Til Stortinget
Barnehagene har en viktig samfunnsoppgave og medansvar for at
barn får en trygg og god oppvekst. Det har i de senere årene vært
en massiv utbygging av barnehager for å nå målsettingen om full
barnehagedekning. Dette målet er nå i ferd med å bli oppnådd. Forslagsstillerne
er opptatt av å sikre høy kvalitet i alle barnehager. Barn tilbringer
mye tid i barnehagen, og det er viktig at det settes høye krav til
det faglige tilbudet. Dette må gjelde uavhengig av om de går i en privat
eller offentlig barnehage, om det er store eller små barnehager,
gamle eller nye. Forslagsstillerne mener at de ansatte er den viktigste
ressursen for å sikre barna en god og trygg barnehagehverdag. Det
er bred enighet om at fokuset fremover bør være å utvikle innholdet
og kvaliteten i barnehagene. Styrket kvalitet handler både om det
pedagogiske innholdet i barnehagen og om å sikre gode interne rutiner
for barna, foreldrene og de ansatte. Forslagsstillerne er opptatt
av å ta i bruk nye hjelpemidler for å gi barnehagebarn en bedre
hverdag, flere fornøyde foreldre og en enklere hverdag for de ansatte.
Forslagsstillerne mener det finnes for lite forskning innenfor
barnehagesektoren i Norge når det kommer til hvilke tiltak som hever
kvaliteten. Dette gjelder forhold knyttet både til innhold og drift
av barnehagene. Dette medfører usikkerhet knyttet til hva som er
mål- og kostnadseffektive måter å heve kvaliteten på.
I de fleste virksomheter benyttes ulike IT-verktøy for å bedre
kvaliteten på tjenestene og for å redusere kostnadene gjennom effektivisering.
Innenfor barnehagesektoren er ulike digitale verktøy lite brukt
som hjelpemidler i den daglige operative virksomheten. I St.meld.
nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagen er digitale hjelpemidler
først og fremst omtalt i forbindelse med det pedagogiske innholdet
og barns mestring av ulike digitale verktøy. Forslagsstillerne mener
at økt bruk av digitale hjelpemidler innenfor barnehagens drift
og praktiske arbeid kan bidra til å øke kvaliteten i barnehagen.
Digitale hjelpemidler kan for eksempel bidra til å bedre informasjonsflyten mellom
barnehage og foresatte, forbedre og forenkle rapporteringsrutiner,
samt bedre oppfølgingen av det enkelte barn. Forslagsstillerne er
opptatt av å bedre kvalitetssikringen av dokumentasjonen barnehagen har
om barna, samt å få en bedre utnyttelse av denne. Bruk av digitale
hjelpemidler kan også bidra til å forbedre kommunikasjonen internt
i barnehagen mellom de ansatte og avdelingene. Forslagsstillerne
er av den oppfatning at bruk av digitale hjelpemidler kan frigjøre
tid fra administrative oppgaver i barnehagen. Dette er tid som kan
brukes sammen med barna og til å heve kvaliteten i barnehagen. Det
finnes flere barnehager som allerede i dag bruker ulike typer digitale hjelpemidler.
I statsbudsjettet for 2011 er det satt av midler til blant annet
forskning, utviklingsarbeid og nødvendige utviklingsbehov som oppstår
gjennom året innenfor barnehagesektoren. Forslagsstillerne ønsker
at det igangsettes et pilotprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler
i barnehagen, samt et eget forskningsprosjekt for å kartlegge kvalitetseffekter
ved bruk av disse. Formålet med et slikt prosjekt må være å gi en
god fremstilling av situasjonen før barnehagen tar i bruk digitale
hjelpemidler, underveis og i etterkant. Det er viktig å sikre et
bredt utvalg for forskningen for å finne god dokumentasjon på effekten
av innføring av digitale hjelpemidler i barnehagen.
For å sikre at hensynet til barna og foreldrenes personvern og
rettssikkerhet er ivaretatt er det nødvendig med en uavhengig vurdering
av personvernshensyn og rettssikkerhet i forbindelse med prosjektet. Dette
gjelder spesielt håndtering, lagring og sletting av data. Forslagsstillerne
ønsker å innhente mer forskningsbasert kunnskap om hvilken effekt
innføring av digitale hjelpemidler kan ha på kvaliteten i barnehagen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen igangsette
et forsøksprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen
for å styrke kontakten med hjemmet og sikre mer tid til barna.
2. Stortinget ber regjeringen igangsette et forskningsprosjekt
for å evaluere hvilke effekter innføring av digitale hjelpemidler
har for kvaliteten og innholdet i barnehagen.
3. Stortinget ber regjeringen foreta en uavhengig vurdering
av barn og foresattes personvern og rettssikkerhet, samt regelverk
for håndtering, lagring og sletting av data, i forbindelse med bruk
av digitale hjelpemidler i barnehagen.
16. mars 2011