Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Heikki Eidsvoll Holmås og Bård Vegar Solhjell om å sikre at ny E18 planlegges i tråd med klimaforliket og om opprettelsen av miljøfelt

Innhold

Til Stortinget

Som en del av avtalen mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune er det vedtatt en stor utbygging av E18 Vestkorridoren. Nå tar en rekke aktører til orde for at denne delen av Oslopakke 3 må vurderes på nytt. Oslo Arbeiderpartis byrådslederkandidat til høstens kommunevalg, Raymond Johansen, tok 25. februar i 2015 til orde for å slanke prosjektet. Han uttalte:

«Jeg har stor forståelse for dem som bor i vestkorridoren og som stamper i kø, men samtidig er det klart at det aldri går an å bygge seg ut av køene ved å bygge flere og bedre veier. Det tok for eksempel bare noen uker etter at Fornebu ble nedlagt til E18 igjen fylte seg opp.»

Johansen peker på tre grunner til at Stortinget må behandle prosjektet på nytt:

  • Det har vært en kostnadseksplosjon i planleggingsperioden. Mens man før antok at prosjektet ville koste 20 mrd. kroner, er anslaget nå på opp til 40 mrd. kroner. En slik pengebruk må ses opp mot andre nødvendige og mer miljøvennlige prosjekter, som ny t-banetunnel under Oslo sentrum, Fornebubanen og forlengelse av eksisterende t-banenett til Rykkin, Hosle og Ahus/Romeriksbanen.

  • Trafikkforskere, særlig ved Transportøkonomisk institutt, har slått fast at den planlagte utbyggingen vil føre til en økning i biltrafikken i Oslo. Dette utfordrer klimaforliket, som sier at all trafikkvekst i storbyområdene skal tas i form av sykkel, kollektiv og gange.

  • EFTAs overvåkingsorgan ESA har klaget Norge inn for EFTA-domstolen for brudd på luftkvalitetsdirektivet. I Oslo har grenseverdiene for helseskadelig luft vært overskredet sammenhengende fra 2008 til i dag. Hovedårsaken er utslipp fra biltrafikk.

  • I tillegg viser en ny revidert tiltaksutredning for luftkvalitet i Oslo og Bærum utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) at trafikken inn mot Oslo må reduseres med 20 prosent sammenlignet med referansebanen for 2020, for å klare å overholde tiltakene for luftkvalitet innen 2020. Forslagsstillerne mener at tiltak på E18 som bør gjennomføres er miljølokk over Sandvika og utbedret sammenhengende sykkelfelt, samt tiltak for kollektivtrafikken uten at det øker den samlede kapasiteten for privatbiler.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen sikre at Oslopakke 3, herunder planlegging av ny E18 Vestkorridoren, er i tråd med klimaforliket.

  • 2. Stortinget ber regjeringen følge anbefalingen fra byrådet i Oslo om å ta ett av dagens felter på E18 vestover og omgjøre til miljøfelt for elbiler, kameratkjøring og eventuelt andre grupper.

  • 3. Stortinget ber regjeringen vurdere å opprette miljøfelt for kollektivtrafikk, elbil og kameratkjøring på flere av statens veier rundt Oslo, med det formål å favorisere disse gruppene i rushtrafikken.

29. april 2015