Et demokratisk, likestilt
og rettferdig samfunn gir like muligheter og er organisert slik
at alle kan leve frie og selvstendige liv. Universell utforming
er uttrykk for et samfunnsmessig verdisyn om likestilling for alle
og om at samfunnet skal være like tilgjengelig og brukelig for alle
innbyggere.
Ved å legge universell
utforming til grunn for samfunnsutviklingen gir dette bedre og mer
likestilte omgivelser for personer med nedsatt funksjonsevne. Videre
medfører det samfunnskvaliteter som er positive for alle innbyggere
og for Norge som samfunn.
Universell utforming
bidrar også til sosial og økonomisk bærekraft og er derfor en del
av den nasjonale bærekraftstrategien.
I regjeringen Stoltenbergs
handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet 2009–2013 var
det en visjon om at Norge skulle være universelt utformet innen
2025.
Den nåværende regjeringen
har fjernet målsettingen om en tidshorisont for et universelt utformet Norge.
Det er et tilbakeslag, både fordi det gir et viktig signal om at
et samfunn for alle ikke haster, og at det ikke er en viktig prioritering
som gjør at tilgjengelighet og universell utforming ikke settes
øverst på dagsordenen.
Dette er alvorlige
varsko om at målet om et universelt og likestilt samfunn som det
for få år siden var et enstemmig politisk miljø som støttet, nå
ikke lenger tillegges samme vekt.
Forslagsstillerne
mener det er umulig å nå et mål en ikke har satt og at det trengs
å stadfeste et mål om tidshorisont og igangsettes konkrete planer.
Mennesker med nedsatt
funksjonsevne møter i dag hindringer overalt i hverdagen. For få
bygg og transportløsninger er tilgjengelige og universelt utformet.
Mange står ufrivillig utenfor arbeidslivet, noen barn og unge får
ikke tilpasset opplæring slik de har krav på og hjelpemiddelsystemet
er stadig under press. Områder som er viktige for å få hverdagen
til å fungere, slik som varer og tjenester, er ikke omfattet av
lovgivning på området.
I regjeringens gjeldende
handlingsplan for universell utforming 2015–2019 står det følgende
om tilstanden på noen områder:
«52 % av statlige
virksomheter har universell utforming som del av sin IKT-strategi
(2015).
7 % av offentlige
bygninger i norske kommuner har tilgjengelig inngangsparti for bevegelseshemmede.
(21 % for synshemmede) (2014).
32 % av offentlige
bygninger i Stavanger sentrum har tilgjengelig inngangsparti for
bevegelses-hemmede (2014).
62 % av bygninger
som Statsbygg forvalter har trinnfri hovedatkomst (2015).
45 % av kommunene
har gjeldende plan for universell utforming (2014).
16 % av fylkeskommunene
har gjeldende plan for universell utforming (2014).
3 % (10 stk.) av
norske jernbanestasjoner var universelt utformet i 2015.
30 % (103 stk.) av
norske jernbane-stasjoner var tilgjengelige (2015).
Kravene til universell
utforming er oppfylt med 70-80 % på de store lufthavnene (2015).
33 av 36 ferger på
riksvegstrekninger tilfredsstiller kravene til universell utforming
(2013).»
På noen av disse
områdene kan det ha vært positive justeringer, men hovedbildet er
at lite skjer, og at uten et forsert tempo vil det ta altfor lang
tid før samfunnet er tilpasset alle.
Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO) har nylig laget en rapport om veien til
et universelt utformet samfunn. Rapporten beskriver et samfunn som
har veldig langt igjen.
I rapporten skriver
FFO at målet om et tilgjengelig Norge innen 2025 må fastsettes,
og at universell utforming innen 2035 er mulig, men at dette vil
kreve stram politisk styring og satsing. Forslagsstillerne er enig
i dette synet. Med dagens tempo og manglende målsetting når man
ikke fram.
Rapporten går gjennom
et rikt sett av områder, og viser hvordan det er mulig å ta nye
initiativer til et rettferdig samfunn for alle.
Skal man komme videre
i arbeidet med et samfunn for alle, trengs det klare planer i bunnen.
En større plan må gå på tvers av sektorer, departementer og styringsnivåer,
og ta for seg hele samfunnet. Planen må inkludere IKT, transport,
bygg og anlegg, samt uteområder. Planen bør fastsette klare tidsfrister for
at alle styringsnivåer hver for seg må lage egne planer for sine
ansvarsområder. FFO foreslår at slike planer bør være klare innen
2018, og forslagsstillerne støtter en slik frist.
Det er omfattende
endringer som må til: Universell utforming gjelder skolebygg og
andre kommunale bygg, idretts- og kulturbygg og -anlegg, togstasjoner,
kollektivknutepunkt, holdeplasser, samt ombordstigningsløsninger
for alle typer transportmidler. Handlingsplanen må også omfatte
universelt utformet teknologi og IKT.
Tilgangen til varer,
tjenester og informasjon er helt avgjørende for å kunne leve normale
liv i samfunnet. Likevel er ikke disse avgjørende forholdene del
av diskrimineringslovgivningen, slik de burde.
Bolig er en nødvendighet,
og situasjonen på boligmarkedet er vanskelig for mennesker som trenger tilpasset
og universelt utformet bolig. Prisveksten i viktige deler av boligmarkedet
er så voldsom at mange sliter med å få seg et sted å bo. Både regjeringen og
boligbransjen bruker sterk markedsprisvekst på bolig til å svekke
kravene om normalt moderne boliger med universell utforming og livsløpsstandard.
Det er allerede altfor
få boliger som er tilpasset behovene til personer med nedsatt bevegelse
og ulike former for nedsatt funksjonsevne. Nå fremmer regjeringen
forslag om en ny teknisk forskrift, TEK 17, hvor krav til universell
utforming lempes på med begrunnelsen at det skal kunne senke kostnadene
på bolig. Det er også en feilslutning at slike grep vil sørge for
billigere boliger. Så lenge boligprisen fastsettes i markedet, vil
lavere byggekostnader kun gi utbygger større marginer.
Dette er også feil
vei å gå om man skal sikre valgfrihet når det gjelder bolig for
alle, og gjøre det mulig for flere å bli boende i hjemmet sitt gjennom
livsløpet.
Tilskudd til heis
reduseres i årets budsjett, noe som gjør at færre boliger enn det
som kunne være mulig, vil egne seg for eldre og funksjonshemmede, og
det fører til at færre eldre som bor i slike blokker kan bli boende
i egen bolig lenge.
Ifølge FFO har bare
syv prosent av offentlige bygninger i norske kommuner tilgjengelig
inngangsparti for personer med nedsatt bevegelse, og en av fem har
tilgjengelig inngangsparti for personer med nedsatt syn. Dette utgjør
store hindre mot likeverd. Forslagsstillerne mener det er viktig
med nye initiativ for å bedre tilgjengeligheten i eksisterende bygg.
Universell utforming
er heller ikke øverst på prioriteringslisten i utdanningssektoren.
Det er et viktig mål at personer med funksjonsnedsettelse får mulighet
til å delta i utdanning på lik linje med andre. Manglende universell
utforming kan ekskludere store elev- og studentgrupper fra å ta
del i undervisningen på like vilkår. Mange skolebygg i Norge mangler fysisk
tilgjengelighet. Det er derfor helt nødvendig med en tidsfrist for
at alle skolebygg skal fylle kravene, og at dette er et prioritert
satsingsområde.
En forutsetning for
økt bruk av IKT i undervisningen er at løsningene blir tilgjengelige
for alle. Virkeområdet til forskrift om universell utforming av IKT-løsninger
må utvides til å gjelde for hele utdanningssektoren.
Forslagsstillerne
viser videre til et tidligere representantforslag fra representantene
Karin Andersen og Torgeir Knag Fylkesnes om at alle skoler skal være
dysleksi- og dyskalkulivennlige (Dokument 8:143 S (2014–2015)),
og behandlingen av dette forslaget, jf. Innst. 154 S (2015–2016),
der en samlet komité uttaler:
«Komiteen mener alle
skoler i Norge skal være dysleksi- og dyskalkulivennlige, og viser
til at alle skoleeiere er pålagt etter opplæringsloven å gi nødvendig
tilpasset opplæring for alle elevgrupper. Prinsippet om tilpasset
opplæring inkluderer både den ordinære opplæringen og spesialundervisningen. Kravet
om tilpasset opplæring gjelder dermed alle elever og har som mål
å sikre best mulig utbytte av opplæringen. Komiteen viser til at
dette er et sentralt prinsipp i opplæringsloven hvor alle elever
skal sikres like muligheter og likeverd.»
Den politiske enigheten
i ord førte imidlertid ikke til at forslaget om å be regjeringen
legge fram konkrete forslag og tidsplan for at alle norske skoler blir
dysleksi- og dyskalkulivennlige, fikk flertall. Dette må på plass
skal skolene oppfylle sin oppgave.
Et annet eksempel
er servicehund for personer med funksjonsnedsettelser. Det er et
relativt nytt hjelpemiddel i Norge, men i England og USA har slike
hunder vært i bruk i flere tiår. Det er stor spredning mellom brukerne
av servicehund, både med hensyn til geografi og diagnoser. Diagnoser
som finnes i gruppen i dag er blant andre rygg- og nakkeskader, muskelsykdom,
revmatisme, Parkinsons sykdom og epilepsi. Felles for alle er at
servicehunden bidrar til økt selvstendighet og en mindre slitsom
hverdag, for ikke å si en vesentlig økt livskvalitet. Forslagsstillerne
mener at dette er et virkemiddel som må brukes mer, og vil derfor
at denne ordningen skal gjøres lik ordningen for førerhunder.
I sin rapport skriver
FFO at veldig mange apper og nettsider ikke er universelt utformet.
Mye av informasjonen som finnes på nett er utilgjengelig for funksjonshemmede,
men kan bli tilgjengelige med små grep. Utviklere må ha kunnskap
om, og jobbe for, universell utforming, og sikre god brukertesting. Dessuten
må det opplysningsarbeid til. Det må informeres om hvordan universell
utforming kan og bør være en del av all teknologiutvikling.
Tilgang til kultur
er sterkt begrenset for mange med nedsatt funksjonsevne. Kultur
er viktig for samfunn og enkeltmennesket. Det gir felles rammer
og identitet, felles opplevelser og utfoldelse. En stor del av befolkningen
vil ha problemer med å få oppleve viktige kulturbegivenheter eller
selv delta på grunn av barrierer i samfunnet og manglende tilrettelegging.
Forslagsstillerne mener, i likhet med FFO, at det finnes en rekke
grep som kan gi flere fullverdige kulturopplevelser og mulighet
til kulturell utfoldelse for alle.
Et grunnkrav for
at et samfunn skal være demokratisk, er likeverdig tilgang til deltakelse
i demokratiske prosesser. både i formelle og offisielle valgprosesser,
og gjennom organisasjonsdemokratiet. Folk med nedsatt funksjonsevne
møter alvorlige hindringer mot demokratisk deltakelse. Alle kommuner må
vurdere, og sikre, tilgjengelige valglokaler for alle. Brukerstyrt
personlig assistanse, tolking og andre ordninger må sikre at deltakelse
i lokale, regionale og nasjonale demokratiske organisasjoner blir
mulig for alle. Forslagsstillerne mener hensynet til demokratiet krever
at hindringer som begrenser demokratiet må fjernes.
Blindeforbundet har
påpekt at elektronisk stemmegiving i praksis er den eneste måten
blinde kan avgi hemmelig stemme på. En undersøkelse gjort etter
kommune- og fylkestingsvalget i 2011 påviste at hver tredje blinde
og svaksynte velger opplyste at de ikke hadde fått stemt hemmelig.
Blindeforbundet påpeker at e-valg også gir synshemmede muligheter
til å rette på valglistene, en mulighet de ikke har ved manuelle
løsninger. Det er fult mulig å se for seg at det kan utvikles en
app som kan brukes ved stemmegivning, og at denne kan brukes kun
i stemmelokalet, noe som vil fjerne de motforestillingene som har
vært knyttet til elektronisk stemmegivning hjemme. Dette handler
om å legge til rette for å ivareta alles grunnleggende menneske-
og borgerrettigheter. Under budsjettbehandlingen for 2017 fremmet
Sosialistisk Venstreparti et forslag om at regjeringen må sikre
at synshemmede og andre som trenger det, gis mulighet til å avgi
stemme elektronisk for å sikre at alle kan delta i hemmelige valg.
Mennesker med nedsatt
funksjonsevne er svært utsatt ved ulykker, brann og andre uforutsette
hendelser. Hvis det oppstår brann i en bygning med flere etasjer,
tas heisen ut av drift og rullestolbrukere blir innestengt. Hørselshemmede
kan ha problemer med å høre alarm og varsling, og har heller ikke
hatt tilgang til nødetaten. Men varsling og kontakt på SMS innføres
nå som abonnementsordning. Noen hoteller har systemer for varsling
for hørselshemmede, som blinkende lys eller vibrerende innretninger
til å legge under hodeputa om natten. Samfunnet har et særlig ansvar
for å sikre varslings- og evalueringssystemer som kan redde liv.
Kunnskap og høy kompetanse
om universell utforming og tilgjengelighet er en forutsetning for mange
yrker og profesjoner som planlegger, utformer og bygger det fysiske
miljøet, utvikler teknologi og vareproduksjon. I andre yrker som
har ansvar for velferd, utdanning, service og tjenester, er det
stort behov for kompetanse på området, slik at tjenestene utvikles
både når det gjelder holdninger og innhold slik at målet om et likestilt
samfunn nås. Derfor må kunnskap på disse områdene inn i ulike utdanninger og
tas med som et verdigrunnlag i all opplæring.
Det er uhyre viktig
at det offentlige går foran også i sine anskaffelser og innkjøp
og setter krav som sikrer riktig funksjonalitet på anskaffelsen
og utvikler markedet for leverandører som oppfyller kravene.