Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik, Bård Hoksrud og Jan-Henrik Fredriksen om å fullføre utbyggingen av rv 9 med gul midtstripe gjennom hele Setesdalen

Innhold

Til Stortinget

Forslagsstillerne viser til at rv 9 er en viktig del av rute 4c. Kommunene i Setesdal har i mange år hatt stort engasjement og arbeidet aktivt for utbygging av veien gjennom Setesdal, med gul midtstripe til Hovden. Omkring 2003 ble «Setesdalspakken» etablert med bompengefinansiering. Bompengefinansieringen har vist seg å være en fiasko, og det må derfor legges opp til andre måter å finansiere veien på.

Setesdal er avhengig av en effektiv og trygg rv 9 med gul midtstripe for å ha fundament for videre utvikling og vekst i regionen. Det er svært viktig å redusere næringslivets faktiske avstandsulemper, og dermed øke konkurransekraften. Setesdal er en viktig region for rekreasjon og fritidsaktiviteter i landsdelen. Trygg og effektiv vei er viktig for å opprettholde dette næringsgrunnlaget i øvre Setesdal. Regionen har heller ikke komplementære transportsystem, som jernbane, fly eller ferje, og er derfor avhengig av god vei.

Rv 9 er på mange måter selve livsåra i Setesdal. Fullført utbygging vil skape regionforstørring og viktig utviding av bo- og arbeidsmarkedet. Men veien gir også en viktig reiserute til fjordene i vest, og er en viktig ferdselsåre mot kontinentet. Rv 9 må være en prioritert transportkorridor når Hardangerbrua nå er i ferd med å bli ferdigstilt, både ut fra transportøkonomisk effektivitet og fordi veien binder landsdelene sammen via knutepunktet i Haukeli i Telemark.

Når gul midtstripe er på plass, vil sambandet fra kontinentet via Kristiansand til knutepunktet på Haukeli – og øst-vest samband både til Stavanger, Bergen og Oslo bli årer med god innsparing i transportkostnader og tidsbruk.

Utbyggingen av rv 9 med gul midtstripe har vist et gunstig kostnadsbilde. Det er lagt en nøktern standard til grunn, og man får mye igjen for investeringene. Kostnadene for fullføring av utbyggingen må sies å være rimelig i veiutbyggingssammenheng. Kommunene i Setesdal har gjennom mange år arbeidet aktivt for å få gjennomført utbygging av rv 9 til en akseptabel standard.

Regionen har vist stor vilje til egenfinansiering, ved f.eks. bruk av konsesjonskraftmidler. Når det prosjektet som er i gang nå (Krokå–Langeid nord) er ferdig, gjenstår det 40 km av utbyggingen for å få gul midtstripe til Hovden. Statens vegvesen har kostnadsberegnet dette til 670 mill. kroner. Av dette har setesdalskommunene avsatt 100 mill. kroner i egenkapital, og det er da en rest på 570 mill. kroner.

Planarbeidet for de gjenstående parsellene, som f.eks. Sandnes–Harstadberg, Skomedal og Frøysnes, er godt i gang og beregnes ferdige våren 2014. Det er derfor viktig at arbeidene ikke stopper opp, og forventningene om at rv 9 med gul midtstripe gjennom Setesdal skal gjennomføres sammenhengende, må innfris.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen legge frem en plan om å fullføre utbyggingen av rv 9 med gul midtstripe, gjennom hele Setesdal, med statlig finansiering.

21. mars 2013