Bakgrunn
Mobbing er et stort
samfunnsproblem og en alvorlig krenkelse av menneskeverdet. Mobbing
kan få konsekvenser både på kort og lang sikt, og for mange setter
mobbingen varige spor. Noen bruker hele livet på å bearbeide vonde
opplevelser fra barne- og ungdomsårene.
Mobbing har også
negative konsekvenser for elevenes læring. Trygghet og trivsel i
skolen er en forutsetning for god læring, og en rapport fra Nordisk
institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
fra 2012, basert på intervjuer med elever på skolens ungdomstrinn
og i videregående skole, viste en klar sammenheng mellom trivsel
og prestasjoner.
Alle elever har en
lovfestet rett til å føle seg trygge på skolen, og det er skolens
og skoleeiers ansvar å sørge for at rettigheten oppfylles. Det foregår
mye godt arbeid mot mobbing i norske skoler, og tusenvis av lærere
og skoleledere gjør en god innsats for å skape gode, trygge læringsmiljøer.
Dessverre ser en likevel for mange eksempler på elever som ikke
blir tatt på alvor eller får den hjelpen de behøver når de melder
fra om mobbing. Det er alvorlig.
Flere studier viser
at mange tusen barn og unge i Norge jevnlig blir utsatt for mobbing,
krenkelser og sosial isolasjon. Tall fra Elevundersøkelsen forteller at
om lag 20 000 elever blir mobbet hver uke, og ytterligere 40 000
elever opplever mobbing to til tre ganger i måneden.
Det har gjennom flere
tiår blitt satt i verk en rekke tiltak for å bekjempe mobbing, men
med varierende effekt. Forslagsstillerne viser til at regjeringen
har lagt fram en proposisjon for Stortinget, med foreslåtte endringer
i opplæringsloven og friskoleloven, som et ledd i kampen mot mobbing.
Flere av de foreslåtte endringene er gode, men tiltakene er ikke
tilstrekkelige.
Det er positivt at
regjeringen vil innføre en aktivitetsplikt for skolene, som stiller
krav om kontinuerlig innsats mot mobbing. Det er også positivt at klageordningen
i mobbesaker skal forbedres, og at Barneombudet skal styrkes og
få en mer aktiv rolle som hjelper og støttespiller for barn i tunge
mobbesaker.
Forslagsstillerne
mener imidlertid at det er behov for å styrke det forebyggende arbeidet
ytterligere og fremme tiltak for å sikre bedre hjelp til dem som
opplever å bli mobbet, også før en mobbesak eventuelt blir en klagesak.
Opprettelsen av lokale mobbeombud i hvert fylke eller hver region
kan bidra til begge deler.