Forslagsstillerne
viser til politireformen som stortingsflertallet vedtok i 2015.
Politidirektoratet (POD) skulle få ansvar for å gjennomføre prosessen og
fatte avgjørelse om tjenestestedsstrukturen i politiet. Stortingsflertallet
satte imidlertid flere krav til prosessen og til innhold i tjenestene
som skal tilbys ved tjenestestedene. Forslagsstillerne mener at
flere av disse føringene ikke er fulgt opp av Politidirektoratet.
Lokal medvirkning
var en klar forutsetning fra stortingsflertallets side, slik det
også er formulert i flertallsmerknadene i Innst. 306 S (2014–2015): «Lokale
folkevalgte skal sikres medvirkning i de lokale prosessene.» Det
samme ble understreket i den tilhørende debatten i Stortinget 10. juni
2015. Dette henger ikke sammen med de korte tidsfristene som er satt
for reformen, og heller ikke med den begrensede informasjon lokale
folkevalgte har fått om rollen til en politikontakt som skal overta
det forebyggende arbeidet etter at lensmannskontorer legges ned.
Stortingsflertallet satte også krav om at det skulle opprettes styringsgrupper
som blant annet skulle gi skriftlig anbefaling om tjenestestedsstrukturen
til politimesteren. Gruppene skulle «som et minimum bestå av representanter
for politimesteren og ha representasjon fra de berørte kommunene».
Politidirektoratet og flere av politimestrene har tolket dette annerledes.
I praksis har langt fra alle berørte kommuner sittet i styringsgruppene.
Reformen har også vært underfinansiert, noe som har gått ut over
tjenesteproduksjonen i politiet. Det er videre bekymringsfullt at
de ansatte i politi- og lensmannsetaten ikke har fått medbestemmelse
i endringsprosessene i den grad som opprinnelig var forutsatt. Dette
er ikke en betryggende prosess i en så stor omorganisering som nå
gjennomføres i politiet, og er også noe som vil kunne gi negative
utslag på det endelige resultatet.
Politidirektøren
la frem sitt forslag til hvilke lensmannskontorer som skal legges
ned, fredag 13. januar 2017. Leder av Politiets Fellesforbund (PF)
uttalte i denne forbindelse: «Dette er ingen nærpolitireform» og
«[nå] står og faller alt på innholdet i de kontorene som blir igjen»
(Politiforum, 13. januar 2017). Forslagsstillerne har registrert
at flere tjenestesteder som blir opprettholdt etter reformen, skal
ha begrensede tjenester, og at man ser konturene av et A- og B-lag
i norsk politi.
Stortingsflertallet
gav tydelige føringer om at det ikke skulle være igjen så få tjenestesteder
i politiet etter reformen som Politianalysen la opp til. Det vil
si at det ikke skulle stå igjen så få tjenestesteder som 210. Det
vises blant annet til at justiskomiteens flertall i Innst. 306 S
(2014–2015) skriver at:
«Flertallet slutter
seg til proposisjonen, om at antall tjenestesteder bør reduseres,
men ikke så mye som i Politianalysens anslag.»
Politidirektoratets
vedtak om 221 tjenestesteder innebærer at minstekravet til antall
så vidt er nådd. Politilederen (6-2016 s.11) skriver:
«Kravet om minst
210 tjenestesteder og behovet for kjøretid og responstid gjør (…)
at noen tjenestesteder vil bli forholdsvis små og med redusert tjenestetilbud.
Er tjenestestedet for lite til å være eget distrikt, er det hensiktsmessig
at det organiseres under et annet lensmanns- eller politistasjonsdistrikt.»
Forbundsleder i Politilederne
sier videre:
«Vi har vanskelig
for å se behovet for så mange som det nå er foreslått».
Politidirektøren har uttalt at de minste tjenestestedene ikke
vil være «fullservice tjenestesteder» (NTB 12. januar 2017).
Politidirektøren
har også uttalt at flere av kontorene ikke vil få økte ressurser.
Forslagsstillerne mener at det er grunn til bekymring når politilederne
anser flere av kontorene som overflødige, og frykter at de gjenværende
lensmannskontorene på sikt vil bli foreslått nedlagt.
Da reformen ble vedtatt,
ble det gitt et inntrykk av at det skulle skje en reell styrking
av de lensmannskontorene som sto igjen etter gjennomføringen av
reformen. Blant annet sa tidligere justis- og beredskapsminister
Anders Anundsen i stortingsdebatten 10. juni 2015 at:
«Omtrent 40 pst.
av dagens lensmannskontor har fem eller færre ansatte. Jeg mener
veldig sterkt at det er verken forebygging, god etterforskning eller beredskap
i bygninger eller politiskilt. Det er folkene som utgjør den ressursen
og den kapasiteten. Når vi vet at en trenger 18 årsverk for å sikre
én døgnbemannet patrulje, sier det litt om den manglende kapasitet
som veldig mange av våre lensmannskontorer er i besittelse av i
dag. Jeg synes det er viktig å få med seg at den jobben som nå gjøres,
faktisk har betydning og gir forbedringsmuligheter lokalt.»
Etter vedtaket som foreligger
fra Politidirektoratet, vil omtrent 50 av 221 gjenstående kontorer
ha fem eller færre ansatte, inkludert kontorpersonell. Dette utgjør
ca. 25 prosent av kontorene. Politidirektøren har sagt at flere
av disse ikke kan forvente oppbemanning.
Det er videre påfallende
at forvaltningstjenester og sivil rettspleie har blitt tolket bort
som krav ved tjenestestedene. Dette er en sentral del av oppgavene ved
lensmannskontorene. I denne forbindelse vises det nedenfor til oppdragsbrevet
fra Justis- og beredskapsdepartementet og til hvordan Politidirektoratet har
omformulert disse kravene under gjennomføringen av reformen.
Justis- og beredskapsdepartementet
skriver i et oppdragsbrev (3/2016: Gjennomføring av politireformen):
«Politidirektoratet
må sikre at tjenestestedene får tilstrekkelig bemanning til å løse
sine oppgaver.»
Videre heter det:
«Endringer i tjenestestedstrukturen
vil berøre mange ansatte og Politidirektoratet bes legge til rette for
å involvere tillitsvalgte i endringsprosessene.»
Deretter definerer
departementet konkrete oppgaver som skal legges til tjenestestedene,
samt enkelte kvalitetskrav basert på de føringer som ble lagt under
Stortingets behandling.
Oppgavene som skulle
tilbys, var at tjenestestedene skulle levere ressurser til vakt-
og patruljetjenesten, ha publikumsekspedisjon, drive med kriminalitetsforebyggende
arbeid, etterforske det store flertall av straffesaker, ha kontakt
med samarbeidspartnere og utføre sivile rettspleie- og forvaltningsoppgaver.
Når det gjelder kvalitet, ble det fremhevet at tjenestestedene skulle
motta anmeldelser, søknader og andre henvendelser, samt gi publikum
veiledning om politiets tjenestetilbud, bidra til et kvalitativt løft
for etterforskningsarbeidet, ha fleksible åpningstider som gjør
det mulig å få utført tjenester hos politiet utenfor kontortid minst
én dag i uken, i tillegg til at disse skulle lokaliseres slik at
minst 90 pst. av innbyggerne i politidistriktet har maksimalt 45
minutters kjøretid til nærmeste tjenestested.
Når oppdraget har
kommet til Politidirektoratet, har imidlertid enkelte av disse kravene
blitt tolket annerledes. Utdrag fra den bestillingen Politidirektoratet
har sendt, viser at Politidirektoratet mener at forvaltningstjenester
og sivil rettspleie ikke inngår i minimumskravet per tjenestested.
Om åpningstider står det at det skal være faste, annonserte åpningstider,
og at tjenestestedene skal ha åpningstid minst to dager per uke.
Forslagsstillerne
mener at det er urovekkende at Stortingets føringer tolkes så liberalt
av Politidirektoratet, som har fått ansvar for gjennomføring av
reformen. Forslagsstillerne vil i tillegg peke på at begrenset åpningstid
ved en del lensmannskontorer ofte har blitt brukt som begrunnelse
både fra stortingsflertallets side og fra POD for å legge ned slike
kontorer i politireformen. Forslagsstillerne er bekymret for at flere
av de gjenværende lensmannskontorene på sikt vil kunne anses som
overflødige med samme begrunnelse som er brukt i nåværende nedleggingsrunde.
Forslagsstillerne
mener at Politidirektoratets minstekrav til tjenestestedene ikke
er i tråd med Stortingets føringer, og at Stortinget derfor må fatte
vedtak som sikrer kvalitet og innhold ved de lensmannskontorer som
står igjen etter reformen.