenfor rammen
av denne lov utfører utvalget sitt verv selvstendig og uavhengig
av Stortinget. Stortinget i plenum kan likevel pålegge utvalget
å foreta nærmere definerte undersøkelser innenfor utvalgets kontrollmandat,
og under iakttakelse av de regler og innenfor de rammer som for
øvrig ligger til grunn for utvalgets virksomhet.
§ 2 Formål
Formålet med utvalgets
kontroll er
-
a. å klarlegge om
og forebygge at noens rettigheter krenkes, herunder påse at det
ikke nyttes mer inngripende midler enn det som er nødvendig etter forholdene,
og at tjenestene respekterer menneskerettighetene,
-
b. å påse at virksomheten
ikke utilbørlig skader samfunnets interesser, og
-
c. å påse at virksomheten
holdes innen rammen av lov, administrative eller militære direktiver
og ulovfestet rett.
Utvalget
skal iaktta hensynet til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede
makter. Kontrollen bør innrettes slik at den er til minst mulig
ulempe for tjenestenes løpende virksomhet.
Formålet er rent
kontrollerende. Utvalget skal følge prinsippet om etterfølgende
kontroll. Utvalget kan ikke instruere de kontrollerte organer eller
nyttes av disse til konsultasjoner. Utvalget kan likevel kreve innsyn
i og uttale seg om løpende saker.
§ 3 Utvalgets
sammensetning
Utvalget skal ha
syv medlemmer medregnet leder og nestleder, alle valgt av Stortinget,
etter innstilling fra Stortingets presidentskap, for et tidsrom
av inntil fem år. Et medlem kan gjenoppnevnes én gang og maksimalt
inneha vervet i ti år. Det bør unngås at flere enn fire medlemmer
skiftes ut samtidig. Personer som tidligere har virket i tjenestene,
kan ikke velges som utvalgsmedlemmer.
Godtgjørelse til
utvalgets medlemmer fastsettes av Stortingets presidentskap.
§ 4 Utvalgets
sekretariat
Leder for utvalgets
sekretariat tilsettes av Stortingets presidentskap etter innstilling
fra utvalget. Tilsetting av det øvrige personalet i sekretariatet foretas
av utvalget. Nærmere regler om fremgangsmåten ved tilsetting og
adgang til delegering av utvalgets myndighet fastsettes i et personalreglement som
skal godkjennes av Stortingets presidentskap.
§ 5 Utvalgets
oppgaver
Utvalget skal gjennomføre
kontroll og regelmessige inspeksjoner av etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste som utøves i den sivile og militære forvaltning
i henhold til §§ 6 og 7.
Utvalget mottar
klager fra enkeltpersoner og organisasjoner. Når en klage mottas,
avgjør utvalget om klagen gir grunn til behandling, og foretar i
så fall de undersøkelser som klagen tilsier.
Av eget tiltak skal
utvalget ta opp alle saker og forhold som det ut fra formålet finner
riktig å behandle, og særlig slike som har vært gjenstand for offentlig
kritikk. Med forhold menes også regelverk, direktiver og praksis.
Utvalgets undersøkelser
kan gå ut over de rammer som følger av § 1 første ledd, jf. § 5
når det tjener til å klarlegge saker eller forhold som utvalget undersøker
i kraft av sitt mandat.
Kontrolloppgaven
omfatter ikke virksomhet som angår personer som ikke er bosatt i
riket og organisasjoner som ikke har tilhold her, eller som angår
utlendinger hvis opphold er knyttet til tjeneste for fremmed stat.
Utvalget kan likevel utøve kontroll i tilfeller som her nevnt når
særlige grunner tilsier det.
Det departement
Kongen bestemmer kan helt eller delvis suspendere kontrollen under
krise og krig inntil Stortinget bestemmer annet. Ved slik suspensjon
skal Stortinget straks underrettes.
§ 6 Utvalgets
kontroll
Utvalget skal i
samsvar med formålet i loven § 2 kontrollere at virksomhetene holdes
innen rammen av tjenestenes fastlagte oppgaver. Videre skal kontrollen
omfatte tjenestenes tekniske virksomhet, herunder overvåking og
innhenting av informasjon og behandling av personopplysninger.
Utvalget skal påse
at samarbeidet og informasjonsutvekslingen mellom tjenestene og
med innenlandske og utenlandske samarbeidspartnere holdes innen
rammen av de tjenstlige behov og gjeldende regelverk.
Utvalget skal:
-
For Politiets sikkerhetstjeneste:
føre kontroll med tjenestens behandling av forebyggende saker og
etterforskningssaker, dens bruk av skjulte tvangsmidler og andre
skjulte metoder for informasjonsinnhenting.
-
For Nasjonal
sikkerhetsmyndighet: føre kontroll med klareringssaker for personer
og bedrifter hvor klarering er nektet, tilbakekalt, nedsatt eller suspendert
av klareringsmyndighetene.
-
For Forsvarets
sikkerhetsavdeling: føre kontroll med at avdelingens utøvelse av
personellsikkerhetstjeneste og annen sikkerhetstjeneste holdes innen
rammen av lov og forskriftsverk og avdelingens fastlagte oppgaver.
Kontrollen skal
skje med innføring i den løpende virksomheten og slik besiktigelse
som finnes nødvendig.
§ 7 Inspeksjoner
Inspeksjonsvirksomheten
skal skje i samsvar med §§ 2 og 6.
Inspeksjonene skal
gjennomføres ut fra behov og minst omfatte
-
a. flere inspeksjoner
årlig av Etterretningstjenesten sentralt.
-
b. flere inspeksjoner
årlig av Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
-
c. flere inspeksjoner
årlig av Den sentrale enhet i Politiets sikkerhetstjeneste.
-
d. flere inspeksjoner
årlig av Forsvarets sikkerhetsavdeling.
-
e. en årlig inspeksjon
av Etterretningsbataljonen.
-
f. en årlig inspeksjon
av Forsvarets spesialstyrker.
-
g. en årlig inspeksjon
av PST-enhetene i minst to politidistrikter og av minst én av Etterretningstjenestens
stasjoner eller etterretnings-/sikkerhetstjeneste ved militære staber
og avdelinger.
-
h. inspeksjon av
eget tiltak av det øvrige politi og andre organer eller institusjoner
som bistår Politiets sikkerhetstjeneste.
-
i. for øvrig slik
inspeksjon som lovens formål tilsier.
§ 8 Innsynsrett
mv.
For å utføre sitt
verv kan utvalget kreve innsyn i og adgang til forvaltningens arkiver
og registre, lokaler, installasjoner og anlegg av enhver art. Like
med forvaltningen regnes virksomhet mv. som eies med mer enn en
halvdel av det offentlige. Utvalgets rett til innsyn og adgang etter
første punktum gjelder tilsvarende overfor virksomheter som bistår
ved utførelse av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
Enhver som tjenestegjør
i forvaltningen, plikter på anmodning å tilveiebringe alt materiale,
utstyr mv. som kan ha betydning for gjennomføring av kontrollen.
Andre har samme plikt med hensyn til materiale, utstyr mv. som de
har mottatt fra offentlige organer.
Utvalget skal ikke
søke et mer omfattende innsyn i graderte opplysninger enn det som
er nødvendig ut fra kontrollformålene. Utvalget skal så vidt mulig iaktta
hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet.
Utvalgets beslutninger
om hva det skal søke innsyn i og om omfanget og utstrekningen av
kontrollen, er bindende for forvaltningen. Mot slike beslutninger kan
det ansvarlige personell på vedkommende tjenestested kreve inntatt
begrunnet protest i møteprotokollen. Etterfølgende protest kan gis
av sjefen for vedkommende tjeneste og av forsvarssjefen. Protester
som her nevnt, skal inntas i eller følge utvalgets årsmelding.
Mottatte opplysninger
skal ikke meddeles annet autorisert personell eller andre offentlige
organer som er ukjente med dem uten at det er tjenstlig behov for
det, er nødvendig ut fra kontrollformålene eller følger av saksbehandlingsreglene
i § 12. I tilfelle tvil bør avgiveren av opplysningene forespørres.
§ 9 Forklaringer
og møteplikt mv.
Enhver plikter etter
innkalling å møte for utvalget.
Klagere og andre
privatpersoner i partsliknende stilling kan på ethvert trinn i saken
la seg bistå av advokat eller annen fullmektig i den utstrekning
det kan skje uten at graderte opplysninger derved blir kjent for
fullmektigen. Samme rett har ansatte og tidligere ansatte i forvaltningen
i saker som kan munne ut i kritikk mot dem.
Alle som er eller
har vært i forvaltningens tjeneste, har forklaringsplikt for utvalget
om alt de har erfart i tjenesten.
Pliktmessig avgitt
forklaring må ikke foreholdes noen eller fremlegges i retten i straffesak
mot avgiveren uten dennes samtykke.
Utvalget kan begjære
bevisopptak etter domstolloven § 43 annet ledd. Tvisteloven §§ 22-1
og 22-3 gjelder ikke. Rettsmøtene skal være lukket og forhandlingene
holdes hemmelige. Forhandlingene holdes hemmelige inntil utvalget
eller vedkommende departement bestemmer annet, jf. §§ 11 og 16.
§ 10 Om statsrådene
og departementene
Reglene i §§ 8 og
9 gjelder ikke statsrådene, departementene og deres embets- og tjenestemenn, unntatt
i forbindelse med klarering og autorisasjon av personer og bedrifter
for behandling av graderte opplysninger.
Utvalget kan ikke
kreve innsyn i departementenes interne dokumenter.
Dersom EOS-utvalget
ønsker opplysninger eller uttalelser fra et departement eller dets
personell i andre saker enn slike som gjelder departementets befatning
med klarering og autorisasjon av personer og bedrifter, innhentes
disse skriftlig fra departementet.
§ 11 Taushetsplikt
mv.
Med de unntak som
følger av §§ 14 til 16, har utvalget og dets sekretariat taushetsplikt.
Utvalgets medlemmer
og sekretariat er bundet av regler om behandling av dokumenter mv.
som må beskyttes av sikkerhetsmessige grunner. De skal være sikkerhetsklarert
og autorisert for høyeste sikkerhetsgrad nasjonalt og etter traktat
Norge er tilsluttet. Stortingets presidentskap er klareringsmyndighet
for utvalgets medlemmer. Personkontroll utføres av Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Hvis utvalget er
i tvil om graderingen av opplysninger i uttalelse eller meldinger,
eller mener at av- eller nedgradering bør skje, forelegger det spørsmålet
for vedkommende etat eller departement. Forvaltningens avgjørelse
er bindende for utvalget.
§ 12 Saksbehandling
Samtaler med privatpersoner
skal skje i avhørs form hvis de ikke bare er av orienterende art.
Samtaler med forvaltningens personell skal skje i avhørs form når
utvalget finner grunn til det eller tjenestemannen ber om det. I
saker som kan munne ut i kritikk mot bestemte tjenestemenn, bør
avhørs form i alminnelighet nyttes.
Den som avhøres
skal gjøres kjent med sine retter og plikter, jf. EOS-kontrolloven
§ 9. Forvaltningens personell og tidligere ansatte kan under avhør
i saker som kan munne ut i kritikk mot dem, også la seg bistå av
en tillitsvalgt som er autorisert etter sikkerhetsloven med forskrifter.
Forklaringen skal oppleses til vedtakelse og undertegning.
Personer som kan
bli utsatt for kritikk fra utvalget, bør varsles om de
ikke allerede kjenner til saken. De har rett til å gjøre seg kjent
med utvalgets ugraderte materiale og med gradert materiale som de
er autorisert for, alt såframt det ikke vil skade undersøkelsene.
Enhver som gir forklaring
skal foreholdes beviser og påstander som ikke samsvarer med vedkommendes
egne, såframt de er ugradert eller vedkommende er autorisert for
dem.
§ 13 Beslutningsdyktighet
og arbeidsform
Utvalget er beslutningsdyktig
når fem medlemmer er til stede.
Utvalget skal være
beslutningsdyktig på inspeksjoner av tjenestene sentralt som omtalt
i § 7, men kan møte med færre medlemmer på inspeksjoner utover dette
eller i lokale enheter. Utvalget skal alltid være representert ved
minst to medlemmer på inspeksjoner.
Ved særlig omfattende
undersøkelser kan innhenting av forklaringer, besiktigelser på stedet
mv. overlates til sekretariatet og ett eller flere medlemmer. Det
samme gjelder dersom slik innhenting ved det samlede utvalg vil
kreve uforholdsmessig arbeid eller kostnad. Ved avhør som nevnt
i dette ledd, kan utvalget anta bistand.
§ 14 Generelt
om kontrollen og uttalelser
EOS-utvalget har
rett til å uttale sin mening om forhold som omfattes av kontrollområdet.
Utvalget kan påpeke
at det er gjort feil eller utvist forsømmelige forhold i tjenestene.
Kommer utvalget til at en avgjørelse må anses ugyldig eller klart
urimelig, eller klart strir mot god forvaltningspraksis, kan det
gi uttrykk for dette. Mener utvalget at det knytter seg begrunnet
tvil til forhold av betydning i saken, kan det gjøre vedkommende
tjeneste oppmerksom på dette.
Blir utvalget oppmerksom
på mangler ved lover, administrative forskrifter eller administrativ
praksis, kan det gi vedkommende departement underretning om det.
Utvalget kan også foreslå forbedringer i administrative og organisatoriske
ordninger og rutiner når det kan tjene til å lette kontrollen eller
verne mot at noens rettigheter krenkes.
Før det gis uttalelse
i saker som kan munne ut i kritikk eller meningsytringer rettet
mot forvaltningen, skal den ansvarlige sjef ha hatt anledning til
å uttale seg om de spørsmål saken reiser.
Uttalelser til forvaltningen
rettes til sjefen for vedkommende tjeneste eller organ eller til
forsvarssjefen eller vedkommende departement hvis det gjelder forhold
disse bør kjenne til som instruksjons- og kontrollmyndighet.
Ved uttalelser som
gir oppfordring til å iverksette tiltak eller treffe beslutninger,
skal mottakeren bes om å gi tilbakemelding om hva som blir foretatt.
§ 15 Uttalelser
til klagere og forvaltningen
Uttalelser til klagere
bør være så fullstendige som det er mulig uten å gi graderte opplysninger. Opplysning
om at noen har vært gjenstand for overvåkingsvirksomhet eller ikke,
anses som gradert hvis annet ikke blir bestemt. Ved klager mot tjenestene om
overvåkingsmessig virksomhet skal det bare uttales om klagen har
gitt grunn til kritikk eller ikke. Mener utvalget at en klager bør
gis en fyldigere begrunnelse, gir det forslag om det overfor den
tjeneste det gjelder eller vedkommende departement.
Hvis en klage gir
grunn til kritikk eller meningsytringer for øvrig, skal begrunnet
uttalelse om dette rettes til sjefen for den tjeneste det gjelder
eller vedkommende departement. Også ellers skal uttalelser i klagesaker
alltid meddeles sjefen for den tjeneste klagen er rettet mot.
Uttalelser til forvaltningen
graderes etter sitt innhold.
§ 16 Meddelelser
til offentligheten
Utvalget avgjør
i hvilken utstrekning dets ugraderte uttalelser eller ugraderte
deler av uttalelsene skal offentliggjøres.
Hvis offentliggjøring
må antas å medføre at en klagers identitet vil bli avdekket, skal
dennes samtykke foreligge. Ved omtalen av personer skal hensynet
til personvernet iakttas også om det ikke gjelder klagere. Tjenestemenn
skal ikke navngis eller identifiseres på annen måte uten med vedkommende
departements godkjennelse.
For øvrig kan lederen
eller den utvalget bemyndiger i vedkommendes sted gi meddelelser
til offentligheten om en sak er under undersøkelse og om den er
ferdigbehandlet eller når den vil bli det.
For saksdokumenter
som er utarbeidet av eller til EOS-utvalget i saker som det vurderer
å legge fram for Stortinget som ledd i den konstitusjonelle kontroll,
skal innsyn først gis når saken er mottatt i Stortinget. EOS-utvalget
varsler vedkommende forvaltningsorgan om at saken er av en slik
art. Er en slik sak ferdigbehandlet uten at den oversendes Stortinget,
inntrer offentlighet når utvalget har varslet vedkommende forvaltningsorgan
om at saken er ferdigbehandlet.
§ 17 Forholdet
til Stortinget
Bestemmelsen i § 14
første og annet ledd gjelder tilsvarende for utvalgets meldinger
og årsmeldinger til Stortinget.
Hvis utvalget anser
at hensynet til Stortingets kontroll med forvaltningen tilsier at
Stortinget bør gjøre seg kjent med graderte opplysninger i en sak
eller et forhold det har undersøkt, skal det i særskilt melding
eller i sin årsmelding gjøre Stortinget oppmerksom på det. Det samme
gjelder dersom det er behov for ytterligere undersøkelser om forhold
som utvalget selv ikke kan komme videre med.
Utvalget avgir årlig
melding til Stortinget om sin virksomhet. Melding kan også gis hvis
det er avdekket forhold som Stortinget straks bør kjenne til. Meldingene
og deres vedlegg skal være ugraderte. Årsmeldingen avgis innen 1. april
hvert år.
Årsmeldingen bør
omfatte:
-
en oversikt over
utvalgets sammensetning, møtevirksomhet og utgifter.
-
en redegjørelse
for utførte inspeksjoner og resultatene av disse.
-
en oversikt over
klagesaker fordelt etter art og tjenestegren og med angivelse av
hva klagene har resultert i.
-
en redegjørelse
for saker og forhold tatt opp av eget tiltak.
-
en angivelse av
eventuelle tiltak som er bedt iverksatt og hva det har ført til,
jf. § 12 sjette ledd.
-
en angivelse av
eventuelle protester etter § 6 fjerde ledd.
-
en omtale av saker
eller forhold som bør behandles av Stortinget.
-
utvalgets alminnelige
erfaringer med kontrollen og regelverket og mulige behov for endringer.
§ 18 Ordensforskrifter
Sekretariatet fører
sakjournal og møteprotokoll. Beslutninger og dissenser skal framgå
av protokollen.
Uttalelser og bemerkninger
som framkommer eller protokolleres under kontroll, anses ikke avgitt uten
at de er meddelt skriftlig.
§ 19 Bistand
mv.
Utvalget kan anta
bistand.
Lovens regler gjelder
tilsvarende for bistandspersoner. Bistandspersoner skal likevel
bare autoriseres for slik beskyttelsesgrad som oppdraget krever.
Personer som er
ansatt i tjenestene, kan ikke antas som bistandspersoner.
§ 20 Økonomiforvaltning,
utgiftsdekning til innkalte og sakkyndige
Utvalget har ansvaret
for den økonomiske styringen av utvalgets virksomhet, og fastsetter
egen instruks for sin økonomiforvaltning. Instruksen skal være godkjent
av Stortingets presidentskap.
Enhver som blir
innkalt til utvalget har krav på å få sine reisekostnader dekket
etter det offentlige regulativ. Tap i inntekt erstattes etter reglene
for vitner ved domstolene.
Sakkyndige godtgjøres
etter salærforskriftene ved domstolene. Andre satser kan avtales.
§ 21 Straff
Forsettlig eller
grov uaktsom overtredelse av § 6 første og annet ledd, § 7 første
og tredje ledd, § 9 første og annet ledd og § 18 annet
ledd i denne lov straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år, hvis
ikke strengere straffebestemmelse får anvendelse.
§ 21 Ikrafttreden
Denne lov trer i
kraft straks.
II
Instruks om kontroll
med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-kontrollinstruksen)
30. mai 1995 oppheves med virkning fra lovens ikrafttredelse.