Samanhengen mellom fysisk aktivitet og helse er godt dokumentert.
Med unntak av dei heilt yngste borna er det fysiske aktivitetsnivået
i Noreg i dag urovekkande lågt. Allereie frå seks- til niårsalderen vert
aktivitetsnivået redusert. Berre ein av fem vaksne oppfyller anbefalingane
til fysisk aktivitet.
Helsedirektoratet har rekna ut at personar som er fysisk aktive,
vinn i gjennomsnitt åtte kvalitetsjusterte leveår (QALY) i eit livsløpsperspektiv
samanlikna med personar som er inaktive. Fysisk aktivitet kan brukast
i førebygging og behandling av om lag 30 ulike diagnosar og lidingar.
Det er gjort ei rekke utrekningar på samfunnsgevinsten ved auka
fysisk aktivitet. Velferdsgevinsten kjem av fleire leveår og auka
livskvalitet. Dersom dei som er inaktive og utilstrekkeleg aktive
aukar sitt fysiske aktivitetsnivå til å vere fysisk aktive, vil
det, ifølgje Helsedirektoratet, føre til ein potensiell velferdsgevinst
i Noreg tilsvarande 239 mrd. kroner kvart år.
Dei nasjonale måla for folkehelsearbeidet i Noreg er:
Noreg skal vere blant dei tre landa
i verda som har lengst levealder.
Befolkninga skal oppleve fleire leveår med god helse og
trivsel og reduserte, sosiale helseskilnader.
Norge skal skape eit samfunn som fremjar helse i heile befolkninga.
(Folkehelsemeldinga, Meld. St. 34 (2012–2013))
Å auke fysisk aktivitet i befolkninga står sentralt for å kunne
nå dei nasjonale folkehelsemåla. Dette krev ei brei tilnærming og
innsats på tvers av alle sektorar der både private, frivillige og
offentlege aktørar deltek. Kommunane har eit lovfesta ansvar for
folkehelsepolitikken. Ei mobilisering i kommunane er avgjerande
for å løfte fysisk aktivitet lokalt. I folkehelsemeldinga blei det
vedteke ein samla strategi for å styrkje det førebyggjande arbeidet.
Eit punkt var korleis skuledagen kunne organiserast slik at elevane
vart sikra minst ein time fysisk aktivitet kvar dag.
I skulen når ein alle barn og unge på tvers av sos-iale skiljeliner.
Skulen er derfor ein sentral arena i arbeidet med å utvikle haldningar
og gode aktivitetsvanar, og til å jamne ut sosiale skilnader i levevanar og
helse. Fysisk aktivitet i barndommen legg grunnlag for mestring,
trivsel og velvære seinare i livet. Forslagsstillarane meiner at
skulen må takast i bruk som førebyggingsarena i arbeidet for å nå
folkehelsemåla våre for eit godt samfunn.
Ifølgje Helsedirektoratet sin rapport om kunnskapsgrunnlag for
fysisk aktivitet (IS-2167), har det vore aukande interesse for friluftsliv
i barnehagar og grunnskulen sin fyrste del, men det ser ut til å
vere ein nedgang i friluftsaktivitetar og ute-undervisning på ungdomstrinnet.
Hausten 2013 blei det etablert eit nasjonalt kompetansesenter for
mat, helse og fysisk aktivitet ved Høgskulen i Bergen for å styrkje
dette arbeidet i barnehagar og skular. Forslagsstillarane meiner
at etablering av eit nasjonalt kompetansesenter er ei viktig satsing
som bør kombinerast med å setje tydelege mål om fysisk aktivitet
i skulen.
I Norge har både Nasjonalforeningen for folkehelsen, Kreftforeningen,
Norsk Fysioterapeutforbund, Legeforeningen og Norges Idrettsforbund
stått saman om kravet om å tydeleggjere skulen sitt folkehelseansvar.
Dei meiner det må settjast eit klart og forpliktande mål om ein
times fysisk aktivitet om dagen for alle skuleelevar på alle trinn,
tilrettelagt eller leia av kompetent personell. Endringane må forankrast
i opplæringslova, slik at dette blir ein lovfesta rett, men òg ei
plikt for skulane til å tilby fysisk aktivitet for alle elevar.
Dei legg vekt på at ordninga må leggjast opp slik at alle elevar
får tilpassa opplæring, slik at kvart enkelt barn opplever mestring.
Forslagsstillarane støttar desse organisasjonane sitt syn om skulen
sitt folkehelseansvar gjennom eit forpliktande mål om ein time dagleg,
fysisk aktivitet for alle skuleelevar.
Meir fysisk aktivitet i skulen er i hovudsak ei helseprioritering,
der ein prioriterer førebygging framfor reparasjon og behandling.
Men fysisk aktivitet vil også ha positiv innverknad på læring. Dei
seinaste åra har det kome ny dokumentasjon som viser samanhengen
mellom regelmessig fysisk aktivitet, elevane sine kognitive funksjonar
og læring i skulen. Erfaring viser at fysisk aktivitet kan påverke
konsentrasjonsevne og klasseromåtferd positivt, og at fysisk aktivitet
kan auka skuleprestasjonane. Ein litteraturgjennomgang konkluderer
med at ein kan leggje fysisk aktivitet til skuleundervisinga gjennom
å ta timar frå andre fag utan at det går ut over dei faglege prestasjonane
(Kjelde: Rapport IS-2167 Helsedirektoratet).
Undersøkingar viser at halvparten av norske ti-åringar ikkje
kan symje. Det å ikkje kunne symje er ofte sosialt stigmatiserande
og hindrar born i å delta i sosiale og fysiske aktivitetar i og
langs vatn. Det mest alvorlege er likevel at faren for drukningsulykker
aukar. Ifølgje læreplanens kompetansemål etter 4. trinn skal eleven
kunne «vere trygg i vatn og vere symjedyktig». Norges svømmeforbund
meiner at definisjonen av symjedyktigheit må vere å kunne symje
200 meter. Forslagsstillarane meiner at ein treng å styrke symjeundervisninga
i skulen. Det må setjast mål om at alle tiåringar i landet skal
vere symjedyktige etter symjeforbundet sin definisjon.
Forslagsstillarane viser til at det i dag finst mykje kunnskap
og erfaringar som tilseier at det må innførast eit nasjonalt mål
om ein times fysisk aktivitet i skulen kvar dag. 60 minutt dagleg
variert og morosam fysisk aktivitet vil på ein heilt anna måte enn
i dag sikre at alle elevane er aktive og lærer å ta vare på eiga
helse. Kommunar må kunne gjere lokale tilpassingar, og det må vere
rom for å ha fleire måtar å gjennomføre ordninga på.
Forslagsstillarane meiner at målet om ein time fysisk aktivitet
kvar dag i skulen kan realiserast utan vesentleg endring i timetalet
ved ein kombinasjon av å ta ein del tid frå andre teorifag, å gjere
fysisk aktivitet til arbeidsmåte i andre fag på timeplanen og om behov,
ein mindre utviding av skuledagen, jamfør forsøk og erfaringar bl.a.
i Sogndal.
Forslagsstillarane vil understreke at fysisk aktivitet må vere
planlagt, tilrettelagt eller leia av lærarar med kompetanse. Staten
må følgje opp med å tilby fleire etter- og vidareutdanningstilbod
innan kroppsøving og fysisk aktivitet. Meir symjing kan også vere ein
del av fysisk aktivitetssatsinga.
Som ein del av ei satsing på dagleg, fysisk aktivitet i skulane
meiner forslagsstillarane at uteområda må rustast opp for aktiv
leik slik at elevane er aktive også utanom skuletimane. Skulevegane
må leggjast til rette slik at elevar i størst mogleg grad kan sykle eller
gå til skulen.
På denne bakgrunn framset forslagsstillarane fylgjande
forslag:
Stortinget ber regjeringa fremje forslag til innføring av ei
ordning som sikrar elevar på 1.–10. trinn minst ein time fysisk
aktivitet kvar dag.