Jernbanedrift er en sentral del av
norsk transportpolitikk og viktig for framføring av personer og
gods. Fram til de siste årene har det vært et tillitsfullt samarbeid
mellom de ansatte i NSB og NSBs ledelse, blant annet når det gjelder
forståelse av hvordan myndighetenes krav til sikkerhetsbestemmelser
skal praktiseres. Forslagsstillerne mener at det er avgjørende viktig
å gjenskape denne tilliten. Stortinget har et medansvar i å bidra
til at dette skjer.
Lokomotivførerne gikk til streik da
det ble brudd i meklingen 28. september 2016. Streikens kjerne var om
Norge skulle få beholde de nødvendige, sterke kompetansekrav som
praktiseres for lokomotivførere i Norge.
Frivillig mekling 25. oktober 2016
mellom Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF)/LO Stat og NSB/Spekter
gav ikke resultat.
Stortingsrepresentant Marit Arnstad
(Senterpartiet) tok opp saken i Stortingets muntlige spørretime 26. oktober
2016:
«Streiken på jernbanen, som nå pågår
for fjerde uke, har nær sammenheng med regjeringens jernbanereform.
NSB bekreftet i Dagsrevyen fredag kveld at de ikke kunne innfri
krav om utdanning for lokførere fordi det ville svekke dem i konkurransen
med andre aktører når jernbanen blir konkurranseutsatt. Og det blir
jo gjerne slik at en må konkurrere – enten om servicen til de reisende,
eller om arbeidsforholdene til dem som jobber på jernbanen. Lokførerne har
på sin side sagt at streiken er løst om en får en nasjonal forskrift
om utdanning.»
Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Fremskrittspartiet) uttalte
bl.a. i svaret:
«det er ikke sånn at sikkerhet er noe
vi skal forhandle ned. Det er ei heller sånn at sikkerhet bør være noe
en kan forhandle om i forbindelse med lønnsoppgjøret, der en lokfører
sier at han gjerne tar på seg større risiko hvis han får høyere
lønn. Sikkerhet er noe myndighetene skal sørge for, det er regler
som myndighetene må sette, og der vi må ha et uavhengig tilsyn som
følger opp at aktørene forholder seg til dem. Det er nettopp sånn
systemet er i dag.»
Kompetansekravet i norsk jernbanedrift
er nedfelt i lov om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei,
tunnelbane og forstadsbane m.m. 11. juni 1993 nr. 100 (jernbaneloven)
§ 6 annet ledd bokstav b:
«§ 6 (Tillatelse til å drive jernbanevirksomhet)
[…]
Departementet kan ved forskrift eller
enkeltvedtak fastsette vilkår for tillatelsen for å ivareta hensynet
til en sikker og hensiktsmessig trafikkavvikling samt miljø, herunder
krav til:
-
a) nødvendige
faglige, personlige og økonomiske forutsetninger hos søkeren;
-
b) kompetanse
m.v. hos driftspersonellet;»
Kompetansekravet framkommer mer spesifikt
i forskrift 27. november 2009 nr. 1414 om sertifisering av førere
av trekkraftkjøretøy på det nasjonale jernbanenettet (førerforskriften).
Kravene her må ligge innen rammen av loven.
NLF/LO Stat foreslo i det frivillige
meklingsmøtet 25. oktober 2016 i et vedlegg til en mulig avtale mellom
NSB AS og NLF vedrørende inntakskrav, opplæring og kompetanseutvikling
av lokomotivførere at:
«Partene er enige om at dagens førerforskrift ikke
er tilstrekkelig til å dekke kravene til nasjonal standard for lokomotivførerkompetanse.
Det vil dermed ikke være tilstrekkelig å utarbeide en veiledning til
denne forskriften.»
Derfor foreslo NLF/LO Stat at:
«Partene vil arbeide for en nasjonal
standard som gir felles forpliktende krav til kompetanse og opplæring
for lokomotivførere som alle jernbanevirksomheter er bundet av.
Den nasjonale standarden må fastsettes av myndighetene.»
Den 27. oktober 2016 godtok lokomotivførerne NSBs
krav om utløpsdato på avtalen mellom NSB AS og Norsk Lokomotivmannsforbund
vedrørende inntakskrav, opplæring og kompetanseutvikling av lokomotivførere.
Dette betydde i praksis at kompetansekravet ved utløpsdato var ute
av tariffavtalen og utenfor forhandlingsretten. Tilbudet var ensbetydende
med at lokomotivførerne overlot reguleringen av utdanningsnivået
til myndighetene.
Streikens kjerne var om man skal beholde
de nødvendige, sterke kompetansekrav som praktiseres for lokomotivførere
i Norge. Streiken ble avsluttet 30. oktober 2016 etter møter med
riksmeklingsmann Nils Dalseide.
LO Stat og Arbeidsgiverforeningen Spekter
oppnådde 30. oktober 2016 enighet om følgende:
-
Det
anmodes om at det fastsettes en nasjonal standard for lokførerutdanningen.
-
Det
anmodes om at det etableres en bransjeorganisasjon innen norsk jernbane.
-
Det
anmodes om at svakheter i førerforskriften utbedres.
Under pkt.
3 heter det i avtalen:
«Førerforskriften §§ 18 og 21 tydeliggjøres.
Partene er enige om at dagens ordlyd ikke i tilstrekkelig grad definerer
en nasjonal standard for lokomotivførerkompetanse.»
I brev av 30. oktober 2016 fra statsråd
Ketil Solvik-Olsen heter det angående pkt. 3:
«Førerforskriften §§ 18 og 21 tydeliggjøres. Innenfor
Norges folkerettslige forpliktelser vil departementet, eller den
det bemyndiger, se på vedlegg V og VI til førerforskriften.»
I riksmeklers møtebok ble det protokollert
(Sak 2016-074 LO Stat på den ene side og Spekter på den annen side)
at med «meklernes mellomkomst oppstod det enighet om en forhandlingsløsning».
Protokoll, partenes henvendelse til Samferdselsdepartementet og
departementets svar fremgår av vedlegg 1, 2 og 3 til riksmeklers
møtebok.
På denne bakgrunn mener forslagsstillerne
at det tas inn et generelt inntakskrav for lokomotivførere i forskrift
27. november 2009 nr. 1414 om sertifisering av førere av trekkraftkjøretøy
på det nasjonale jernbanenettet.
Konkret betyr dette at lokomotivførere
må ha:
-
bestått
eksamen fra fagskole for utdanning av lokomotivførere, eller
-
bestått
NSB-skolens lokomotivførerkurs (før 1. januar 2005), eller
-
godkjenning
som lokomotivfører for framføring av tog på det nasjonale jernbanenettet
i et annet EØS-land, eller
-
førerbevis
og/eller sertifikatopplæring internt i bedriften.
Lokomotivførere
som rekrutteres etter punkt c, må i tillegg gjennomgå opplæring
i norske framføringsforskrifter som tilsvarer kompetansenivået etter punkt
a og b.
For lokomotivførere som rekrutteres
etter punkt d, skal den delen av sertifikatopplæringen som man velger
å foreta internt i bedriften, men som normalt foretas på Norsk Jernbaneskole
(generell yrkeskompetanse), være NOKUT-godkjent, dvs. godkjent av «Nasjonalt
organ for kvalitet i utdanningen», og bruke det samme pedagogiske
opplegget og de samme læringsmål som Norsk Jernbaneskole.