Bakgrunn
Bakgrunnen for forslaget er den nylig
framforhandlede avtalen mellom den norske og den finske regjeringen
om laksefiske i Tanavassdraget, som ble undertegnet 30. september
2016. I høringsrunden er det framkommet unison motstand mot avtalen
blant dem som berøres av den. Avtalen er forutsatt framlagt for
Stortinget. Regjeringen har imidlertid sendt på høring forslag til
gjennomføring av avtalen og har varslet at nye fiskeregler skal
sendes ut på høring i begynnelsen av desember 2016. Dette tyder
på at regjeringen ikke har tatt høringsinstansene på alvor, og det
er derfor behov for at Stortinget behandler saken.
I forbindelse med signeringen av avtalen
mellom Norge og Finland om fisket i Tanavassdraget, skriver Klima-
og miljødepartementet 29. september 2016 følgende:
«Fisket i Tana har siden 1873 vært
regulert gjennom en bilateral avtale mellom Norge og Finland. Den
nåværende avtalen er fra 1990, og har over tid lagt grunnlaget for
et for høyt fiskepress på laksebestandene. Den har også resultert
i en omfattende fisketurisme som er til hinder for lokalbefolkningens tilgang
til fiske. Den nåværende forvaltningen er dermed svært problematisk.»
Utviklingen i lokalbefolkningens disfavør
begynte allerede på 1970-tallet og har i en om lag førtiårsperiode
siden da resultert i at det er solgt mer enn én million døgnfiskekort
på finsk side, og de finske turistene har i den samme perioden tatt
minimum én million kilo laks.
I den samme perioden er lokalbefolkningens
tradisjonelle garnfiske kuttet med 25 prosent, og på norsk side
har den samme gruppen i tillegg frivillig redusert sitt fiske med
om lag 70 prosent. Sjølaksefisket har likeledes gjennomgått systematiske
og sterke kutt siden 1970-tallet. Denne gangen har norske lakseforvaltningsmyndigheter
fastsatt nye nedskjæringer i sjølaksefisket, forutsatt en reduksjon
i fisket i Tanavassdraget.
Fra Stortingets side er det lagt klare
føringer på at lokalbefolkningen skal involveres i forhandlingene med
Finland. Forvaltningen av Tanavassdraget ble i 2011 overført fra
staten til lokalforvaltningen Tanavassdragets fiskeforvaltning (TF).
TF er etter forskriften om lokal forvaltning av fisk og fisket i
Tanavassdraget, Finnmark (Tanaforskriften, 4. februar 2011) det
fiskeforvaltningsorgan, som
«skal ha ansvar for å forvalte fisken
og fisket i vassdraget, herunder organisering av fisket og salg av
fiskekort, overvåking av fiskebestandene, oppsyn med fisket, fangstrapportering
og informasjon» (§ 6, første ledd).
Tanaloven (20. juni 2014 nr. 51) har
klare bestemmelser om TFs medvirkning i forhandlingene med Finland:
«Utarbeidelse av forskrifter og forhandlingene med
Finland om fisket i lakseførende deler av Tanavassdraget skal skje
i samråd med Tanavassdragets fiskeforvaltning og Sametinget» (§
6, siste ledd).
Våren 2016 forhandlet regjeringen fram
en ny avtale med Finland. Avtalen ble sendt ut på høring i sommerferien,
der det framkom kraftig kritikk mot flere sentrale forhold ved avtalen.
Det gjelder for det første lovligheten
av manglende involvering av forvaltningsorganet på norsk side.
I høringsuttalelsen fra TF heter det
at verken dette organet eller Sametinget var orientert om de avsluttende
forhandlingene med Finland på forsommeren 2016, men at disse ble
gjennomført i hemmelighet av embetsmenn fra Norge og Finland. I
ettertid ble man meddelt resultatet – det vil si det som har vært
ute på høring.
Det gjelder for det andre at avtalen
gir nye rettighetshavere i Tanavassdraget, samtidig som fisket skal
reduseres.
I høringsrunden er det flere som har
reagert på at det i fiskereglene innføres en ny fiskerettshavergruppe
i Tanavassdraget, etter finsk fiskerilovgivning. Dette er finske
hytteeiere med selveiertomt som ikke er fastboende ved vassdraget.
De skal heretter ha rett til
å drive blant annet dorgefiske på samme vilkår som lokalbefolkningen
langs vassdraget (unntatt en viss avkorting i slutten av sesongen).
Totalt avsettes 3 600 døgnkort til denne gruppen, derav 1 800 båtfiskekort.
Lokalbefolkningen har som nevnt vært
nødt til å gjøre betydelige reduksjoner i det tradisjonelle garnfisket
i elva og i sjøen. Det er derfor et prinsipielt blindspor å gå med
på at finsk eiendomslovgivning skal bidra til å øke fiskepresset
i vassdraget gjennom at gruppen finske hytteeiere også gis rett til å drive fiske
på norsk side av grenselinjen. Det er heller ingen realisme i å
få med lokalbefolkningen på nye reguleringer når det er nødvendig,
samtidig som man slipper til et betydelig antall nye fiskere, som
heller ikke er bosatt langs vassdraget. (1 800 båtfiskedøgn utgjør
5 400 stangdøgn når det er tillatt å benytte tre stenger pr. båt.)
Det vises her til høringsuttalelsen
fra Fylkesmannen i Finnmark, som skriver:
«Fylkesmannen mener ikke at lokalbefolkningens
rettigheter bedres ved å omdefinere en gruppe som tidligere var
turistfiskere til fiskerettshavere. Vi mener også at det burde vært
omtalt hvorfor man i avtalen er enige om å bryte en langvarig praksis
som berører rettighetene til lokalbefolkningen ved å lage forskjellige
regler i de to landene.
En helt ny gruppe med utvidede rettigheter
og som før var definert som tilreisende vil etter vårt syn kunne
øke fiskepresset i vassdraget. Denne nye gruppen vil få utvidet
fisketid. De kan starte fisket en uke før andre tilreisende, og
de utøver dermed fiskepress i den tid hvor de stor og viktig gytelaks
skal opp til gyteområdene øverst i vassdraget. Dette mener vi er klart
uheldig for oppbygningen av bestanden. De har også rett til å fiske
24 timer pr. døgn mot tilreisende 17 timer.»
Det gjelder for det tredje økt finsk
innflytelse over norsk sjølaksefiske.
Flere høringsinstanser har også sterkt
kritiske merknader til at Finland skal gis innflytelse over reguleringen
av sjølaksefisket på norsk territorium, jf. forslag til avtale mellom
Norge og Finland om fisket i Tanavassdraget artikkel 3 punkt 2:
«Forslag til endringer i reguleringene
av sjølaksefisket i Finnmark skal sendes ansvarlig myndighet
i Finland til uttalelse før vedtak treffes.»
Det vises til høringsuttalelsen fra
Nærings- og fiskeridepartementet:
«I artikkel 3 er det foreslått et pkt.
2 om at ‘Forslag til endringer i reguleringene av sjølaksefisket
i Finnmark skal sendes ansvarlig myndighet i Finland til uttalelse
før vedtak treffes’. Vi vil påpeke at det geografiske virkeområdet
for avtalen ellers er avgrenset til vassdraget.
Nærings- og fiskeridepartementet ser
det som lite naturlig å involvere Finland i reguleringene av sjølaksefisket,
selv om det i sjøen høstes laks som er på vandring til Tanavassdraget
for å gyte. Det er rimelig forutsigbart hva Finland vil mene om
sjølaksefisket i Finnmark som ikke vanligvis er i deres interesse.
Å invitere Finland til uttalelse før vedtak treffes, synes lite
hensiktsmessig om ikke Finlands synspunkter skal tillegges vekt.
Det finske elvefisket etter laks i
Tanavassdraget har som kjent vært sterkt økende over lang tid, og avtalen
synes ikke å ville bidra til å redusere dette. I samme periode har
det tradisjonsrike sjølaksefisket blitt betydelig redusert gjennom
reguleringer. Vi legger til grunn at norske myndigheter i størst
mulig grad også ivaretar interessene i sjølaksefisket, og at det
unngås ytterligere omfordeling mht. hvem som skal høste overskuddet
av denne ressursen.
På bakgrunn av ovennevnte ber vi om
at forslaget til pkt. 2 i artikkel 3 utgår.»
Tanavassdragets fiskeriforvaltning,
Tana kommune, Karasjok kommune, Finnmark fylkeskommune og Sametinget
har alle gått imot den framforhandlede avtalen med Finland. Avtalen
har dermed ingen legitimitet blant dem som berøres av den. På lokalt og
regionalt hold på finsk side har man det samme forholdet.
De mange uklarhetene og formelle manglene
ved de framforhandlede dokumentene må føre til nye forhandlinger
hvor rettighetshaverne på begge sider av vassdraget får en sentral
rolle. Dette arbeidet må omfatte en vurdering av en rimelig og rettferdig
byrdefordeling mellom de ulike redskapsgruppene når reduksjoner
i fisket skal gjennomføres.